شناسه خبر:61473
1401/7/27 08:57:20

سپهرغرب، گروه کشاورزی: مدیر جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان از افزایش 35 درصدی برداشت گردو در این شهرستان خبر داد و گفت: امسال با وجود گرمای هوا، کم‌آبی و تغییر اقلیمی 18 هزار تن محصول گردو از باغ‌های تویسرکان برداشت شد.

مسعود اکبری با اشاره به مرغوبیت کیفیت گردوی امسال نسبت به سال گذشته اظهار کرد: در مجموع کم‌آبی امسال تأثیر منفی بر کیفیت و کمیت گردوی امسال نداشته و فقط در برخی مناطق که درختان حتی یک بار هم آبیاری نشدند، آسیب جزئی دیدند که این خسارات خیلی قابل توجه نیست.
وی مطرح کرد: اگر بارش‌ها همچنان کم باشد و کم‌آبی ادامه داشته باشد و تکرار شود، درختان گردو و کشاورزی شهرستان امسال با آسیب جدی مواجه خواهد شد.
این مسئول در ادامه با اشاره به وجود 24.5 هکتار سطح زیرکشت گلخانه‌ای در تویسرکان بیان کرد: در حال حاضر تعداد 90 گلخانه در سطح صنعتی و خانگی در این منطقه زیرکشت است.
اکبری ادامه داد: پیگیر تعیین تکلیف فاز سوم شهرک گلخانه‌ای برگچه فرسفج هستیم که اگر این شهرک نیز زیرکشت برود، 26 هکتار دیگر به سطح زیرکشت گلخانه‌های شهرستان تویسرکان اضافه می‌شود.
وی از صادرات محصولات گلخانه‌ای به استان‌های دیگر و کشورهای همسایه خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر محصولاتی چون خیار، گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی، فلفل، نشا، گیاهان دارویی و آلوئه‌ورا در گلخانه‌های این شهرستان تولید و صادر می‌شود.
وی در بخش دیگری با اشاره به توزیع بیش از 1500 تن کالای اساسی در بازار توسط جهاد کشاورزی، گفت: امسال بخش عمده تنظیم بازار شهرستان به عهده جهادکشاورزی بود و با توجه به نیاز بازار اقلامی چون برنج، گوشت گوساله و گوسفندی منجمد، مرغ منجمد، شکر، قند و روغن برای رفاه حال مردم توزیع شد و خوشبختانه در حال حاضر کمبودی در بازار نداریم.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان اضافه کرد: سهمیه محرم نیز شامل 35 تن برنج، پنج تن مرغ و دو تن قند بود که در بین متقاضیان و هیئت‌ها توزیع شد همچنین در ماه صفر بیش از 84 تن برنج تایلندی، پنج تن شکر، 1.2 تن گوشت قرمز و 15 تن مرغ منجمد توزیع شد.
وی در پایان از افزایش تولید محصولات کشاورزی شهرستان خبر داد و یادآور شد: امسال برداشت گندم 20 هزار تن، جو 15 هزار تن، سیر حدود پنج هزار تن و یونجه حدود 13 هزار تن بوده که با توجه به کم‌آبی این افزایش محصولات قابل توجه است.

شناسه خبر 61473