شناسه خبر:84848
1403/4/28 13:15:03

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: باگرفتن مجوز احداث مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی تربیتی برای مناطق کرانی و کلاترزان این مراکز به ۲۲مرکز افزایش می یابد.

طالب محمدی روز پنج شنبه در گردهمایی مدیران مدارس و مراکز جامع سنجش که با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و مدیرکل آموزش و پرورش استان برگزار شد، اظهار کرد: سخن از کودکان استثنایی سخن از تفاوت‌ها، احیای انسان‌ها، ایفای مسؤولیت‌ها و رفع موانع و هموار کردن طریق رشد و شکوفایی انسان‌ها است.

وی گفت: نخستین همایش یکروزه آموزشی، پژوهشی و انگیزشی شاغلین آموزش و پرورش استثنایی استان با هدف فراهم آوردن زمینه اجرا و اعمال مدیریت دانش، همراستایی برنامه‌های آموزش و پرورش استثنایی در سطوح مختلف، ارتقای توانمندی و بهسازی دانش کارکنان در راستای کیفی سازی آموزش در قالب کارگاه‌های تخصصی برای ۵۴۰ نفر از کارکنان آموزش وپرورش استثنایی استان در خرداد ماه جاری در سنندج برگزار شد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سال ۱۳۶۹ بر می‌گردد، افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی جزو معدود سازمان‌هایی است که مصوبه صریح مجلس شورای اسلامی را دارد.

محمدی در ادامه با اشاره به ماده ۲۳ پیمان‌نامه حقوق کودک صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) عنوان کرد: کشورهای عضو اذعان دارند کودکی که از لحاظ جسمی یا ذهنی معلول است باید از یک زندگی کامل و محترمانه برخوردار باشد به روشی که موجب دستیابی او به بالاترین حد ادغام در جامعه و رشد فردی، فرهنگی و معنوی وی گردد.

فعالیت ۵۵۲ عامل اجرایی و آموزشی در مدارس با نیازهای ویژه کردستان

محمدی با اشاره به فعالیت ۵۵۲ نفر از عوامل اجرایی و آموزشی در مدارس با نیازهای ویژه استان گفت: ۷۷ مدرسه مستقل و ضمیمه استثنایی به حدود یک هزار و ۵۱۸ دانش آموز با نیاز ویژه در ۲۴۴ کلاس درس خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه می‌دهند.

‌رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان عنوان کرد: با گرفتن مجوز احداث مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی-تربیتی برای مناطق کرانی و کلاترزان تعداد این مراکز در استان به ۲۲ مرکز افزایش خواهد یافت.

محمدی افزود: ۵۸۹ دانش آموز تحت آموزشی تلفیقی فراگیر (با بهره هوشی عادی) در مدارس عادی (پذیرا) و با بهره مندی از خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی و حمایتی آموزش و پرورش استثنایی استان تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه سالیانه حدود یک هزار و۴۰۰ دانش آموز دارای مشکلات یادگیری به مراکز جامع جهت دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی مراجعه می‌کنند، اعلام کرد: در مجموع سه هزار و ۵۰۷ دانش آموز از آموزش و پرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی دریافت می‌کنند.

 

پوشش ۱۰۰ درصدی دانش آموزان آموزش پذیر در کردستان

محمدی پوشش صد درصدی دانش آموزان آموزش پذیر، پوشش صددرصدی نوآموزان بدو ورود به مدرسه در برنامه سنجش، جذب و استخدام ۳۸ نفر آموزگار، مربی آموزش معلولین و نیروی توان بخشی، شرکت ۳۴۰ نفر از معلمان در دوره‌های توانمند سازی آموزش و پرورش استثنایی، اخذ اعتبار ۷۰۰۰ میلیون ریالی برای احداث زمین چمن در مدارس استثنایی و افتتاح هنرستان نوآوران در سنندج را به عنوان اهم اقدامات عملکردی کیفیت بخشی آموزش و پرورش استثنایی استان برشمرد.

وی به دستاوردهای مهم برون سازمانی اداره استثنایی در انعقاد تفاهم نامه با اداره کل بهزیستی، اداره کل فنی و حرفه‌ای، کانون پرورش فکری، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و شورای اسلامی شهر سنندج و تدوین برنامه عمل با معاونت‌های تربیت بدنی و سلامت، پرورشی و فرهنگی، سوادآموزی و آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اشاره کرد.

 

محمدی در پایان خواستار توجه و عنایت ویژه به مدارس استثنایی و دانش آموزان با نیازهای ویژه شد و کمبود و استاندارد نبودن فضای آموزشی، کمبود نیروی انسانی متخصص، کمبود شدید تجهیزات آموزشی و توانبخشی، مشکلات ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و نگاه بخشی و جزیره‌ای به آموزش و پرورش استثنایی از ازچالش‌های مهم این حوزه عنوان کرد.

شناسه خبر 84848