شناسه خبر:61212
1401/7/21 09:47:13

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌و‌گو با مدیر عامل صنایع ریخته‌گری آذرین ذوب همدان مشخص شد ناحیه صنعتی خودجوش در جوار چشمه‌قصابان با وجود قدمت دو دهه‌ای خود از کمترین زیرساخت‌ها به‌دلیل مسامحه مسئولان و مدیران مربوطه محروم است.

با گسترش نیاز صنایع به قطعات با دقت ابعادی بالا، بهره‌گیری از روش‌های تولید انبوه محصول با ابعادی نزدیک به شکل نهایی مانند ریخته‌گری دقیق مورد توجه روزافزونی قرار گرفته حال آنکه بر اساس آمار و بر مبنای سیاست‌گذاری‌های دولتی، رشد تقاضای پایه برای قطعات ریختگری طی سال‌های 1390 تا 1404 به‌طور متوسط سالانه 7/1 درصد پیش‌بینی شده و اگرچه فولاد تا سال 1404 همچنان به‌عنوان صنعت غالب غیرنفتی در کشور باقی خواهد ماند و در حال حاضر در بحث فروش و صادرات غیرنفتی در کشور دست بالا را دارد اما صنعت ریخته‌گری و صنایع وابسته به آن ازجمله صنعت بزرگ همچون شیشه و خودرو بیشترین درصد نسبی رشد را تجربه می‌کنند این درحالی که است شواهد نشان می‌دهند صنایع ریخته‌گری تا سال 1404‌، از اهمیت فزاینده و رو به رشدی برخوردار خواهد بود که همزمان با افزایش بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، سهم قطعات ریخته‌گری در سبد مصرف داخلی و صادرات افزایش خواهد یافت.
بنابراین با توجه به اهمیت این صنعت در امروز و فردای حوزه توسعه اقتصادی برآن شدیم تا با علیرضا خلج یکی از پیشکسوتان صنعت ریختگری به‌عنوان مدیر عامل صنایع ریخته‌گری آذرین ذوب همدان گفت‌و‌گویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
مدیر عامل صنایع ریخته‌گری آذرین ذوب با بیان اینکه این کارخانه در سال 1383 با هدف تولید قطعات صنعتی با مواد اولیه مختلف و آلیاژهای فولادی، چدنی و آلومینیومی در زمینی به مساحت سه هزار مترمربع در ناحیه صنعتی بهاران احداث و به بهره‌برداری رسید گفت: طی این سال‌ها با سابقه نزدیک به دو دهه در این زمینه با تلاش و بهره‌گیری از توان مهندسان مجرب و با تجربه، موفق به تولید انواع قطعات پیچیده و با کیفیت با هدف جلب رضایت مشتریان خود شده‌ایم.
علیرضا خلج با تأکید بر اینکه بنا به شرایط اقتصادی و نیز کشاورزی بودن مسیر توسعه استان طی این سال‌ها نتوانسته‌ایم در مسیر توسعه فعالیت ورود کنیم گفت: همچنان بنا به سفارش مشتری و به‌صورت خرد فعالیت خود را با داشتن پنج نیروی کار ثابت دنبال می‌کنیم.
وی افزود: البته میزان فعالیت صنعت ریخته‌گری، به میزان فعالیت بخش صنعت به‌خصوص میزان فعالیت صنایع برمی‌گردد و هرچه این میزان از فعالیت از رونق بیشتری برخوردار باشد به همان میزان نیز صنعت ریخته‌گری شکوفایی بیشتری خواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه شعار ما کیفیت بالا، اشتغال‌زایی و کمک به صنعت کشور است تصریح کرد: آنچه ما تولید می‌کنیم بیشتر قطعات سفارشی شرکت شیشه و فولاد غرب و امثالهم است اظهار کرد: مواد اولیه مورد نیاز نیز که اغلب موادی همچون فروسیلیس و غیره است در استان و کشور فراهم بوده و به هنگام دریافت سفارش نسبت به خرید آن اقدام می‌کنیم.
مدیر عامل صنایع ریخته‌گری آذرین‌ذوب با اشاره به اینکه سالانه چیزی حدود 10 تن قطعه و قالب آلیاژی و چدنی مورد نیاز صنایع مختلف را با رعایت ظرافت در کار تولید می‌کنیم، تشریح کرد: مسئله این است که متأسفانه نوسان قیمت در تأمین مواد اولیه مهم‌ترین عامل در مسیر توسعه فعالیت‌های ماست چراکه این مهم از قاعده خاصی تبعیت نکرده و نمی‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد.
