شناسه خبر:61302
1401/7/23 23:39:56
مدیرکل بهزیستی استان خبر داد:

شناسایی 2800 نفر روشندل در ایلام

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل بهزیستی استان ایلام گفت: تاکنون حدود دو هزار و 800فرد دارای معلولیت نابینا در این استان شناسایی شده است.

حسین نورعلیوند به مناسبت روز جهانی نابینایان با اعلام این خبر، اظهار کرد: هم‌اینک از مجموع حدود 16 هزار معلول استان این افراد دارای معلولیت بینایی معادل 17.5 درصد بوده و از خدمات مستمر و غیر مستمر این اداره کل برخوردارند.

وی با بیان اینکه از این شمار 1674 نفر مرد و 1104 نفر زن هیتند که در شهرستان‌های مختلف استان سکونت دارند، گفت: از مجموع کل روشندلان 874 نفر دارای معلولیت بینایی خفیف، 999 نفر متوسط، 669 نفر شدید و 236 نفر نیز خیلی شدید است.

مدیرکل بهزیستی ایلام یکی از مهم‌ترین طرح‌های این اداره کل را اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه CBR عنوان و تصریح کرد: عمده این افراد که دچار معلولیت نابینایی هستند در قالب این طرح و در مناطق روستایی شناسایی شده‌اند.

نورعلیوند علاوه بر پرداخت مستمری و هزینه معیشتی درمانی، حمایت تحصیلی را یکی از عمده اقدام‌ها برای حمایت از افراد دارای معلولیت نابینایی در این استان عنوان کرد و ادامه داد: هم‌اینک از مجموع 360 دانشجوی دارای معلولیت این استان حدود 60 نفر نابینا هستند که از حمایت‌های مالی این اداره کل استفاده می‌کنند.

وی یکی از اقدام‌های مهم برای پیشگیری از معلولیت نابینایی را اجرای طرح غربالگری بینایی پیشگیری از تنبلی چشم عنوان کرد و تأکید کرد: این طرح با هدف سنجش بینایی کودکان سه تا 6 ساله در این استان اجرا و پارسال نیز بیش از 20 هزار کودک سه تا 6 ساله معاینه شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی ایلام ارائه خدمات توانبخشی شامل توزیع وسایلی نظیر عصا، ضبط صدا، ساعت گویا و کاغذ بریل، ارائه خدمات فرهنگی، ورزشی، پرداخت شهریه، ایاب و ذهاب و مناسب‌سازی فضاهای عمومی و شخصی را از جمله مهم‌ترین حمایت‌های این اداره کل از روشندلان برشمرد.

نورعلیوند عدم مناسب‌سازی مطلوب معابر و محیط‌های عمومی را یکی تأکید کرد: در این زمینه همه دستگاه‌های اجرایی باید مشارکت کنند تا زمینه تردد آزادانه افراد دارای معلولیت در فضاهای عمومی را به‌عنوان یکی از حداقل حقوق‌های این افراد فراهم کنند.

وی اشتغال را از دیگر مشکلات جامعه معلولان استان به‌ویژه نابینایان برشمرد و گفت: در صورت رعایت اعمال قانون سه درصد استخدام‌ها به افراد دارای معلولیت بخشی از مشکلات این افراد رفع خواهد شد.

23 مهرماه روز جهانی نابینایان با شعار اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان نویدبخش حقوق اجتماعی نابینایان نامگذاری شده است.

شناسه خبر 61302