شناسه خبر:60710
1401/7/10 09:16:59
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان خبر داد:

تخصیص اعتبار 9 میلیارد تومانی به طرح توسعه حرم شاهزاده حسین (ع)

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به طرح توسعه حرم شاهزاده حسین (ع) که در مراحل نهایی است، گفت: در سال جاری به این طرح اعتباری بالغ‌بر 9 میلیارد تومان اختصاص یافت؛ در شاهزاده حسین (ع) علاوه‌بر هیئت‌امنا، گروه دیگری نیز طرح توسعه حرم را در دستور کار دارند، همچنین تملک اراضی مورد توجه بوده و مقرر است 11 هزار متر از اراضی اطراف بقعه در طرح توسعه حرم قرار بگیرند.

حجت‌الاسلام رضا حاجی‌زین‌العابدینی روز گذشته به جهت قرار گرفتن در ایام دهه وقف در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در یک‌ونیم سال گذشته 181 جلد سند مالکیت اولیه برای موقافات صادر شده است، اظهار کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان ثبت و منابع طبیعی منعقد شد، این موقوفات با مساحت 727 هکتار که از اراضی فاقد سند مالکیت بودند، تعیین تکلیف و سند مالکیت آن‌ها صادر شد.
وی درخصوص سند­های تک‌برگ قدیم نیز افزود: 79 سند از اسناد قدیمی در تهیه سندهای شمیم سازمان ثبت به مساحت دو هزار و 582.9 هکتار تبدیل به سند تک‌برگ جدید شدند.
حاجی‌زین‌العابدینی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با منابع طبیعی، اظهار کرد: طی این تفاهم‌نامه از ابتدای سال سهم وقف یک‌هزار و 407.8 هکتار معادل 12 پلاک از اراضی مورد اختلاف این دو سازمان تعیین تکلیف شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان به 9 پروژه سرمایه‌گذاری در سال جاری پرداخت و گفت: سه پروژه با مشارکت بخش خصوصی بوده که دو پروژه مسکونی و یک پروژه خدماتی است.
حاجی‌زین‌العابدینی در توضیح این پروژه‌ها افزود: پروژه مسکونی نور با 921 متر مربع احداث اعیان با کاربری مسکونی و مشارکت بخش خصوصی درحال اجرا است. دیگر پروژه شمین یک است که مسکونی بوده و مساحت آن یک‌هزار و 260 متر احداث اعیان و با سرمایه‌گذاری موقوفه است؛ شمین دو نیز با اعیانی 918 متر با مشارکت بخش خصوصی احداث می‌شود.
وی درخصوص باغ عمارت بهاءالملک در اعتمادیه که پروژه خدماتی است نیز ابراز کرد: با توجه به اینکه سازمان بهداشت و درمان اجازه ادامه کار به این درمانگاه را نداد، ساختمان روبه‌روی آن که مسکونی است، به درمانگاه تبدیل شد تا نیت واقف اجرا شود. فضای قبلی درحال حاضر با همکاری بخش خصوصی به باغ‌رستوران تبدیل خواهد شد که هم‌اکنون درحال کسب مجوزهای لازم برای این تغییر است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان ادامه داد: این مجموعه برای تجهیز و مرمت نیازمند رعایت استانداردهای میراثی و شهرداری است و هزینه‌ای بالغ‌بر 20 میلیارد تومان برای این منظور نیاز بوده که توسط بخش خصوصی تأمین خواهد شد.
حاجی‌زین‌العابدینی در ادامه به مجتمع تجاری بهاءالملک اشاره کرد و گفت: این مجتمع در شهرک مدنی با مساحت هفت هزار و 909 متر اعیانی با سرمایه‌گذاری از محل خود موقوفه ساخته خواهد شد که شامل فروشگاه مرکزی، مغازه و رستوارن خواهد بود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از احداث نیروگاه خورشیدی در باغ بهشت همدان در محل پشت بام حسینیه خبر داد و افزود: این مجموعه 15 کیلووات تولید برق دارد که این برق تولیدی به اداره برق فروخته می‌شود.
