شناسه خبر:61414
1401/7/25 23:48:23

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از تولید سالیانه 21 تُن گوشت بلدرچین در این شهرستان خبر داد.

منصور خزایی اظهار کرد: درحال حاضر شهرستان فامنین دارای دو واحد پرورش بلدرچین با ظرفیت 72 هزار و 800 هزار قطعه بلدرچین بوده که به‌صورت دوره‌ای اقدام به تولید گوشت بلدرچین می‌کنند.

وی با بیان اینکه در هر دوره این واحدها در شهرستان سه تُن گوشت بلدرچین تولید دارند، اضافه کرد: سالیانه هفت‌بار به‌صورت دوره‌ای تولید گوشت بلدرچین در این واحدها انجام می‌گیرد.

خزایی با بیان اینکه گوشت تولیدشده بلدرچین شهرستان علاوه‌بر مصرف شهرستان به سایر استان‌ها چون تهران، قم و استان‌های شمالی نیز ارسال می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته به یکی از واحدهای پرورش بلدرچین شهرستان تسهیلاتی افزون‌بر هشت هزار میلیون ریال پرداخت شده و در سال جاری هم پیگیر پرداخت تسهیلات تبصره 18 به مبلغ 20 هزار میلیون ریال به واحد دوم هستیم.

وی یادآور شد: درصورت وجود متقاضی جدید برای احداث و راه‌اندازی پرورش بلدرچین در فامنین مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اقدامات و حمایت‌های لازم را به عمل خواهد آورد.

خزایی ادامه داد: دو واحد فعلی پرورش بلدرچین فامنین دارای سالن پرورش بلدرچین و بخش جوجه‌کشی بوده و جوجه‌های یک‌روزه به مدت 40 روز نگهداری می‌شوند و بعد از مدت 40 روز ماده‌ها را جدا و برای تخم‌گذاری به قفس‌های دیگر انتقال می‌دهند و نرها را کشتار کرده و به فروش می‌رسانند.

وی دوره تخم‌گذاری بلدرچین را هفت ماه دانست و یادآور شد: مدت جوجه‌کشی 18 روز بوده که 16 روز آن در دستگاه سنتر است و سپس دو روز آخر به دستگاه هچر منتقل می‌شوند.

خزایی با اشاره به اینکه عرضه بلدرچین در سن کم برای مصرف گوشت یکی از مزایای پرورش این پرنده است، بیان کرد: دوره کوتاه پرورش، ضریب تبدیل غذایی مطلوب، نیاز به فضای پرورش کم و مقاومت نسبت به بیماری‌ها را می‌توان از دیگر مزایای پرورش بلدرچین برشمرد.

وی با بیان اینکه معمولاً قیمت گوشت بلدرچین در بازار متفاوت است، یادآور شد: قیمت هر کیلو گوشت بلدرچین میانگین 90 هزار تومان و قیمت بلدرچین ماده تخم‌گذار هر کیلو 95 هزار تومان و هر جوجه تخم‌گذار نیز 22 هزار تومان بوده و به فروش می‌رسد؛ ضمن اینکه این‌ قیمت‌ها تاحدودی متغیر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین یادآور شد: خوشبختانه آشنایی مردم با خواص گوشت بلدرچین و نیز لذیذ و مقوی بودن گوشت و تخم آن و همچنین خواص پرورش این پرنده، موجب افزایش تقاضای مصرف آن شده و پرورش بلدرچین را به منبع خوب و سودآوری برای اشتغال تبدیل کرده است.

شناسه خبر 61414