شناسه خبر:61136
1401/7/20 09:03:14

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: ششمین جشنواره هنری فانوس در استان همدان با دریافت 364 اثر از 136 هنرمند، روز سه‌شنبه به کار خود پایان داد و از برگزیدگان آن تجلیل شد؛ این جشنواره با موضوعات دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان وطن در 22 رشته هنری و در پنج بخش اصلی و یک بخش ویژه استانی با محوریت زندگی و سیره سردار شهید حاج‌حسین همدانی برگزار شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان روز سه‌شنبه در اختتامیه ششمین جشنواره هنری فانوس در همدان گفت: بزرگ‌ترین آرزوی امروز کسانی که در دوران دفاع مقدس حضور داشتند، بازهم فدا شدن برای مردم است.
مهدی ظفری با اشاره به اینکه دشمن بداند این کنار هم قرار گرفتن‌ها پیامی دارد، اظهار کرد: جوانانی که امروز طنازی دارند، به‌دلیل کم‌کاری فرهنگی دچار هیجانات شده‌اند؛ البته اگر امروز هم کوچک‌ترین تعرضی به دختران سرزمینمان بشود، ما تا پای خونمان از آن‌ها دفاع خواهیم کرد وتصور دشمن، اشتباه است.
وی با توضیح خاطره‌ای که سردار شهید حسین همدانی از مادر یکی از شهدای قواص تعریف می‌کرده است، تصریح کرد: زمانی که خبرنگار از مادر شهید پرسید دلیل گریه‌اش چیست؟ این‌گونه توضیح داد که دلیل حال من آن است که دیگر کسی را ندارم تا تقدیم اسلام و میهن کنم.
وی با بیان اینکه شهید همدانی به‌عنوان یک اندیشمند و متفکر در حوزه فرهنگ بود، افزود: تمامی جامعه ما بدون استثنا ازجمله افراد ایثارگر و فداکار هستند و همچنین هر شخصی که پذیرفته باشد در این مرزوبوم به زندگی خویش ادامه دهد و مقتدرانه از این خاک دفاع کند، قطعاً از ایثارگران محسوب خواهد شد.
ظفری با این توضیح که اکنون باید در قالب معنا ایثارگری را به منصه ظهور برسانیم، اظهار کرد: چراکه این امر هم از دیدگاه‌های شهیدهمدانی محسوب می‌شد و هم افرادی که تاکنون از حقایق جامعه به دور مانده‌اند، باید به‌عنوان یک الگوی فاخر از آن عبرت بگیرند.
وی با اشاره اینکه یکی از خصایص شهیدهمدانی احترام به همه اقشار جامعه بود، ابراز کرد: یکی از خصایص بارز شهیدهمدانی احترام به همه و به‌خصوص مقام شامخ مادران شهدا بوده است.
ظفری در ادامه سخنان خویش با اشاره اینکه در جامعه کنونی مبنا بر افکار بزرگ است، افزود: فانوس‌ها رفیق و همراه 40 ساله رزمندگان در میدان جنگ هستند، اما هنر آن است که از عنوان فانوس، واژه‌های تصویرپرداز جهانی ایجاد کرد؛ به‌طوری که این واژه (فانوس) اکنون به‌عنوان تبلوری از واقعیت‌های هنری محسوب می‌شود.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه اکنون باید قدردان افرادی باشیم که در این جشنواره حضور یافتند و احساس تعلق به این مسئله پیدا کرده‌اند، تصریح کرد: همین‌طور که در زمان دفاع مقدس تمامی افراد در جایگاه خود به‌عنوان یک قهرمان در جامعه حضور داشتند، اکنون هم برگزیدگان و تمامی افرادی که در این جشنواره ورود پیدا کرده‌اند، به‌عنوان قهرمان واقعی خواهند بود؛ چراکه واقعیت‌های دفاع مقدس و شهیدان را به منصه ظهور رساندند.
وی با بیان اینکه افرادی که در این جشنواره حضور یافته‌اند جایگاه شایسته‌ای در پیشگاه حق تعالی دارا هستند که باید در حفظ و حراست و توسعه آن بکوشند، افزود: واژه دفاع به معنای دفاع همه‌جانبه است و پرداختن به هنری که در ذهن انسان‌ها بوده، بی‌شک خود به‌نوعی دفاع محسوب می‌شود.
این مقام مسئول سخنان خود را این‌گونه پایان داد و گفت: آثار ایجادشده در این جشنواره باید به‌عنوان سپری برای حوادث فرهنگی باشد.
   همکاری 13 مجموعه فرهنگی و هنری در جشنواره فانوس
دبیر ششمین جشنواره هنری فانوس استان همدان نیز در این مراسم اظهار کرد: ششمین جشنواره هنری فانوس در استان همدان با دریافت 364 اثر از 136 هنرمند، به کار خود پایان داد. این جشنواره با موضوعات دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان وطن در 22 رشته هنری و در پنج بخش اصلی و یک بخش ویژه استانی با محوریت زندگی و سیره سردار شهید حاج‌حسین همدانی برگزار شد.
رضا ینگجه ادامه داد: قبل از شروع جشنواره به‌لحاظ کیفی آسیب‌شناسی صورت گرفت و سعی شد اختتامیه امسال شروعی تازه برای هر هنرمند باشد تا بتواند نواقص خود را رفع کند‌.
وی با اشاره به اینکه آثار ارسال‌شده با هدف هنر برای مردم به اکران عمومی خواهد رسید، اظهار کرد: این مهم از طریق مجموعه‌های فرهنگی در اکران‌های مختلف انجام خواهد شد.
