شناسه خبر:61404
1401/7/25 23:33:43
رئیس شورای اسلامی شهر همدان در صحن:

دستگاه قضا مرجع و پناه مردم مظلوم است

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: دستگاه قضایی مرجع و پناه مردمی است که در حق آن‌ها ظلم شده است.

محمود مسگریان در جلسه صحن شورا که با حضور رئیس کل دادگستری، دادستان و معاونین دادگستری همدان برگزار شد، اظهارکرد: زحمات دستگاه قضایی و دادگستری در جهت اجرای عدالت، پیشگیری از جرایم، مجازات مجرمین، حفظ حقوق فردی و اجتماعی مردم بر هیچ‌کس پوشیده نیست و این زحمات قابل تقدیر است.وی با بیان اینکه تلاش و زحمات دستگاه قضایی منتج به انسجام و پیوند اجتماعی مردم می‌شود، اضافه کرد: اقتدار و عزت دستگاه قضایی به رعایت عدالت است و مردم همواره از دستگاه قضایی این انتظار را دارند.

 اتفاقات اخیر، جنگ اسلام و کفر است/ دستگاه قضا در دریافت مطالبات شهرداری از دستگاه‌ها همراه است

رئیس کل دادگستری استان همدان نیز با حضور در این جلسه صحن شورا در پاسخ به سوالات و سخنان اعضای شورا و با اشاره به اتفاقات اخیر و تلاش دشمنان برای ضربه زدن به اسلام، اظهار کرد: با توجه به خون ریخته شده جوانان، مأموران و بسیجیان در کف خیابان‌ها در وقایع اخیر، دستگاه قضا هیچ گونه مسامحه‌ای با آشوب‎گران نخواهد داشت.

محمدرضا عدالتخواه با بیان اینکه در این وقایع، مأموران ما بدون اسلحه در مقابل افراد بعضاً دارای سلاح جنگی قرار گرفتند، گفت: شرایط امروز ما شرایط مبارزه جبهه کفر مقابل جبهه ایمان و جنگ اسلام و کفر است.

وی با بیان اینکه اقدامات دقیق انجام و کمیته‌هایی به منظور رسیدگی به پرونده‌های دستگیرشدگان تشکیل شده است، تصریح کرد: برخی افراد دستگیرشده تحت تاثیر جو و فضای حاکم بر جامعه بودند که باید متنبه شوند اما تکلیف عناصر اصلی و لیدرها مشخص است.

رئیس کل دادگستری استان همدان در ادامه به موضوع زمین‌خواری اشاره کرد و یادآور شد: این موضوع ناشی از عدم تثبیت مالکیت بوده و از سال‌های گذشته وجود داشته است.

عدالتخواه با اشاره به آغاز اقدام مناسب در مقابله با زمین‌خواری طی دو سال گذشته، بیان کرد: 100 درصد اراضی منابع ملی به وسعت تقریبی 700 هزار هکتار در این اتفاق دارای سند موزاییکی کاداستر شده است که در این خصوص رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه سنددار کردن اراضی یک حرکت بزرگ بوده است، ادامه داد: اکنون در بحث اراضی کشاورزی ورود کرده‌ایم؛ سندها ثبت شده و در خصوص احکام موجود در دادگستری نیز بدون مماشات برخورد می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان همدان خاطرنشان کرد: کسب رتبه‌های متعدد و اقدامات انجام شده، توسعه مردمی در این دستگاه است.

عدالتخواه در خصوص مطالبات شهرداری از دستگاه‌های مختلف نیز گفت: شهرداری در دریافت مطالبات خود از دستگاه‌ها به منظور حفظ حقوق عامه برخورد یکسان داشته باشد و دستگاه قضا نیز همراه خواهد بود.

   زمان‌بربودن صدور پروانه ساختمانی از اساسی‌ترین مشکلات شهر

دادستان همدان نیز در این جلسه با اشاره به وظایف نظارتی شورای شهر، گفت: با توجه به گستردگی و تنوع فعالیت و وظایف شهرداری یکی از اساسی‌ترین معضلات شهر همدان زمان‌بربودن فرایند صدور پروانه ساختمانی است که یکی از نتایج آن ایجاد فساد مالی است.

