شناسه خبر:61459
1401/7/27 08:42:24

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی بعثت سنندج گفت: با تلاش‌های کادر درمانی و کارکنان کلینیک درمان ناباروری این بیمارستان در سال گذشته، 38 زایمان موفق و تولد نوزاد اتفاق افتاده است.

برهان مرادویسی اظهار کرد: در کلینیک درمان ناباروری بیمارستان بعثت سنندج امکان اهدای جنین برای زوج‌هایی که به دلایل مختلف امکان باروری ندارند، ایجاد شده است و بیش از 90 درصد هزینه‌های درمانی به‌طور حمایتی پرداخت و متقاضیان و مراجعین فقط 10 درصد را پرداخت می‌کنند.
وی پرداخت حمایتی و تخفیف در هزینه‌ها را برای خدمات شامل تسه (TESE) دوبار در سال، انجماد سه بار در سال، ذوب سه بار در سال، ICSI سه سیکل در سال و انتقال سه سیکل در سال اعلام کرد.
به گفته رئیس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی بعثت سنندج، کلینیک درمان ناباروری بیمارستان بعثت سنندج با تیم درمانی توانا شامل سه پزشک متخصص زنان، یک پزشک فلوشیپ ناباروری، دو نفر جنین شناس PhD، پزشک متخصص اورولوژی، چهار نفر کارشناس مامایی، یک نفر پرستاری، دو نفر پرسنل آزمایشگاه و بیهوشی، آماده و در حال ارائه خدمات درمان ناباروری به زوج‌های مراجع است.
مرادویسی با اعلام انجام 21 مورد جراحی ناباروری مردان به‌صورت نمونه‌برداری تسه در نیمه اول جاری گفت: برای عمل تسه پوست کیسه بیضه در اتاق عمل شکاف داده شده و به کمک میکروسکوپ جراحی متناسب با مشکلات روی کپسول بیضه (تونیکا آلوژینه)، از نقاط مناسبت در بافت بیضه نمونه‌برداری می‌شود‌.
وی در ادامه از وجود پنج هزار پرونده فعال که یک هزار مورد از آن‌ها در یکی از مراحل فرایند درمانی در مرکز قرار دارند خبر داد و تصریح کرد: در نیمه نخست امسال یک هزار و 509 مورد مراجعه داشتیم که در مجموع 65 مورد IUI، هشتاد مورد PUNCTURE، نود و دو مورد انتقال، 6 مورد اهدای جنین، 11 تست مثبت به دنبال IUI و 18 تست مثبت به‌دنبال ICSI – IVF برای آنها انجام شده است.
رئیس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی بعثت سنندج خاطرنشان کرد: در این مرکز درمان ناباروری و در نیمه نخست امسال، پانکچر برای سه نفر از مراجعان خارج از استان و یک مورد اتباع خارجی انجام شده است.
مرادویسی افزود: یکی از روش‌های درمان ناباروریIVF است که یکی از مراحل آن، عمل پانکچر یا تخمک‌کشی است که طی آن، از طریق پروپ سونوگرافی، تخمک‌های بالغ جمع‌آوری می‌شوند، به این صورت که با کمک سونوگرافی، سوزنی از طریق واژن وارد تخمدان شده و مایع فولیکول که حاوی تخمک بالغ است توسط سرنگ مخصوصی کشیده می‌شود.
وی همچنین از انجام 12 مورد اهدا جنین با چهار مورد زایمان نوزاد زنده در 6 ماهه اخیر خبر داد و گفت: اهدای جنین مرحله آخر درمان ناباروری که یکی از راه‌های انجام آن بدین صورت است که در هنگام انجام IVF معمولا جنین‌های زیادی تشکیل می‌شوند که زوجین می‌توانند آن‌ها را فریز کرده و در آینده برای بارداری استفاده کرده و یا جنین‌ها را اهدا کنند، پس به نوعی تولید مثل ثالث است که در آن جنین حاصل از لقاح آزمایشگاهی، به زوج دیگری اهدا می‌شود.
کلینیک درمان ناباروری سنندج از سال 1392 به بهره‌برداری رسیده و یکی از ظرفیت‌های حوزه سلامت استان در زمینه توسعه توریسم‌درمانی است.

شناسه خبر 61459