شناسه خبر:60767
1401/7/11 09:13:37

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: در نیمه نخست امسال، طی پنج مورد حریق، 61 هکتار از نیزارهای حاشیه دریاچه زریبار مریوان در آتش سوخت.

اقبال حمیدی روز یکشنبه اظهار کرد: پارسال 152 هکتار از نیزارهای حاشیه تالاب زریبار مریوان طی هشت فقره حریق، در آتش سوخت و این رقم در سال 1399 نیز همین مقدار بود.
وی اضافه کرد: در چهار طرف دریاچه دوربین مداربسته نصب شده است و به محض وقوع هر نوع حادثه‌ای به‌ویژه آتش‌سوزی، نیروهای یگان حفاظت محیط زیست مستقر در دریاچه برای اطفای حریق و جلوگیری از گسترش آن اقدام می‌کنند.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: آتش‌سوزی در نیزارهای دریاچه اغلب عمدی است و عده‌ای ناآگاه مرتکب این عمل می‌شوند در حالی که این اقدام آسیب‌های زیادی به حیات وحش دریاچه با توجه به اینکه آشیانه پرندگان و موجودات زیاد دیگری در آن است، وارد می‌کند.
حمیدی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال 830 مترمربع از اراضی کشاورزی و ملی حاشیه تالاب زریبار تغییر کاربری داده شده است، ادامه داد: سال قبل در مجموع 11 هزار و 764 مترمربع از اراضی اطراف این دریاچه به خانه باغ تبدیل شد.
وی یادآور شد: مراقبت از تالاب زریبار نیازمند جدیت همه دستگاه‌ها، آگاه‌سازی جامعه و احساس مسئولیت مردم نسبت به این ظرفیت خدادادی است.
دریاچه بین‌المللی زریبار مریوان دارای یک هزار و 200 هکتار نیزار، سه هزار و 400 هکتار پناهگاه حیات وحش و دو هزار و 300 هکتار تالاب است و هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین‌المللی رامسر است که فرآیند ثبت آن از یک دهه پیش آغاز شده بود.
طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب دو و 6 متر است.
زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از دو طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه‌زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.
شهرستان مرزی مریوان در فاصله 120 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است

شناسه خبر 60767