شناسه خبر:61199
1401/7/21 09:23:37

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل ثبت اسناد استان کردستان گفت: با اجرای طرح کاداستر بخش بزرگی از ‏مشکلات بهره‌برداران و سایر دستگاه‌های اجرایی رفع می‌ شود.

اکبر پیرمحمدی در جلسه اجرای قانون حدنگار، به‌ویژه اجرای کاداستر اراضی زراعی در شهرستان مریوان، به طرح کاداستر اراضی کشاورزی پرداخت و افزود: کاداستر از زیرمجموعه‌های سامانه‌های اطلاعات زمین (LIS) است و به منظور مدیریت اراضی ایجاد می‌شود.
وی افزود: مدیریت اراضی در سطح نخست شامل ثبت و تعیین مالکیت و تعیین حدود موقعیتی و مساحت زمین است که در این گام، با انجام عملیات نقشه‌برداری کاداستر، منجر به صدور اسناد تک‌برگی می‌شود.
مدیرکل ثبت اسناد استان کردستان بیان کرد: طرح کاداستر با نقشه‌برداری ثبتی انجام می‌شود و به این دلیل که یک کار حقوقی به‌شمار می‌رود، مبنای صدور سند مالکیت قرار می‌گیرد.
پیرمحمدی تأکید کرد: هدف از اجرای طرح کاداستر، جمع‌آوری آمار و اطلاعات اراضی کشاورزی و تعیین محدوده‌ ملکی برای احراز و تثبیت مالکیت و تعیین حدود زمین‌های ملی و شخصی است.
وی افزود: اولین مزیت تعیین تکلیف مالکیت اراضی، کاهش تصرف و تعرض به آن‌ها و در واقع، کاهش پدیده‌ زمین‌خواری است. برخی اراضی توسط سودجویان مورد تصرف قرار گرفته و به شکل غیرقانونی دچار تغییر کاربری شده است و به فروش می‌رود که تنها راهکار بهبود این وضعیت، اجرای کامل طرح کاداستر است.
وی اظهار کرد: طرح کاداستر از تخلفات قولنامه‌ای و مالکیت اراضی جلوگیری می‌کند و مزیت دیگر آن، جلوگیری از صدور چند سند برای یک زمین است؛ زیرا در گذشته برای برخی اراضی به‌ویژه اراضی کشاورزی، به بهانه‌های مختلف بیش از یک سند صادر می‌شد.
مدیرکل ثبت اسناد استان کردستان افزود: با اجرا شدن کامل طرح کاداستر، اطلاعات ملکی به‌صورت آنلاین در دسترس قرار گرفته و وضعیت ملکی اراضی نیز به‌راحتی قابل شناسایی است.

شناسه خبر 61199