شناسه خبر:60622
1401/7/7 09:49:31

سپهرغرب، گروه سلامت: تحقیقات جدید نشان می‌دهد اگرچه استفاده از لنزهای تماسی قابل استفاده مجدد به طور کلی بی خطر است، اما می‌تواند با خطر بیشتری از بروز یک عفونت نادر چشم همراه باشد.

به گزارش مدیسن نت، در این مطالعه، افرادی که از لنزهای تماسی قابل استفاده مجدد استفاده می‌کردند، تقریباً چهار برابر بیشتر از افرادی که از لنزهای یکبار مصرف روزانه استفاده می‌کردند، به عفونتی به نام "کراتیت آکانتاموبا" مبتلا شدند. خطرات برای کسانی که آنها را در کل طول شب به چشم داشتند یا در حین دوش گرفتن هم آنها را می‌گذاشتند افزایش می‌یابد.
دکتر «جان دارت»، نویسنده ارشد مطالعه از مؤسسه چشم پزشکی دانشگاه کالج لندن، گفت: «در سال‌های اخیر، شاهد افزایش کراتیت آکانتامبا در بریتانیا و اروپا بوده‌ایم، و در حالی که عفونت هنوز نادر است، اما قابل پیشگیری است.»
دارت می‌گوید: «لنزهای تماسی عموماً بسیار ایمن هستند، اما با خطر کوچکی از کراتیت میکروبی همراه هستند که معمولاً توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود و این تنها عارضه تهدیدکننده استفاده از آنها است.»
وی افزود: «با توجه به اینکه حدود 300 میلیون نفر در سراسر جهان از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، مهم است که مردم بدانند چگونه خطر ابتلاء به کراتیت را به حداقل برسانند.»
برای مطالعه این موضوع، محققان بیش از 200 بیمار را انتخاب کردند که شامل 83 نفر مبتلا به کراتیت آکانتاموبا و 122 شرکت کننده دیگر مبتلا به سایر مشکلات چشمی بود.
محققان دریافتند افرادی که از لنزهای تماسی نرم قابل استفاده مجدد استفاده می‌کنند، 3.8 برابر بیشتر از افرادی که از لنزهای یکبار مصرف روزانه استفاده می‌کنند، به کراتیت آکانتاموبا مبتلا می‌شوند.
برخی رفتارها این احتمال را افزایش می‌دهد. دوش گرفتن با لنز احتمال ابتلاء به کراتیت را 3.3 برابر افزایش می‌دهد، در حالی که استفاده از لنز در طول شب این احتمال را 3.9 برابر می‌کند.
به گفته دارت: «مطالعات قبلی احتمال ابتلاء به کراتیت آکانتاموبا را با استفاده از لنزهای تماسی در جکوزی، استخر یا دریاچه‌ها مرتبط دانسته‌اند، و در اینجا ما استحمام کردن را به این فهرست اضافه کرده‌ایم و تاکید می‌کنیم که هنگام استفاده از لنز باید از قرار گرفتن در معرض هر گونه آب اجتناب شود.»
محققان دریافتند در صورتی که افراد به جای استفاده از لنزهای قابل استفاده مجدد، از لنزهای یکبار مصرف روزانه استفاده کنند، بین 30 تا 62 درصد موارد کراتیت آکانتاموبا در بسیاری از کشورها قابل پیشگیری است.
از دست دادن بینایی در اثر کراتیت میکروبی، اتفاقی غیرمعمول است. با این حال، آکانتاموبا یکی از شدیدترین انواع کراتیت است که حدود نیمی از کاربران لنز تماسی، بینایی خود را پس از چنین عفونتی از دست می‌دهند. حدود یک چهارم کل بیماران بیش از 75 درصد از بینایی خود را از دست می‌دهند یا پس از بیماری نابینا می‌شوند. حدود 25 درصد از افراد مبتلا، به پیوند قرنیه برای درمان بیماری یا بازگرداندن بینایی نیاز دارند.

شناسه خبر 60622