شناسه خبر:61163
1401/7/20 09:40:37

سپهرغرب، گروه دُرهای دَری: سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه با تأکید بر اینکه دنیا درحال تغییر است و باید تغییرات را بپذیریم، گفت: باید همچنان که ارزش فرهنگ مکتوب را حفظ می‌کنیم، به ارائه خدمات تولید کتاب‌های فایل فشرده نیز بپردازیم تا منابع بیشتر و راحت‌تر در دسترس قرار گیرد.

«محمد پورهاشمی» روز دوشنبه در سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در استانداری افزود: سطح سواد عمومی و یا تخصصی افراد جامعه ما از بسیاری افراد شاغل شاید بالاتر است، اما سطح فرهنگ عمومی مردم خیلی تغییری نکرده که نشأت‌گرفته از عدم مطالعه عمومی برخی افراد جامعه است و ما مسئولان امر باید برای این شکاف فرهنگی عدم مطالعه راهکارهای صحیح و اصولی پیدا کنیم و آن را در اولویت قرار دهیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: همه ما در قِبال کتاب‌خوان کردن افراد جامعه مسئولیم و این کار باید خروجی داشته و برای مردم ملموس باشد، بنابراین باید مشکل این مسئله را پیدا کنیم که چرا فرد برای غذا خوردن جسم خیلی وقت می‌گذارد، اما برای کتاب خواندن که غذای روح است، هیچ وقت و برنامه ای ندارد.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گفت: کتابخانه ساختن کار ارزشمندی بوده، اما کتاب‌خوان کردن افراد و کتاب‌خوان شدن مردم از آن ارزشمندتر است.
پورهاشمی با پیشنهاد اینکه در جلسات انجمن از حضور ذینفعان هم استفاده کنیم، افزود: اشخاص عمومی جامعه یعنی مخاطبان کتاب‌خوانی و اعضای خوش‌ذوق کتابخانه را هم در جمع خود دعوت کنیم تا شاید نظرات عمومی در تصمیم‌گیری‌های ما در جلسات انجمن مؤثر و مفید واقع شود.
وی بیان کرد: با توجه به فعالیت‌های ارزشمند فرهنگی، ترویجی، کتابخانه‌های عمومی و تبدیل شدن کتابخانه‌ها به پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی، علاقه‌مند کردن افراد جامعه به کتاب خواندن از کارهای اصلی کتابخانه‌های عمومی است.
استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: کم بودن سرانه مطالعه فراگیر شده و زمینه پژوهش و تحقیق علمی در سازمان‌ها، مؤسسات و دانشگاه‌ها کاسته شده و فضای مجازی در این موضوع بی‌تأثیر نبوده است.
«محمود مرادی» افزود: برای افزایش این مقوله باید زمینه زیرساخت‌های علمی برای افراد پژوهشگر و محقق ایجاد شود، زیرا تکمیل ساختمان کتابخانه مرکزی استان یکی از این زمینه‌ها است؛ بنابراین باید در اولویت مسائل فرهنگی قرار گیرد.
وی اظهار کرد: زنان خانه‌دار جامعه مطالعه ندارند و یا مطالعه کمی دارند، بنابراین با توجه به اینکه بنیان مدیریت خانواده را مادران به‌عهده دارند، باید برای کتاب‌خوان شدن مادران و زنان خانه‌دار بیش‌ازپیش تلاش کنیم؛ زیرا اگر بخواهیم جامعه ما رشد و توسعه داشته باشد، باید به مسائل کتاب‌خوانی و گسترش آن بیشتر اهمیت داده شود.
در استان کرمانشاه با بیش از دو میلیون نفر جمعیت، 90 باب کتابخانه عمومی نهادی و 23 باب کتابخانه مشارکتی با سازمان‌ها و ادارات فعال بوده و اکنون یک میلیون و 237 هزار و 815 جلد کتاب در این کتابخانه‌ها موجود است.
همچنین تعداد 54 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه هستند که زیربنای کتابخانه‌های نهادی در استان 39 هزار و 894 متر مربع است.

شناسه خبر 61163