حسن خانجانی اضافه کرد: بروکراسی اداری و فشار به مردم زمینه بروز بزه‌های اجتماعی را فراهم می‌کند که بعضا در زمینه فساد مالی این موارد را شاهدیم که اگر سامان‌دهی نشود در پیشگاه خداوند متعال و مردم مسول بوده و باید پاسخگو باشیم.

خانجانی اظهار کرد: انتظار می‌رود شورای ششم شهر همدان نظام‌مندی و ساماندهی این سیستم بروکراسی اداری را پیگیری و ایجاد کند.

وی با انتقاد از اینکه چرا آرای ماده صد اجرا نمی‌شود، اظهار کرد: 32 اشکال از دبیرخانه کمیسیون ماده 100 احصاء شده است که این وضعیت باید حل شود.

  کاووسی امید: نقش محوری دستگاه قضا در فراهم نمودن امنیت جامعه

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به نقش دستگاه قضایی در فراهم کردن بستر امنیت در جامعه گفت: در حوادث اخیر شاهد حضور برخی افراد فریب‌خورده در کف خیابان‌ها بودیم که باید با آن‌ها رفتار مناسب توام با آگاهی برخورد شود اما با اغتشاشگران، آشوبگران و صحنه گردانان اصلی به صورت جدی و کاملا قانونی رفتار شود.

اکبر کاوسی‌امید همچنین به مشکلات فرایند صدور پروانه ساختمانی اشاره کرد و افزود: متاسفانه سازمان نظام مهندسی با شهرداری همکاری نمی‌کند و یکی از عوامل طولانی شدن فرایند صدور پروانه ساختمانی است.

وی خواستار همکاری دستگاه‌های اجرایی با مدیریت شهری شد.

   مطالبات 400 میلیارد تومانی شهرداری از دستگاه‌های اجرایی

شهردار همدان با بیان اینکه شهرداری‌ها 372 وظیفه بر عهده دارند، گفت: با توجه به گستردگی وظایف، فعالیت شهرداری‌ها با سایر وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها تفاوت دارد و مدیریت درآمد و هزینه آن بر عهده خود شهرداری‎‌‌ها است.

سید مسعود حسینی با اشاره به اثرگذاری عملکرد شهرداری‌ها در رضایتمندی مردم از نظام و جامعه اظهار کرد: در حال حاضر حدود چهار هزار نفر نیروی کار در شهرداری به صورت مستقیم مشغول به خدمت رسانی به مردم هستند.

حسینی با انتقاد از نگاه قیم‌مآبانه برخی از دستگاه‌های اجرایی به شهرداری‌ها، اضافه کرد: این در حالی است که شهرداری‌ها کمترین آسیب را از تحریم‌ها دیده‌اند و مجموعه مدیریت شهری اعتقاد دارند که سنگر نظام هستند و اگر خوب عمل نکنند نظام آسیب می‌بیند.

وی اضافه کرد: مدیریت هزینه و درآمد شهرداری همدان نسبت به دیگر شهرداری‌های کشور بسیار کم است این در حالی است که هزینه‌های نگهداری شهر بالاست و مدیریت شهری همدان نیازمند کمک دستگاه‎های اجرایی است و در این راستا می‌طلبد دستگاه‌های اجرایی بدهی‌های خود را به شهرداری پرداخت و تسویه کنند.

وی از مطالبات 400 میلیارد تومانی شهرداری همدان از دستگاه‌های اجرایی خبر داد و یادآور شد: متاسفانه به دلیل اینکه مطالبات شهرداری است دستگاه‌های اجرایی به این موضوع اهمیت نمی‌دهند در صورتی که باید در راستای حفظ حقوق عامه مردم این مطالبات پرداخت شود.

وی در خاتمه خواستار حمایت و همکاری دادگستری همدان برای اخذ مطالبات شهرداری از دستگاه‌های اجرایی شد.

شناسه خبر 61404