دبیر ششمین جشنواره هنری فانوس استان همدان با بیان اینکه 13 مجموعه فرهنگی و هنری در این جشنواره با ما همکاری کردند، گفت: با توجه به ظرفیت بالای تاریخی و فرهنگی که استان همدان دارد، امیدواریم بتوانیم هفتمین جشنواره هنری فانوس را در سطح ملی در استان همدان برگزار کنیم.
وی به تشریح آثار راه‌یافته در بخش تلویریونی و سینمایی پرداخت و اذعان کرد: «ناصر شعبانی» در بخش مستند بلند با عنوان «اثر معبر»، «مجید دنیا» و «سیدمحمد حسینی» در بخش مستند کوتاه با عنوان اثر «حیدر جان»، «مصطفی نجاریان» در بخش نماهنگ با عنوان اثر «دل خون»، «علیرضا کلاهچیان» در بخش تله‌تئاتر با عنوان اثر «حریر»، «علی‌اکبر تراب‌پور» در بخش پویانمایی با عنوان اثر «درخت ترش» برگزیده تندیس شدند و همچنین در بخش مستند کوتاه «مریم نوشادقبا» با عنوان اثر «پرواز تا بی‌نهایت»، در بخش نماهنگ «میلاد جوادی» با عنوان اثر «خلوت سحر» و «فاطمه خدیور» در بخش پویانمایی با عنوان اثر «ماه برگزیده» تقدیر شدند.
ینگجه همچنین به تشریح آثار راه‌یافته در بخش موسیقی و سرود پرداخت و افزود: «مهدی سلیمی» در بخش موسیقی با کلام با عنوان «اثر کابوس»، و «سجاد امیدخواه» در بخش سرود و هم‌خوانی با عنوان «عرشه اقتدار» برگزیده تندیس شدند و همچنین «مهدی چناری» با عنوان اثر «آقای نادر» در بخش موسیقی با کلام و «حمیدرضا نظری‌حاتم» با عنوان اثر «حاج‌قاسم» در بخش سرود و هم‌خوانی برگزیده تقدیر شدند.
دبیر ششمین جشنواره هنری فانوس در استان همدان به دیگر برگزیدگان پرداخت و گفت: در بخش هنرهای تجسمی که شامل چند بخش است، «پوریا پاکیزه» در بخش عکس با عنوان اثر «مدافعان وطن»، «زهرا بابایی» در بخش نقاشی دستی با عنوان اثر «لاله‌های وطن»، «پیمان مبارکی» در بخش مجسمه‌سازی با عنوان اثر «تندیس شهید»، «محمد باغبان» در بخش طراحی پوستر با عنوان اثر «هویت» و «جواد مؤمنی» در بخش خوشنویسی با عنوان اثر «حضرت زینب (س)» برگزیده تندیس شدند و همچنین «محمد ناصرالمعمارین» در بخش عکس با عنوان اثر «شهید»، «آرزو کرمی» در بخش نقاشی دستی با عنوان اثر «وداع آخر»، «زهره نصرالهی» در بخش طراحی پوستر با عنوان اثر «دفاع همچنان باقیست»، «احمد میرزایی‌خرم» در بخش مجسمه‌سازی با عنوان اثر «ایثار و شهادت» و «نعمت‌الله سالم» در بخش خوشنویسی با عنوان اثر «سیاه‌مشق» برگزیده تقدیر شدند.
وی به تشریح آثار راه‌یافته در بخش هنرهای نمایشی و رادیویی پرداخت و افزود: «محسن پورقاسمی» در بخش تئاتر صحنه‌ای با عنوان اثر «سومین روز تابستان»، «امین فعله‌گری» در بخش تئاتر خیابانی با عنوان اثر «آخرین نامه»، «روح‌الله صالحی» در بخش متن نمایشنامه با عنوان اثر «ماهی در چشم یونس»، «نسرین والامقام» در بخش پادکست با عنوان اثر «از گهواره تا ماه»، «بابک ابراهیمی» در بخش نمایش رادیویی با عنوان اثر «نقطه سرخط» برگزیده تندیس شدند.
وی در ادامه گفت: همچنین در بخش تئاتر صحنه‌ای «نسا بخشی» با عنوان اثر «پیراهن لنگ سرتاسری»، «اکبر مرادی» با عنوان اثر «هناس»، «مهدی روزبهانی» در بخش تئاتر خیابانی با عنوان اثر «داوطلب»، «فرهاد لباسی» در بخش متن نمایشنامه با عنوان اثر «گمگشته»، «بهار زندیان» در بخش پادکست با عنوان اثر «لی‌لی بابا» و «بهاره (معصومه) جلیلیان» در بخش نمایش رادیویی با عنوان اثر «نقش کبوتر» برگزیده تقدیر شدند.
ینگجه در پایان به تشریح آثار راه‌یافته در بخش ویژه استانی با محوریت زندگی و سیره سردار شهید حاج‌حسین همدانی پرداخت و افزود: «حسین اسفندیاری» با عنوان اثر «حبیب حرم» برگزیده تندیس و همچنین «مهدی امامی» با عنوان اثر «مثل پروانه»، «میثم رفاه» با عنوان اثر «سردار ایران» و «سیدحسین نظری» با عنوان اثر «سردار همدانی» لوح تقدیر دریافت کردند.
گفتنی است، در حاشیه این جشنواره گروه دف‌نواز اسرا با توجه به هفته وحدت اجرایی با مضمون ولادت پیامبر اکرم (ص)داشتند؛ همچنین در این مراسم از خانواده شهید حمید یوسفی‌نیک‌خو، یکی از فعالان در عرصه تصویربرداری دوران دفاع مقدس تجلیل به عمل آمد.

شناسه خبر 61136