شناسه خبر:60781
1401/7/11 09:37:46

سپهرغرب، گروه سلامت: رئیس مرکز مدیریت آمار و اطلاعات وزارت بهداشت و درمان از افتتاح و رونمایی از سامانه ملی باروری سالم در آینده‌ای نزدیک خبرداد و گفت: در این سامانه کل مسیر بارداری رصد می‌شود و اطلاعات و سوابق مراجعات را در اختیار بیماران و متخصصان مربوطه قرار می‌دهیم.

امین بیگلری‌خانی در رابطه با روند الکترونیکی شدن خدمات بهداشتی و درمانی در کشور با برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو مصاحبه تلفنی کرد.
وی گفت: بحث الکترونیکی شدن خدمات بهداشتی و درمانی در ایران از سال 1360 و ابتدا هم از آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و پزشکی آغاز شد.
وی افزود: اوایل دهه هفتاد بیمارستان‌های کشور مجهز به سامانه‌های بیمارستانی شدند و بعد هم پروژه‌هایی مانند نسخه نویسی الکترونیکی اجرایی شد و در حال حاضر در حال پیگیری به کار بستن هوش مصنوعی در فرآیندهای مربوط به حوزه سلامت هستیم.
رئیس مرکز مدیریت آمار و اطلاعات وزارت بهداشت و درمان اظهارکرد: رویکردهای اولیه برای استفاده از خدمات فناوری و اطلاعات در حوزه سلامت، بیشتر اقتصادی و مالی بود اما در طول زمان و به‌تدریج از این اطلاعات و هوش مصنوعی به‌منظور کمک به امر تشخیص و درمان، کشف ترکیبات جدید دارویی، حل مشکلات ناباروری و اصلاح زنجیره تأمین دارو و تجهیزات استفاده می‌شود.
بیگلری‌خانی گفت: وزارت بهداشت با توجه به این رویکرد جدید دانشگاه مجازی خود را به دانشگاه هوشمند تغییر نام داده و در تلاش است که از تسهیلات جدید هوش مصنوعی در حوزه سلامت استفاده کند تا خدمات پزشکی و بهداشتی باکیفیت تری به شهروندان ارائه دهد.
وی از افتتاح و رونمایی از سامانه ملی باروری سالم در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: در این سامانه کل مسیر بارداری رصد می‌شود و اطلاعات و سوابق مراجعات را در اختیار بیماران و صاحب نظران و متخصصان مربوطه قرار می‌دهیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از خدمات حوزه سلامت از طریق پنجره واحد دولت هوشمند در اختیار مردم قرار می‌گیرند افزود: ما به‌صورت هفتگی یک سرویس را به سرویس‌های خدماتی قبلی حوزه سلامت اضافه می‌کنیم.
این مسئول با اشاره به تحقق 80 درصدی پرونده جامع الکترونیک سلامت اظهار کرد: ما در تلاشیم تا پایان سال از آن رونمایی کرده و در اختیار پزشکان و کادر سلامت و درمان و شهروندان قرار دهیم.

شناسه خبر 60781