شناسه خبر:60561
1401/7/6 09:36:53

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌وگو با رئیس هیئت دوومیدانی استان همدان مشخص شد این ورزش با وجود ظرفیت بالا در عرصه قهرمانی استان همدان از زیرساخت‌های لازم برخوردار نیست.

دوومیدانی ورزشی است که فعالیت‌های بدنی همچون حرکات طبیعی مانند دویدن، جهیدن، پریدن و پرتاب کردن را شامل شده، اما به‌خاطر سابقه، جهانی بودن، شهرت داشتن و همچنین وسعت و مقدار مهارت‌های مختلف که این ورزش در احاطه دارد، ورزش پایه یا مادر لقب گرفته است.
از سوی دیگر رقابت‌های دوومیدانی امروزه قسمت اعظم بازی‌های المپیک را تشکیل می‌دهد؛ به‌خاطر اهمیت تربیتی این ورزش، در تمام کشورهای جهان اجرا می‌شود و به‌علت نقشی که در بهتر کردن شرایط جسمانی جهت اجرای انواع دیگر ورزش‌ها دارد، اغلب پیشرفت در آن معیاری از توسعه کشورها تلقی می‌شود که دراین‌بین ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و همچنین همواره از همدان به‌عنوان یک قطب در این رشته یاد می‌شود؛ به‌طوری که در پی ورق زدن ادوار تاریخی ورزش استان همدان، می‌توان دریافت دوومیدانی در این استان بیش از 60 سال قدمت دارد که 40 سال آن پس از انقلاب پُر از افتخارات ریز و درشت در میادین ملی و بین‌المللی است؛ به‌طوری که مرحوم باب‌الحوائجی، جنتی، ساده‌دل، احمدی، فیضی و مجیدی نسل اول و بنیان‌گذاران دوومیدانی در پایتخت تاریخ و تمدن ایران بوده و پس از آن نسل پیشتاز، تاکنون 5 تا 6 نسل دیگر در دوومیدانی همدان فعالیت کرده‌اند؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا درخصوص آخرین وضعیت این رشته ورزشی در استان با مسعود بنوان، رئیس این هیئت ورزشی همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
رئیس هیئت دوومیدانی همدان با بیان اینکه همواره استعدادیابی رکن اصلی فعالیت هیئت برای ایجاد پشتوانه قوی در این عرصه بوده است، گفت: برگزاری مسابقات در رده نونهالان و نوجوانان و درعین‌حال مسابقاتی که در بین دانش‌آموزان برگزار می‌شود، ازجمله این کارها است.
مسعود بنوان با تأکید بر اینکه اخیراً تیم دوومیدانی نوجوانان همدان با کسب 6 نشان طلا، دو نقره و یک برنز در مسابقات قهرمانی کشور (انتخابی رقابت‌های آسیایی کویت) با اقتدار بر سکوی نخست پیکارها ایستاد، ابراز کرد: در آینده‌ای نزدیک با کمیته نوجوانان و جوانان و رده‌های سنی پایه فدراسیون و همچنین کارشناسان کمیته‌های تخصصی در رابطه با شرایط ورزشکاران برتر برای شرکت در اردوی آماده‌سازی تیم ملی کشور به‌منظور حضور در مسابقات قهرمانی آسیا که قرار است از 21 تا 24 مهرماه سال جاری به میزبانی کشور کویت برگزار شود، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت و درنهایت تصمیم نهایی اعلام خواهد شد.
بنوان با تأکید بر اینکه دوومیدانی همدان جزء برترین استان‌های کشور است و به‌زودی در رابطه با میزبانی مسابقات مهم و کشوری این رشته اقدام خواهیم کرد و قهرمان‌پروری با پرورش استعدادهای استان در این ورزش ادامه خواهد داشت، تشریح کرد: ما هیچگاه از استعدادیابی در این رشته فاصله نگرفته‌ایم.
وی با بیان اینکه سعی ما بر این است که رشته مذکور در فضاهای شهرستانی و درعین‌حال روستایی نیز تقویت شود، اظهار کرد: این مهم در راستای قهرمان‌پروری و درعین‌حال استعدادیابی برای جایگزین‌پروری انجام می‌‌پذیرد.
رئیس هیئت دوومیدانی با اشاره به اینکه فعالیت هیئت بر پایه پشتوانه‌سازی برای بزرگ‌سالان و گلخانه‌ای‌ کار کردن است، تشریح کرد: خوشبختانه در این بخش از برگزاری مسابقات در محلات نیز غافل نشده‌ایم.
بنوان با تأکید بر اینکه همواره از بین دوندگان همدانی در مسابقات ملی و بین‌المللی نماینده‌‌ای حاضر بوده است، اظهار کرد: آنچه مسلم است اینکه رشته مذکور با دیگر رشته‌های ورزشی متفاوت است؛ به‌طوری که امروزه با حضور دوندگان آفریقایی به‌عنوان تیم‌های آسیایی و به‌ویژه کشورهای عربی، فعالیت در این رشته سخت‌تر شده است.
این پیشکسوت دوومیدانی همدان افزود: اما به هر ترتیب همه هم‌وغم ما این است که از این میدان عقب نمانیم؛ بر این اساس آموزش در بخش‌های مرتبط با این ورزش از برگزاری دوره‌های تقویتی داوران بین‌المللی گرفته تا کلاس‌ها و کارگاه‌های بدنسازی برای ورزشکاران و درعین‌حال ارتقای دانش مربیان، در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه متأسفانه به‌لحاظ زیرساخت و تجهیزات از وضعیت مناسبی برخوردار نیستیم به‌طوری که در شهرستان‌ها تنها ملایر بوده که دارای سالن تارتاران و پیست است، گفت: در این زمینه نیازمند توجه ویژه به شهرستان‌ها از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هستیم تا پیگیری لازم درخصوص ایجاد و استقرار این زیرساخت‌ها و تجهیزات آن انجام پذیرد.
