شناسه خبر:61993
1401/8/10 02:50:34

سپهرغرب، گروه خبر: معاون اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: همه‌ساله با شروع فصل کوچ پرندگان مهاجر، بیش از 40 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی میهمان تالاب‌های زیبای همدان می‌شدند که امسال شاهد کاهش محسوس و قابل توجه فرود این پرندگان با توجه به کاهش شدید منابع آبی و خشک شدن بیشتر تالاب‌های استان خواهیم بود.

مهدی صفی‌خانی روز دوشنبه اظهار کرد: هم‌اینک تالاب‌های «چم‌شور» و «پیرسلمان» اسدآباد و «آق‌گل» ملایر، «سد اکباتان» و «آبشینه» شهر همدان به‌عنوان مهم‌ترین زیستگاه و محل فرود و زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر خشک شده‌اند.

وی بیان کرد: هرساله بالای هفت هزار پرنده مهاجر از کشورهای مختلف و بیش از 40 گونه همچون حواصیل، انواع مرغابی‌ها، چلنگر و اردک‌ها میهمان تالاب‌های زیبای همدان می‌شدند و زمستان‌گذرانی می‌کردند.

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان ادامه داد: کاهش شدید نزولات جوی و بروز پدیده کم‌آبی تأثیر منفی روی وضعیت آب‌های سطحی، تالاب‌ها، سدها و آب‌بندهای استان همدان گذاشته است.

براساس آخرین پایش‌های صورت‌گرفته از مجموع 22 زیستگاه آبی در همدان، تنها در تالاب «شیرین‌سو» کبودراهنگ، «نعمت‌آباد» اسدآباد و «سد کلان» ملایر به‌صورت محدود آب وجود دارد.

صفی‌خانی ادامه داد: تالاب‌های این استان زیستگاه پرندکان آبزی و کنارآبزی مهاجر بوده و برخی نیز اقدام به ماندگاری و جوجه‌آوری در زیستگاه‌های آبی استان همدان می‌کنند.

وی ابراز کرد: مهاجرت پرندگان از کشورهای شمالی به سمت جنوب و استوا از اواسط آبان‌ماه شروع شده و تا پایان آذرماه ادامه دارد و در مسیر مهاجرت پرندگان در تالاب‌ها و آبگیرها برای استراحت فرود می‌آیند.

معاون محیط‌زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان گفت: هرچند امسال با توجه به خشک‌سالی و خشک شدن برخی از تالاب‌ها و سدها پیش‌بینی می‌شود پرندگان کمتری در این استان فرود آیند، اما به‌هرحال برای استراحت مجبور به فرود بوده و تراکم پرندگان در آب‌بندها و استخرهای مسیر بیشتر می‌شود.

صفی‌خانی ابراز امیدواری کرد با لطف خداوند و ریزش باران پاییزی و بارش برف شاهد جبران بخشی از خشک‌سالی‌های اخیر باشیم.

همدان دارای 22 زیستگاه آبی شامل سه تالاب طبیعی و مابقی سدها و آب‌بندها بوده که در مناطق مختلف این استان پراکنده هستند.

شناسه خبر 61993