خلج افزود: صنعت ریخته‌گری کشور نه‌تنها می‌تواند در تأمین قطعات چدنی مورد نیاز مصرف‌کنندگان داخلی به خودکفایی برسد، بلکه با توجه به قیمت تولید و کیفیت مطلوب، در صورت وجود بستر مناسب این قابلیت را دارد که در بازارهای خارج‌ از کشور حضور فعال داشته و از این طریق نیز برای خود سودآوری ایجاد کند.
وی با ابراز گلایه‌مندی وضعیت زیرساختی در ناحیه صنعتی بهاران به‌عنوان فعال‌ترین ناحیه صنعتی طی سالیان گذشته و حال، گفت: در نظر بگیرید بدیهی‌ترین زیرساخت در عرصه فعالیت مناسب واحدهای تولیدی و صنعتی به فراهم بودن راه دسترسی مناسب و آسفالت بازمی‌گردد حال آنکه این ناحیه با سابقه و قدمت هنوز از داشتن معابر آسفالت محروم است.
مدیر عامل صنایع ریخته‌گری آذرین‌ذوب با بیان اینکه متأسفانه شهرک صنعتی بهاران با اینکه نزدیک‌ترین فضای صنعتی به شهر همدان است، اما هنوز به ابتدایی‌ترین زیرساخت‌ یعنی راه ورودی مناسب آسفالت مجهز نیست که همین موجب شده نه‌تنها خودروهای در حال تردد روزانه در این مسیر با چالش و هزینه‌های مضاعف مواجه شوند و حتی با مال هم نتوان به‌راحتی در خیابان‌ها آن تردد کرد به‌طوری‌که هر سرمایه‌گذار در بدو ورود به این ناحیه صنعتی با تردید مواجه می‌شود گفت: اگر شخصی از راه ورودی جاده کرمانشاه بخواهد وارد این شهرک شود باید از چاله‌های موجود گذر کند و این امر برای دست‌اندرکاران حوزه صنعت استان باعث خجالت است.
خلج با اشاره به اینکه بارها به شهرداری برای آسفالت مراجعه کردیم اما شهرداری بهار آن را خارج از حیطه وظایفی خود قلمداد کرده و آن را به شهرداری مریانج محول می‌کند و این ارگان نیز عنوان می‌کند که ارزش افزوده را شهرداری بهار می‌گیرد چرا من باید راه‌های دسترسی و محوطه این ناحیه را آسفالت کنم گفت: مسئله این است که به من صنعتگر این مسائل هیچ‌گونه ارتباطی ندارد و داشتن راه دسترسی مناسب حق ماست.
وی از نداشتن انشعاب شرب و شبکه فاضلاب این ناحیه نیز سخن به میان آورد و گفت: هر واحد برای تأمین نیاز خود اقدام به حفر چاه برای آب مورد نیاز و چاه جذبی برای فاضلاب کرده زیرا شبکه‌ای برای این ناحیه دیده نشده است.
وی فضای جمع‌آوری زباله در این ناحیه صنعتی را اسفبار اعلام کرد و گفت: برای مدیریت این فضا هیئت امنایی تشکیل دادیم اما از قدرت اجرایی برخوردار نیستیم بنابراین باوجود پیگیری‌ها کاری از پیش نبرده‌ایم.
مدیر عامل صنایع ریخته‌گری آذرین‌ذوب با تأکید بر اینکه خیابان کردستان به‌عنوان مسیر اصلی ورود به این ناحیه صنعتی نیز طی سال‌های اخیر با فشار دارای روکش آسفالت شد، ابراز کرد: در داخل محوطه این ناحیه صنعتی حتی جدول‌گذاری هم نشده و همچنان خیابان‌های فرعی آن خاکی هستند.
مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد این منطقه خودجوش صنعتی که قدمت آن به بیش از 20 سال می‌رسد همچنان در عرصه زیرساخت‌های بدیهی باوجود داشتن واحدهای صنعتی و تولید فعال با مشکلات عدیده‌ای مواجه است از جمع‌آوری زباله گرفته تا آسفالت معابر. حال آنکه طبق بررسی و اطلاعات به‌دست آمده واحدهای مستقر در این منطقه که در مجاورت چشمه‌قصابان دایر شده مجوز فعالیت خود را از سازمان صمت دریافت کرده و به لحاظ زیرساختی نیز شهرداری‌ها مکلف به تأمین زیرساخت‌ها لازم در آن هستند که گویا نه سازمان صمت در عرصه مدیریت به وظیفه خود در عرصه حمایت عمل می‌کند و نه شهرداری‌های بهار و مریانج طی 20 سال گذشته به یک توافق رسیده‌اند که خدمات زیرساختی ارائه دهند حال آنکه در این‌بین این تولیدکننده و صنعتگر است که عذاب می‌کشد و این درحالی است که حمایت از تولیدکننده وظایف ذاتی دستگاه‌های عنوان‌شده محسوب شده و باید در قبال این تعلل دو دهه‌ای در عدم حمایت و ارائه خدمات زیرساختی پاسخگو باشند.

شناسه خبر 61212