شناسه خبر:61644
1401/8/2 08:58:31

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان گفت: مربیان مهدهای کودک و فعالان در خانه‌های سالمند به‌علت ارتباط نزدیک با گروه‌های پُرخطر و به‌منظور پیشگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزا، باید هرچه سریع‌تر نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.

فاطمه ترکمان‌اسدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: کودکان زیر پنج سال و سالمندان دو گروه پُرخطر در مواجهه با ویروس آنفلوآنزا هستند که علاوه‌بر این گروه‌های سنی، باید افرادی که بیشترین ارتباط را با کودکان و افراد مسن دارند نیز نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.
وی اضافه کرد: واکسن آنفلوآنزا از چند ویروس کشته‌شده تهیه شده است که همه‌ساله تزریق این واکسن از اواخر تابستان تا اوایل مهرماه توصیه می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان اظهار کرد: هرچند تزریق این واکسن به همه افراد توصیه می‌شود، اما به‌علت کمبود واکسن به نسبت جمعیت، باید افراد در معرض خطر و آسیب ابتدا نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند.
ترکمان‌اسدی ادامه داد: گروه‌های پُرخطر شامل کودکان زیر پنج سال، افراد مسن و چاق درصورت ابتلا، عوارض جدی را تجربه می‌کنند.
وی بیان کرد: بانوان باردار و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیش از سایر افراد در برابر دریافت واکسن آنفلوآنزا مقاومت می‌کنند و بر این باور هستند که درصورت تزریق واکسن به این بیماری مبتلا شده و دیگر افراد را نیز مبتلا می‌کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان گفت: این درحالی است که نه‌تنها افراد با تزریق واکسن به این ویروس مبتلا نمی‌شوند، بلکه تزریق آن عوارضی برای فرد ندارد.
ترکمان‌اسدی اظهار کرد: افراد پیوند عضو، افرادی دارای بیماری‌های زمینه‌ای، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی، اچ.آی.وی ایدز، روماتیسم پیشرفته مفصلی و دیابتی نیز از گروه‌های پُرخطر هستند که باید نسبت به تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.
وی افزود: احتمال بروز علائم موضعی به‌صورت محدود در صورت تزریق واکسن آنفلوآنزا برای برخی از افراد وجود دارد که این علائم شامل بدن‌درد، تورم، قرمزی پوست، کوفتگی، خستگی و تب خفیف بوده که به‌علت شباهت به آنفلوآنزا، برخی فکر می‌کنند که به این ویروس مبتلا شدند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا کم‌عارضه، سالم و مورد تأیید است، تأکید کرد: افرادی که حساسیت شدید به تخم مرغ دارند و پس از خوردن آن بیش از حد معمول دچار خارش و کهیر می‌شوند و افرادی که پیش‌تر پس از تزریق این واکسن دچار عارضه‌هایی شدید شدند، نباید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.
ترکمان‌اسدی ادامه داد: افراد مبتلا به بیماری حاد تب‌دار نیز نه‌تنها واکسن آنفلوآنزا بلکه نباید هیچ‌گونه واکسنی تزریق کنند و بهتر است بعد از گذشت چند هفته و بهبودی کامل، واکسن دریافت کنند.
وی اظهار کرد: برخی افراد پیش از عزیمت به مسافرت یا حضور در مراسم‌های شلوغ اقدام به تزریق واکسن آنفلوآنزا می‌کنند، درحالی که از زمان زدن واکسن تا شکل‌گیری آنتی‌بادی دست کم دو هفته زمان نیاز است و با گذشت دو ماه بدن به‌طور کامل ایمن می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان گفت: بر این اساس اواخر تابستان و مهرماه برای تزریق واکسن آنفلوآنزا توصیه می‌شود تا پیش از رسیدن فصل سرد سال بدن در برابر ویروس ایمن شود.

شناسه خبر 61644