شناسه خبر:61602
1401/8/1 00:20:14

سپهرغرب، گروه خبر: یکی از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم در بخش کشاورزی رفع تداخلات اراضی کشاورزی است که براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال جاری 50 درصد اراضی کشاورزی کردستان رفع تداخل می‌شود.

رفع تداخلات اراضی به عبارتی اختلافات بین دولت و کشاورزان در مورد تداخل اراضی ملی، دولتی و مستثنیات یکی از مسائل مهم در حوزه مدیریت زمین کشور و به تبع استان کردستان به‌شمار می‌رود.

ماده 54 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال 1394 به مسئله رفع تداخلات اراضی اختصاص یافت و این نقطه عطفی برای حل این معضل چندین ساله بین کشاورزان و دولت بود.

وزیرجهاد کشاورزی دولت سیزدهم وعده داده است تا پایان سال 1402 رفع تداخلات اراضی در کشور به پایان برسد بنابراین این مسئله به طور جدی‌تر در دستور کار رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

از سال 1394 طبق قانون سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌ها مکلف به بررسی پلاک‌ها شدند تا اگر اراضی جزو مستثنیات مردم بوده و به اشتباه در زمان اصلاحات اراضی جزو اراضی ملی آورده شده به مردم بازگردانده شود. بعد از بررسی‌های انجام شده در کردستان یک هزار و 672 پلاک مشمول رفع تداخلات اراضی شد که از این تعداد تاکنون 333 پلاک رفع تداخل شده است.

هفتمین جلسه کمیسیون رفع تداخلات اراضی استان کردستان با هدف بررسی و ارائه گزارش عملکرد اجرای ماده 54 و کاداستر اراضی کشاورزی در استان و همچنین بررسی پرونده‌های ارسال شده به دبیرخانه کمیسیون روز شنبه در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل شد.

  25 درصد اراضی کشاورزی کردستان رفع تداخل شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این جلسه اظهار کرد: با رفع تداخلات اراضی ملی و کشاورزی مشکلاتی مربوط به صدور اسناد کشاورزی هم برطرف می‌شود.

پیمان اسکندری افزود: براساس برنامه زمان‌بندی شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی تا پایان سال 1402 مشکل تداخلات اراضی برطرف و تا پایان دولت هم کار صدور اسناد کشاورزی تمام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از مرداد سال جاری پرداختن به پرونده‌های رفع تداخل اراضی در کردستان سرعت بیشتری پیدا کرد، اضافه کرد: 25 درصد اراضی رفع تداخل شده استان مربوط به ماه‌های مرداد و شهریور سال جاری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: برخی از شهرستان‌های استان هم چون دهگلان 50 درصد اراضی مشمول تداخلات در آن رفع تداخل شده است که این مهم نتیجه وجود هماهنگی و تعامل بین دستگاه‌های مرتبط با این موضوع است.

اسکندری یادآور شد: ماحصل اقدامات مربوط به تداخل اراضی موجب صدور سند برای کشاورزان می‌شود و اینگونه این قشر هم با تثبیت مالکیتشان براحتی می‌توانند خدماتی هم چون وام بانکی دریافت کنند.

وی اعلام کرد: تاکنون 333 پلاک معادل 20 درصد کل پلاک‌های مشمول رفع تداخلات اراضی و 460 هزار هکتار معادل 25 درصد کل مساحت مشمول در استان رفع تداخل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: تا پایان سال جاری 50 درصد و تا سال آینده به طور کامل مسئله تداخل اراضی کشاورزی و ملی در این استان هم به اتمام می‌رسد.

اسکندری یادآور شد: صدور اسناد کشاورزی بحث متقاضی محور است بنابراین انتظار می‌رود کشاورزان خود پیگیری این مهم شوند.

  حمایت از کشاورزان اولویت اجرای هر طرحی باشد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: قانون مربوط به رفع تداخلات اراضی ظرفیتی است که با بهره‌مندی از آن تکلیف اراضی کشاورزی و صدور سند آن‌ها مشخص می‌شود.

محمد مشیرپناهی ادامه داد: کارهای خوبی در استان در این زمینه انجام شده ولی هنوز کافی نیست و مستلزم تلاش و فعالیت بیشتری است.

وی اضافه کرد: از آنجا که کردستان استانی کشاورزی است و این بخش بیشترین سهم را در اقتصاد آن دارد بنابراین هر طرح و برنامه‌ای که در این حوزه به اجرا در می‌آید با نگاه حمایتی به کشاورزان اجرایی شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: سال 1400، 76 پلاک به مساحت 533 هزار هکتار برای رفع تداخل اراضی مصوب شد.

پیمان ملکی با اشاره به اینکه در هفت ماهه سال جاری 70 پلاک برای رفع تداخل اراضی در استان مصوب شده است، افزود: در مجموع کردستان از لحاظ پلاک‌های مصوب رتبه ششم کشور و در سال جاری هم با 70 پلاک رتبه نهم را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: در مجموع برآورد مساحت اراضی کشاورزی مشمول رفع تداخل اراضی 900 هزار هکتار است که 667 هزار و 513 هکتار آن تاکنون رفع تداخل نشده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: یک هزار و 339 پلاک در استان مانده که رفع تداخل اراضی شود و براساس برنامه تعیین شده تا پایان سال 1402 باید هر ماه 79 پلاک در استان مصوب شود.

یک میلیون و 217 هزار و 38 هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل داده است؛ 96 درصد سطح اراضی کشاورزی استان هم به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی 52 هزار و 670 هکتار آن به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.

براساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان که مربوط به سال 1400 است در 791 هزار و 970 هکتار زیر کشت؛ یک میلیون و 754 هزار تن محصول تولید شده و میزان برداشت محصولات باغی هم 443 هزار تن بوده است.

از 791 هزار و 970 هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان 87 درصد آن دیم و فقط 13 درصد آن آبی است سالانه هم حدود 211 هزار و 268 هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق و شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

79 درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، 13 درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می‌کند.

شناسه خبر 61602