شناسه خبر:60813
1401/7/12 08:39:48

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دفتر امور اقتصادی و هماهنگی استانداری همدان با اشاره به اهمیت چشمگیر ارتباط صنعت و دانشگاه در گره‌گشایی از مشکلات بخش تولید، گفت: کارگروه تخصصی ارتباط صنعت و دانشگاه طبق دستور رئیس‌جمهور برای نخستین‌بار در کشور در این استان تشکیل شده است.

سیدمجتبی حسینی روز دوشنبه در نخستین جلسه کارگروه ارتباط صنعت با دانشگاه افزود: این کارگروه با هدف تبدیل جوان تحصیل‌کرده کارجو به جوان تحصیل‌کرده کارآفرین در استان همدان راه‌اندازی شد.
وی خاطرنشان کرد: استان همدان پرچمدار موضوعات دانش‌بنیان بوده و در حوزه علم و فناوری تمهیدات چشمگیری در استان انجام شده است.
حسینی با اشاره به نام‌گذاری امسال به‌نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین و نگاه ویژه دولت سیزدهم و تأکیدات استاندار همدان بر نقش و جایگاه مراکز علمی در تحقق توسعه اقتصاد و ایجاد اشتغال، گفت: طبق ماده 13 قانون جهش تولید دانش‌بنیان، هماهنگی مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان دانشگاهی با نیازهای بازار و توسعه دانشگاه‌های مهارت‌محور از اهداف تشکیل این کارگروه است.
وی با بیان اینکه دبیری این کارگروه برعهده دانشگاه آزاد اسلامی است، تصریح کرد: عارضه‌یابی عدم حصول نتیجه مورد انتظار، اشتراک‌گذاری منابع دانشگاهی و جلوگیری از موازی‌کاری در دانشگاه‌ها، از وظایف و مأموریت‌های دفاتر ارتباط صنعت با دانشگاه است که با حضور در این کارگروه ارتقا و توسعه می‌یابد.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی و هماهنگی استانداری همدان خاطرنشان کرد: برگزاری تورهای صنعتی، ایجاد و ارتقای نگاه فناورانه و نوآورانه به صنعت، احصای نیازهای اساسی واحدهای صنعتی و ارائه راهکار به آن‌ها، برنامه‌ریزی برای اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی در دستور کار این کارگروه قرار دارد.
وی تصریح کرد: از محل اعتبارات بند الف تبصره 18 قانون بودجه در سال جاری دو هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات به واحدها، کارگاه‌های تولیدی و تعاونی‌های واجد شرایط بدون سقف اختصاص یافته است که از اواخر ماه جاری به بانک‌های عامل ابلاغ می‌شود.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی و هماهنگی استانداری همدان با اشاره به اینکه طرح پویش از سال گذشته در دانشگاه آزاد با 120 نفر از دانشجویان آغاز شد، خاطرنشان کرد: در این طرح آموزش عملی صنعت در کنار تئوری مرتبط با رشته تحصیلی به دانشجویان آموزش داده شده است.
حسینی با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری از ظرفیت دانشگاه‌ها برای نظام شناسایی مسائل جامعه و صنعت استفاده کنند، گفت: دانشگاه‌ها در مسیری گام بردارند که مسئله‌محور، مأموریت‌گرا و مهارت‌محور باشند و به نیازها و مشکلات بخش صنعت و جامعه پاسخ دهند.
وی اظهار کرد: طرح تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها) در استان همدان طبق تأکید استاندار همدان با جدیت پیگیری می‌شود و هدف از اجرای این طرح فعال کردن ظرفیت‌های علمی و فناورانه دانشگاه‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و اهرم کردن منابع مالی نهادهای مربوط برای پاسخ به نیازهای استان است.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی و هماهنگی استانداری همدان گفت: مرکز رشد، پژوهش‌های دانشگاهی را به سمت حل مسئله برده است و براساس آمایش سرزمینی و مأموریت‌گرایی بوده که از موازی‌کاری و پول‌پاشی جلوگیری شود.

شناسه خبر 60813