شناسه خبر:60705
1401/7/10 09:10:05

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به تولید سالیانه 500 تا 550 هزار تُن‌ محصولات مختلف کشاورزی اعم از زراعی، دامی و باغی در اسدآباد، این شهرستان نیازمند توسعه و تقویت صنایع تبدیلی و فرآوری بوده و این امر ضرورت دوچندان دارد.

کیومرث سرمدی‌واله اضافه کرد: تولیدات متنوع محصولات زراعی، باغی و دامی‌ شهرستان در برخی از محصولات دارای جایگاه ویژه و رتبه‌ کشوری است، اما به‌علت اینکه به‌موقع فرآوری نمی‌شود و به بازار نمی‌رسد، با مشکلات فراوان ازجمله تضییع محصول مواجه می‌شود.
وی بیان کرد: نرسیدن به‌موقع محصولات کشاورزان اسدآبادی به بازار موجب شده تا در بسیاری از موارد بار تولیدشده روی دستشان بماند و برای جلوگیری از فاسد شدن محصولات، به‌ناچار تولیدات خود را به دلالان و واسطه‌ها با قیمت پایینی بفروشند که با این وضعیت دسترنج آن‌ها متناسب با زحمتی که کشیده‌اند، نیست.
سرمدی‌واله با تأکید بر ایجاب و ضرورت توجه به صنایع تبدیلی شهرستان، تصریح کرد: در این رابطه پیگیری‌های بسیاری‌ داشته‌ایم و در سفر اخیر ریاست‌جمهوری به استان همدان در نامه‌ای موضوع ضرورت توسعه و تقویت صنایع ازجمله صنایع تبدیلی شهرستان و معضل اشتغال و بیکاری جوانان اسدآبادی را مطرح کرده‌ایم.
وی یادآور شد: در نامه اخیر به ریاست‌جمهوری علاوه‌بر طرح موضوع موارد فوق، راهکارهای لازم را هم ارائه و چندین پروژه را برای شهرستان پیشنهاد دادیم و به‌طور قطع ایجاد و احداث دو ابرپروژه در شهرستان اسدآباد ضمن مرتفع کردن دغدغه کشاورزان اسدآبادی در زمینه صنایع فرآوری و جلوگیری از ضرر و زیان‌های وارده به کشاورزان ناشی از نبود صنایع تبدیلی در منطقه، اشتغال مناسبی را برای جوانان اسدآبادی ایجاد خواهد کرد.
سرمدی‌واله تولید کمی و کیفی هلو و شلیل، آلو ازجمله آلوی روستای گردشگری ملحمدره و روستای ویرایی، سیب زمینی، چغندر قند و گوجه فرنگی را از نمونه محصولات مطرح شهرستان دانست و یادآور شد: وجود صنایع تبدیلی و فرآوری در این حوزه‌ها از نقش مهمی در جلوگیری از خام‌فروشی و ارزش‌افزوده دوچندان برای کشاورزان اسدآبادی برخوردار خواهد بود.
وی یادآور شد: درحال حاضر رئیس‌جمهور نامه اخیر را به وزرای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و وزارت علوم برای پیگیری ارجاع داده که امیدواریم پیگیری این موضوع مهم، نتایج ارزنده‌ای را برای شهرستان به همراه داشته باشد.
سرمدی‌واله در ادامه اظهار کرد: زیرساخت‌هایی که باید از قبل در شهرستان برای ایجاد صنایع مختلف به‌منظور سرمایه‌گذاری سرمایه‌‌گذاران فراهم می‌شد، ضعیف و کم بوده که ازجمله این موارد می‌توان به زیرساخت برق شهرک‌ صنعتی اسدآباد اشاره کرد.
وی با اشاره به جذب سرمایه‌گذار به‌منظور ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی و سایر صنایع در شهرستان، افزود: بسیاری از سرمایه‌گذاران که در شهرک صنعتی اسدآباد برای شروع عملیات اجرایی طرح خود در شهرک صنعتی اقدام می‌کردند، در این شهرک‌ با مشکل زیرساخت برق مواجه بودند که با پیگیری لازم اقدامات و اصلاحاتی برای ارتقا و افزایش ظرفیت زیرساخت‌های برق شهرک در دست انجام است.
* راه‌اندازی پست برق جدید شهرک صنعتی در دست پیگیری و انجام است
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با پست برق جدید در دست پیگیری و راه‌اندازی در شهرک صنعتی شهرستان مشکل زیرساخت برق شهرک‌ صنعتی شهرستان برای سرمایه‌گذاران جدید مرتفع خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه افزایش و ارتقای ظرفیت زیرساخت برق شهرک صنعتی شهرستان اسدآباد یک ضرورت مهم در جذب سرمایه‌گذاران هرچه بیشتر به شهرک صنعتی است، گفت: زیرساخت ضعیف برق شهرک صنعتی شهرستان یکی از مشکلات این شهرک در سال‌های گذشته بوده که این امر موجب استقرار نیافتن واحدهای صنعتی بیشتر در شهرک صنعتی اسدآباد است و به‌طور قطع با راه‌اندازی پست برق جدید شهرک‌ سرمایه‌گذاران بیشتری در این شهرک‌ مستقر می‌شوند.
