شناسه خبر:61128
1401/7/20 08:52:10
مدیرکل دفتر امور فرهنگی استانداری همدان:

حماسه 30 مهرماه همدان الگو و مقدمه‌ای برای واقعه 13 آبان شد

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری همدان گفت: حماسه 30 مهرماه همدان الگو و مقدمه‌ای برای واقعه 13 آبان 57 شد، روزی که دانش‌آموزان با بصیرت خود نسبت به آتش کشیده شدن مسجد کرمان اعتراض کردند.

«غلامرضا فریدونی» روز سه‌شنبه در نشست هماهنگی برگزاری مراسم بزرگداشت یاد و خاطره 30 مهرماه همدان با تأکید بر اینکه باید فاصله خود را با نسل جوان کم کنیم، افزود: جوانان باید از علل وقایعی که منجر به انقلاب اسلامی شد، آگاه شوند.
وی حماسه 30 مهرماه را درسی برای بصیرت‌افزایی دانش‌آموزان خواند و ادامه داد: در جهاد تبیین جهت شناساندن انقلاب اسلامی و کارکردهایش برای گروه دانش‌آموزان کوتاهی شده است.
مدیرکل دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری همدان گفت: شهیدان حججی و دیگر شهدای مدافع حرم پرورش‌یافته آموزش‌وپرورش هستند.
اجرای سرود دانش‌آموزی، تولید نقاشی دیجیتال، تبیین واقعه 30 مهرماه در سطح مدارس، اکران مستند آن در مدارس استان و مصاحبه با یادگاران و جانبازان این حماسه، از مهم‌ترین برنامه‌های بزرگداشت حماسه 30 مهر همدان است.
30 مهرماه سال 57 شماری از دانش‌آموزان همدانی در اعتراض به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان، سینما رکس آبادان و سرکوب دانش‌آموزان تظاهرات دبیرستان پروین همدان در مرکز شهر همدان فریاد الله‌اکبر سر دادند، فریادهایی که کم‌کم تبدیل به مرگ بر شاه شد.
شاهدان عینی حضور بیش از 10 هزار نفر جمعیت را در تظاهرات اعلام کردند که پیش‌قراولان آن دانش‌آموزان و نوجوانانی بودند که شجاعانه برای دفاع از حق به میدان آمدند و مأموران رژیم طاغوتی در خیابان شورین قدیم (شهدای فعلی) آنان را به گلوله بستند.
خروش ضد طاغوتی همدانی‌ها که حماسه 30 مهر را رقم زد، بازتاب‌های گسترده‌ای در سطح ملی و جهانی داشت، به‌طوری که پس از آن سلسله‌تظاهرات بسیاری علیه رژیم شاهنشاهی به راه افتاد که یکی از آن‌ها حماسه 13 آبان‌ماه سال 57 بود.
در حماسه 30 مهرماه همدان سه تن شهید و تعداد زیادی نیز جانباز شدند.

شناسه خبر 61128