شناسه خبر:61138
1401/7/20 09:05:49

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از کشت یک‌هزار و 700 هکتار کلزا در سال زراعی جاری در مزارع استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود بین دو هزار و 500 تا سه هزار تُن محصول از این سطح برداشت شود.

علی بایگانه با بیان اینکه کشت کلزا از نیمه شهریورماه آغاز شده و تا هفته اول مهرماه انجام شده است، اظهار کرد: سال گذشته یک‌هزار و 200 هکتار کلزا در استان همدان کشت شده بود که از این سطح یک‌هزار و 400 تُن برداشت شد.
وی با اشاره به اینکه عملکرد کلزا در مزارع دو تُن در هکتار است، تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی کلزا با احتساب یارانه کشت 24 هزار تومان درنظر گرفته شده است.
   کشت 400 هزار هکتار گندم
این مقام مسئول با بیان اینکه برنامه کشت گندم بیش از 400 هزار هکتار درنظر گرفته شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود 650 تا 700 هزار تُن گندم از مزارع استان برداشت شود، البته به شرایط اقلیمی و بارندگی بستگی دارد.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه تاکنون 30 درصد گندم دیم در استان کشت شده است، یادآور شد: در سال زراعی گذشته 470 هزار تُن گندم از 330 هزار هکتار برداشت شده است.
وی با تأکید بر اینکه کود شیمیایی کشت امسال نیز تأمین شده است، اظهار کرد: با توجه به محدودیت کود فسفات درحال حاضر فقط برای طرح جهش تولید در دیم‌زارها این کود درنظر گرفته شده، به‌طوری که 6 هزار تُن کود شیمیایی برای طرح جهش تولید در دیم‌زارها تأمین شده است.
   قیمت خرید تضمینی گندم 13 هزار تومان
این مقام مسئول با بیان اینکه بیش از 10 هزار تُن بذر اصلاح‌شده گندم آبی و پنج هزار تُن بذر اصلاح‌شده گندم دیم در استان همدان تأمین شده است، خاطرنشان کرد: قیمت خرید تضمینی گندم برای سال‌ زراعی جدید با احتساب یارانه 13 هزار تومان درنظر گرفته شده است.
بایگانه با اشاره به اینکه سال گذشته 160 هزار هکتار جو آبی و دیم در استان همدان کشت شده بود، گفت: سال گذشته 160 هزار هکتار جو در استان کشت شده بود که نهایتاً 115 هزار هکتار به برداشت رسید و 230 هزار تُن محصول از این سطح برداشت شد.
وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی جو 6 هزار و 780 تومان تعیین شده است، ادامه داد: امسال هم برنامه کشت جو در مزارع استان 160 هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود 310 هزار تُن محصول از این سطح برداشت شود.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان درباره بیمه محصولات زراعی استان همدان نیز خاطرنشان کرد: از دو سال گذشته که طرح جهش تولید در دیم‌زارها آغاز شد، 225 هزار هکتار از مزارع زیر پوشش بیمه قرار گرفتند.

شناسه خبر 61138