بنوان با بیان اینکه اگر انتظار پیشرفت ورزش استان را داریم باید به ورزش دوومیدانی به‌عنوان ورزش مادر در عرصه زیرساخت‌ها توجه ویژه‌ای صورت پذیرد، تشریح کرد: ایجاد زیرساخت برای این ورزش هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است.
وی با بیان اینکه متأسفانه در شهرستان‌هایی همچون کبودراهنگ، رزن و فامنین پیست دوومیدانی وجود ندارد، گفت: درحال حاضر زیرساخت‌های موجود در این شهرستان همچون پیست تویسرکان، اسدآباد، نهاوند و غیره نیز با مشکل مواجه است.
بنوان با اشاره به اینکه درحال حاضر با وجود همه مشکلات دوندگان شهرستانی با کمترین امکانات و زیرساخت‌ها درحال فعالیت هستند اما مسائل موجود مانع از ارتقای این رشته در 24 ماده آن است، ابراز کرد: مگر می‌شود انتظار داشت بدون پیست قهرمان شد؟ این مهم درست مثل آن است که تیم والیبال بدون توپ و تور باشد.
رئیس هیئت دوومیدانی همدان با اعلام اینکه همدان از استان‌های سردسیر کشور است و متأسفانه با توجه به آن که سالن دوومیدانی آن هنوز به بهره‌برداری نرسیده در فصول سرد سال ورزشکاران برای تمرین و مسابقه به مشکل برمی‌خورند، گفت: چراکه درصورت بارش برف، تمرین دوومیدانی‌کاران به کوچه و خیابان ختم می‌شود و این درحالی است که سال 91 مقدمات احداث سالن سرپوشیده دوومیدانی با 200 متر طول در باغ میوه شهرداری همدان فراهم شد، اما به‌دلیل تأمین نشدن اعتبار پروژه در همان ابتدای کار متوقف شد و متأسفانه بارها نمایندگان مجلس همچون آقای حاجی‌بابایی از این محل بازدید کرده‌اند و حتی قول اختصاص بودجه در شعار‌های انتخاباتیشان داده‌اند، اما اکنون به همان حال رها شده است.
وی با انتقاد از عملکرد شرکت توسعه زیرساخت‌های ورزشی وابسته به وزارت ورزش و نیز بخش مهندسی و فنی اداره کل ورزش و جوانان استان، افزود: متأسفانه فعالیت این دو نهاد با ضعف و کم‌کاری همراه بوده است.
رئیس هیئت دوومیدانی با تأکید بر اینکه وقتی رشته دوومیدانی در استان پیشرفت کند قطعاً در سایر رشته‌ها نیز شاهد پیشرفت خواهیم بود، تشریح کرد: به‌لحاظ تعداد ورزشکاران این رشته در استان همین بس که سال گذشته در شهر همدان چیزی بین یک‌هزار و 400 تا یک‌هزار و 500 نفر از طریق استعدادیابی شناسایی شدند.
وی با تأکید بر اینکه یقیناً در مسابقات پیش رو همچون مسابقات بین‌المللی کویت و ازبکستان نمایندگانی از بین دوندگان همدانی در تیم ملی حاضر خواهند بود زیرا نتایج به‌دست‌آمده در این مسابقات (جوانان و نوجوانان) نشان داد که به پیشرفت قابل توجهی رسیده‌ایم و هدف‌گذاری ما که حضور پُرشمار در میادین بین‌المللی است به‌خوبی طی می‌شود، گفت: به دنبال آن هستیم که مرکز استعدادیابی کشور را در همدان دایر کنیم که در این موضوع اداره کل ورزش و جوانان استان همکاری لازم را برای تحقق این مهم به کار بسته است.
مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، گرچه ورزش دوومیدانی به‌عنوان محور بازی‌‌های المپیک و مادر رشته‌های ورزشی ازجمله ورزش‌هایی است که در استان همدان با وجود کمبود امکانات و زیرساخت‌های مرتبط، جوانان بسیاری را به خود مشغول کرده، اما نمی‌توان از نبود زیرساخت‌های بدیهی همچون پیست و دیگر تجهیزات مورد نیاز این ورزش غفلت کرد؛ به‌طور مثال در سال 91 مقدمات احداث سالن سرپوشیده دوومیدانی با 200 متر طول در باغ میوه شهرداری همدان فراهم شد، اما به‌دلیل تأمین نشدن اعتبار پروژه، در همان ابتدای کار متوقف شد که به همین دلیل ورزشکاران ما در فصول سرد برای تمرین به خارج از استان می‌روند و یا ادامه تمرینات خود را به بعد از پایان فصل زمستان موکول می‌کنند و یا با وجود خطرات بسیار، در کوچه و خیابان‌ها به تمرین می‌پردازند و این درحالی است که با این اوصاف نه‌تنها شهرستان‌های استان با کمبود زیرسا‌خت‌های دوومیدانی مواجه‌اند، بلکه همدان نیز به‌عنوان مرکز استان، از داشتن پیست مناسب سرپوشیده برای فصل سرما محروم است و هنوز وقت آن نشده پروژه 12 ساله مرتبط با این مهم به بهره‌برداری برسد!

شناسه خبر 60561