شناسه خبر:61740
1401/8/4 08:45:26
با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره)؛

370 هزار هکتار از دیم‌زارهای همدان زیر کشت رفت

سپهرغرب، گروه خبر: معاون مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) استان همدان گفت: امسال 370 هزار هکتار از اراضی دیم 10 شهرستان استان با حمایت مالی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و ارائه رایگان سم، کود و تسهیلات، زیر کشت رفت.

علی چهاردولی روز سه‌شنبه اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در راستای جهش تولید از کشاورزان دارای اراضی دیم با پرداخت تسهیلات بلاعوض و قرض‌الحسنه حمایت کرده است و در این راستا اجرای طرح جهش تولید به اراضی دیمی استان همدان ورود کرده و در سال نخست، 124 هزار هکتار از اراضی دیم زیر کشت رفت.
وی با بیان اینکه در سال دوم اجرای این برنامه 290 هزار هکتار از اراضی دیم زیر کشت رفت، ادامه داد: ستاد اجرایی فرمان امام همچنین در راستای طرح جهش تولید اقدام به حمایت مالی برای کشت 6 محصول راهبردی کرده است.
معاون مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) استان همدان افزود: این ستاد تاکنون 22 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض و 33 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد چهاردرصد برای خرید ادوات کشاورزی، کارنده مستقیم در دیم‌زارها و دنباله‌بندها پرداخت کرده است.
چهاردولی با بیان اینکه 20 هزار کشاورز در استان همدان در این طرح فعال هستند و ستاد اجرایی در این طرح هیچ عایدی ندارد، گفت: این تسهیلات به‌عنوان هدیه رهبری فرزانه انقلاب به روستاییان و کشاورزان ساکن در مناطق کم‌برخوردار که اغلب قشر محروم جامعه هستند، پرداخت می‌شود.
وی توضیح داد: تفاهم‌نامه سه‌ساله بین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و استانداری همدان سال گذشته منعقد شد و در یک سال گذشته قسمت‌هایی از این تفاهم‌نامه دوجانبه اجرایی شد.
معاون مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) استان همدان ادامه داد: حدود دو هزار و 218 میلیارد تومان مبلغ این تفاهم‌نامه بوده که هدف از آن ایجاد 14 هزار فرصت شغلی است.
چهاردولی بیان کرد: 800 میلیارد تومان از این قرارداد برای مباحث دارویی و 150 میلیارد تومان برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است که در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه بوعلی‌سینا، علوم پزشکی، جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری منعقد شده است.
وی یادآور شد: محلی برای فرآوری گیاهان دارویی و استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان به وسعت دو هکتار در مسیر فرودگاه پیش‌بینی شده است که 60 میلیارد تومان ارزش این زمین بوده و تاکنون 20 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.
چهاردولی با بیان اینکه تا یک ماه آینده این طرح به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: چندین تفاهم‌نامه با دانشگاه بوعلی‌سینا و علوم پزشکی در حد سه میلیارد تومان منعقد شده و درحال اجرا است.

شناسه خبر 61740