شناسه خبر:61348
1401/7/25 09:23:54

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بر اساس آمار 76 هزار و 647 نفر از مردم استان مبتلا به فشار خون بالا هستند که زنان سهم بیشتری از این بیماری دارند.

فرزام بیدارپور روز یکشنبه اظهار کرد: شهروندان برای تشخیص و کنترل فشار خون بالا به مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند تا بیماری آن‌ها به‌موقع تشخیص داده شود.
وی گفت: بیماری فشارخون بالا که به قاتل خاموش معروف است علامت خاصی نداشته و تشخیص آن تنها با اندازه‌گیری مناسب امکانپذیر است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به تفکیک جنسیتی بیماران مبتلا به فشار خون بالا افزود: از تعداد کل مبتلایان، 49 هزار و 185 نفر زن و 27 هزار و 462 نفر مرد هستند.
دکتر بیدارپور یادآور شد: طبق نتایج پژوهش‌های ثبت شده، مردان کمتر برای کنترل بیماری‌های خود در مراحل نخست بیماری تلاش می‌کنند و بنابراین احتمالاً جمعی از بیماران فشار خونی در این گروه شناسایی نشده‌اند.
وی با بیان اینکه طیف وسیعی از بیماران با فشار خون بالا در گروه سنی بالاتر از 60 سال قرار دارند، اضافه کرد: از میان کل بیماران شناسایی شده و تحت درمان با فشار خون بالا در کردستان، 47.42 درصد از بیماران در روستا و 52.58 درصد در شهرها ساکن هستند. قاتل خاموش (فشار خون بالا) عامل مرگ و میر در 40 درصد از افراد دیابتی و نیز عامل خطر اصلی برای مرگ‌های جنینی و مادری در دوران بارداری، دمانس، نارسایی کلیوی و کوری است.

شناسه خبر 61348