سرمدی‌واله با بیان اینکه توسعه و تقویت صنایع تبدیلی از مهم‌ترین روش‌ها برای ایجاد اشتغال پایدار و تقویت خط تولید و رونق بخش کشاورزی در شهرهای کوچک است، یادآور شد: به‌جرأت توسعه کشاورزی به‌عنوان کانون و محور اصلی توسعه کشور، از نقش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و صنایع وابسته به کشاورزی را می‌توان به‌عنوان شرط لازم و محرک توسعه این بخش دانست و به‌شمار آورد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد هم جمع کل اراضی کشاورزی این شهرستان را شامل اراضی دیم، آبی و باغی 61 هزار هکتار دانست و اظهار کرد: از این میزان اراضی، 28 هزار هکتار به اراضی دیم، 28 هزار هکتار به اراضی آبی و پنج هزار هکتار به اراضی باغی اختصاص دارد.
محمدکرم مرادی با اشاره به تولید سالیانه 550 هزار تُن محصولات مختلف کشاورزی و تولید سالیانه 60 هزار تُن محصولات باغی در شهرستان اسدآباد، گفت: شهرستان اسدآباد دارای پنج هزار هکتار باغات مختلف بوده که با توجه به سطح قابل توجه این میزان باغات در شهرستان، وجود صنایع تبدیلی در بحث فرآوری میوه، میوه‌خشک‌کنی، بسته‌بندی و سورتینگ و آبمیوه و نکتار و هرگونه صنایع وابسته به این امر در اسدآباد به‌طور قطع ضرورت دارد.
این فرد مسئول بیشترین و عمده‌ترین باغات شهرستان اسدآباد را مربوط به باغات هلو و شلیل، گردو و انگور دانست و تصریح کرد: از پنج هزار هکتار سطح باغات شهرستان درحال حاضر یک‌هزار و 600 هکتار از باغات سطح شهرستان به باغات گردو، 550 هکتار هلو و شلیل، 300 هکتار آلو، یک‌هزار و 250 هکتار انگور و مابقی سطوح باغات به دیگر انواع باغات میوه‌ چون سیب، زردآلو و بادام اختصاص دارد و علاوه‌بر آن شهرستان اسدآباد یکی ازجمله قطب‌های تولید گوجه فرنگی استان به‌شمار می‌رود.
   کارخانه رب اسدآباد تعطیل است
مرادی خاطرنشان کرد: درحال حاضر در زمینه تولیدات باغی در شهرستان اسدآباد هیچ‌گونه صنایع تبدیلی مربوط به میوه وجود ندارد و در زمینه گوجه فرنگی نیز تنها یک کارخانه گوجه فرنگی در شهرک‌ صنعتی مستقر بوده که این کارخانه نیز در تعطیلی به‌سر می‌برد و امسال فعالیتی نداشته است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه از سه کارخانه لبنیات شهرستان نیز درحال حاضر تنها یک واحد کارخانه لبنیات با نیمی از ظرفیت خود فعالیت دارد، گفت: اسدآباد با وجود داشتن 300 هکتار باغ آلو و قرار داشتن بیشترین پراکنش باغات آلو در روستای گردشگری ملحمدره، متأسفانه صنایع تبدیلی لازم در این رابطه را ندارد و معمولاً به‌صورت سنتی نسبت به فرآوری این محصول اقدام می‌کنند.
وی با بیان اینکه هرساله به‌علت نبود صنایع تبدیلی فرآوری میوه در فصل برداشت بخش زیادی از میوه تولیدی بهره‌برداران شهرستان ضایع و تلف می‌شود، اضافه کرد: جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در ایجاد و راه‌اندازی صنایع تبدیلی فرآوری میوه از نقش مؤثری در ارزش‌افزوده تولیدات باغی بهره‌برداران منطقه برخوردار بوده و از ضایع و تلفات محصولات باغداران جلوگیری خواهد کرد.
مرادی با تأکید بر اینکه درحال حاضر شهرستان اسدآباد با توجه به تنوع تولید محصولات کشاورزی به صنایع وابسته تبدیلی، تکمیلی و فرآوری در این زمینه نیازمند است و باید این نقصیه با ورود بخش خصوصی و حمایت از سرمایه‌گذاران مرتفع شود، ادامه داد: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در زمینه صدور مجوز و پرداخت تسهیلات و حمایت‌های دولت این آمادگی را دارد تا زمینه‌های لازم در راستای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در امر ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط با کشاورزی را فراهم کند.
وی بیان کرد: درحال حاضر با توجه به تنوع محصولات کشاورزی شهرستان و نبود صنایع تبدیلی مرتبط با کشاورزی در اسدآباد، هرگونه صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری به‌نوعی در این منطقه مقرون به صرفه بوده و دارای توجیه اقتصادی است.
یکی از کشاورزان اسدآبادی هم ایجاد کارخانه‌های صنایع تبدیلی را از مهم‌ترین مطالبات کشاورزان شهرستان دانست و گفت: بخشی از محصولات باغداران به سبب نبود کارخانه‌های فرآوری و بسته‌بندی به صورت ضایعات دورریز می‌شود و این موضوع، خسارت‌های بسیاری را بر فعالان این حوزه تحمیل می‌کند.
ملکی افزود: سالانه درصدی از محصولات باغداران دورریز می‌شود و این موضوع معیشت کشاورزان را با مشکل مواجه می‌کند که احداث و ایجاد صنایع تبدیلی در این زمینه از نقش مؤثری در مرتفع شدن مشکلات کشاورزان منطقه برخوردار خواهد بود.

شناسه خبر 60705