شناسه خبر:61852
1401/8/7 09:23:46

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: یک میلیون و 202 هزار رأس دام سبک و سنگین امسال برای مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در این استان ایمن‌سازی شدند.

«محمد فتاحی» روز پنجشنبه در نشست پدافند غیر عامل که به‌مناسبت بزرگداشت هفته پدافند غیر عامل در اداره کل دامپزشکی استان مرکزی برگزار شد، ابراز کرد: 538 هزار رأس دام از مجموع این دام‌ها علیه بیماری تب مالت و 334 هزار رأس علیه بیماری تب برفکی ایمن‌سازی شدند.
وی ادامه داد: 20 هزار و 843 قلاده سگ نیز در این مدت برای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری در بین جامعه انسانی استان مرکزی علیه بیماری هاری ایمن‌سازی شدند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از واکسیناسیون چهار میلیون و 785 هزار رأس دام این استان در سال جاری علیه بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام خبر داد و گفت: واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام در راستای جلوگیری از شیوع بیماری‌های مختلف دامی در این استان انجام شده‌ است.
فتاحی افزود: تست برسلوز نیز در این مدت برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری تب مالت در استان مرکزی روی 45 هزار و 391 رأس دام و تست سل بر 47 هزار و 262 رأس دام انجام شده‌ است.
وی ادامه داد: تست مشمشه نیز امسال روی یک‌هزار و 93 رأس اسب در شهرستان‌های استان مرکزی انجام شد که موارد مثبت این بیماری معدوم‌سازی و دفن بهداشتی شدند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: پدافند غیر عامل، دفاع غیر نظامی در برابر تهدیدهای غیر نظامی دشمنان بوده و با توجه به هزینه‌های زیاد جنگ نظامی، دشمنان از جنگ غیر نظامی در حوزه‌های مختلف الکترونیکی، فرهنگی، جنگ ترکیبی و حمله‌های بیولوژیکی علیه کشورها استفاده می‌کنند.
فتاحی افزود: دشمنان برای ضربه وارد کردن و ایجاد مشکل در کشورها در جنگ غیر نظامی، از ابزار بیماری‌زا و بیولوژیک ازجمله بیماری مشترک بین انسان و دام استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.
وی ادامه داد: تشخیص اینکه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ازجمله شاربون، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و لمپی اسکین در کشورها عوامل خارجی داشته و یا به‌صورت طبیعی به‌وجود آمده، امکان‌پذیر نبوده و بر این اساس کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری‌ها در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور قرار دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی کشور برای تمامی بیماری‌های موجود که می‌تواند منشأ خارجی و تروریستی داشته باشد، برنامه دارد و اقداماتی برای مقابله با این تهدیدها انجام داده‌ و این اقدامات موجب شده بسیاری از بیماری‌های دام و طیور ازجمله بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان کنترل شود.
فتاحی افزود: اقدامات مقابله‌ای و پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در زمینه مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان موجب شد با وجود مشاهده این بیماری سال گذشته در تالاب میقان اراک موردی از بیماری در واحدهای پرورش طیور استان گزارش نشود.
وی واکسیناسیون طیور در واحدهای پرورش مرغ تخم‌گذار را ازجمله اقدامات اداره کل دامپزشکی استان مرکزی برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان عنوان کرد و گفت: دو میلیون و 217 هزار قطعه مرغ تخم‌گذار امسال در واحدهای تولیدی استان علیه این بیماری ایمن‌سازی شدند.
مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری مرکزی نیز در این نشست ابراز کرد: هفته پدافند غیر عامل از چهارم آبان‌ماه آغاز شد و تا یازدهم ادامه دارد و هشتم این ماه به‌عنوان روز پدافند غیر عامل نام‌گذاری شده‌ است.
«مهدی پزشک‌نیا» افزود: با بهره‌گیری از پدافند غیر عامل در کشور می‌توان قدرت بازدارندگی کشور را بیش‌ازپیش در برابر دشمنان افزایش داد.
وی با یادآوری حمله سایبری سال گذشته به حوزه سوخت کشور، ادامه داد: این حمله سایبری سامانه سوخت‌رسانی در کشور را با مشکل مواجه کرد و درصورت عدم مدیریت صحیح این مهم می‌توانست زندگی مردم و کشور را با مشکل مواجه کند.
مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری مرکزی گفت: اکنون 90 درصد دستگاه‌های اجرایی استان در راستای اجرای پدافند غیر عامل به دستگاه دیزل برق مجهز شده‌اند.

شناسه خبر 61852