این مقام مسئول به سه پروژه در شهرستان ملایر اشاره کرد و گفت: یک جایگاه دومنظوره سوخت به مساحت سه هزار و 300 متر اعیانی در زمینی به مساحت پنج هزار و 978 متر احداث خواهد شد که تأمین اعتبار آن از محل خود موقوفه است؛ دیگر طرح‌های این شهرستان یک هایپرمارکت در مساحت چهار هزار و 980 متر و یک مجتمع مبل و منبت در 13 هزار و 870 متر بوده که در سال 1401 پیگیری خواهد شد و منابع مالی آن‌ها تأمین شده است.
وی با بیان اینکه در حوزه مسائل فرهنگی طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه اجرا شد، افزود: نوروز امسال 60 بقعه مجری طرح بودند که سه نمایشگاه نیز در بقاع دایر شد.
حاجی‌زین‌العابدینی ادامه داد: همچنین طرح صیانت الهی، خیمه معرفت، نقاط معنوی، بصیرت عاشورایی (با هزینه‌ای بالغ‌بر سه میلیارد و 200 میلیون تومان)، مهر تحصیلی (با یک‌هزار و 120 بسته لوازم‌التحریر به ارزش 700 میلیون تومان)، مهر تندرستی (کمک‌هزینه درمان با پنج میلیارد و 100 میلیون تومان برای بیماران خاص)، زائران حرم رضوی (امسال 30 نفر از مدافعان سلامت به‌منظور تقدیر و تشکر به مشهد مقدس اعزام شدند)، طرح حرم به حرم و دست‌های مهربانی (کمک‌هزینه مواد غذایی حدود 14 هزار بسته غذایی و بهداشتی بین جامعه هدف توزیع شده است به ارزش 9 میلیارد و 800 میلیون تومان) و طرح قرار دوازدهم، ازجمله طرح‌های فرهنگی اجراشده هستند.
وی با اشاره به اینکه در سال‌ جاری پنج وقف جدید در استان ثبت شده است، گفت: با همکاری اداره کل دادگستری در بقاع متبرکه گروه‌هایی مستقر هستند و به زوجین مشاوره می‌دهند، طبق آمار تا دو ماه گذشته این طرح 27 مورد از طلاق‌ها را به صلح تبدیل کرده است.
حاجی‌زین‌العابدینی در ادامه به تصریح علت افزایش قیمت قبرها در باغ بهشت همدان پرداخت و اذعان کرد: موقوفه باغ بهشت ردیف بودجه دولتی ندارد و درآمدهای آن در راستای هزینه‌کرد است؛ با توجه به افزایش چشمگیر هزینه‌ها، قیمت قبرها نیز با افزایش مواجه شد، علاوه‌بر این با توجه به اینکه باغ بهشت موقوفه است، تنها بابت ساخت قبر و خدمات هزینه دریافت می‌شود و برای تهیه زمین هیچ هزینه‌ای از مردم دریافت نمی‌شود.
وی با اشاره به طرح توسعه حرم شاهزاده حسین (ع) که در مراحل نهایی است، گفت: در سال جاری به این طرح اعتباری بالغ‌بر 9 میلیارد تومان اختصاص یافت؛ در شاهزاده حسین (ع) علاوه‌بر هیئت‌امنا گروه دیگری نیز طرح توسعه حرم را در دستور کار دارند، همچنین تملک اراضی مورد توجه است و مقرر شد 11 هزار متر از اراضی اطراف بقعه در طرح توسعه حرم قرار بگیرند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان درخصوص موقوفه کبودراهنگ این‌گونه توضیح داد: مجوز تبدیل به احسن شهر کبودراهنگ در دهه 80 توسط رهبری صادر شد که افرادی همان زمان از این طرح استفاده کردند. در سفر اخیر ریاست‌جمهوری نیز پیگیری درخواست مردم در مدت دو ماه برای تعیین تکلیف در دستور کار قرار گرفت که سازمان‌های ذی‌ربط در حال پیگیری برای حل این موضوع هستند.
وی درخصوص وقف‌های کبوداهنگ و لالجین افزود: پذیره‌هایی با شرایط سند مالکیت اعیانی برای افراد درنظر گرفته شد که خیلی استقبال نشد؛ این پذیره‌ها بنا به میزان وقف هر منطقه درنظر گرفته شد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در پایان ورود به عرصه‌های نوین وقف را ازجمله ضروریات امروز دانست و تأکید کرد: وقف‌ها باید براساس نیاز روز و با توجه به تغییر در سبک زندگی‌ها، به‌روزرسانی شوند.

شناسه خبر 60710