شناسه خبر:62023
1401/8/11 08:10:18
آیت‌الله صدیقی دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر:

تربیت‌شدگان فرهنگ غدیر خون شهدا را پایمال نمی‌کنند

سپهرغرب، گروه خبر: دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر با بیان اینکه تربیت‌شدگان فرهنگ غدیر خون شهدا را پایمال نمی‌کنند و دنبال جدایی دین از سیاست نیستند، گفت: دانشگاه‌ها در کنار حوزه علمیه باید در راستای تقویت فرهنگ جامعه و رشد انسان‌ها اثرگذار باشند.

آیت‌الله کاظم صدیقی ظهر روز گذشته در اختتامیه جشنواره ملی «راه روشن» با محوریت «تربیت در نهج‌البلاغه» برگزاری این برنامه‌ها را یکی از راه‌های رشد فرهنگی در جامعه دانست و اظهار کرد: دانشگاه‌ها در کنار حوزه علمیه باید در راستای تقویت فرهنگ جامعه و رشد انسان‌ها اثرگذار باشند.
وی با بیان اینکه هیچ تحول و انقلابی بدون معرفت رخ نمی‌دهد، خودسازی را امری مهم قلمداد کرد و افزود: برای تربیت و رشد دیگران باید اول خودتان را پیدا کنید، تا زمانی که خودتان خلأ داشته باشید، نمی‌توانید خلأ جامعه را پُر کنید.
دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر با تأکید بر اینکه خدای متعال عالم را برای آدم و آدم را برای عالِم شدن آفریده است، گفت: به فرموده پروردگار جهانیان اگر می‌خواهید شکست‌ناپذیر شوید و تمام تهدیدها را به فرصت تبدیل کنید، باید اول خودتان را آماده کنید.
وی با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) جلوه کامل خدا است و نهج‌البلاغه هم کتاب، مدرسه و مظهر خدا، ابراز کرد: هر کسی که عطش علم دارد، باید خود را در دریای معرفت امیرالمؤمنین علی (ع) غرق کند.
صدیقی با بیان اینکه انسان بی‌ایمان از هیچ‌چیز ترسی ندارد و این خطرناک است، گریزی به اتفاقات اخیر در کشور زد و اظهار کرد: برخی از افراد در جریان اغتشاشات با اقدامات غیر انسانی و کلام زشت و زننده نشان دادند تابع هیچ مسئله‌ای نیستند، نه فرهنگ، نه قانون، نه دین و نه آخرت؛ در غیر این صورت نباید رفتارهای غیر اخلاقی و انسانی از خود بروز می‌دادند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ولایت فقیه استمرار حرکت انبیا است، گفت: برای رشد جامعه معلم و استاد آن، باید ابتدا ایمان را در وجود خود درونی کند تا بتواند آن را ارائه دهد.
دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر با تأکید بر اینکه هرکس در این کشور مسئولیتی در هر سطحی دارد نخست باید خود را اصلاح کند تا تأثیرگذار باشد، اظهار کرد: ما در کارها و اثربخشی آن‌ها نیاز به مربی غدیر داریم؛ ضمن اینکه باید رصد شود تعالیم این مربی چه تأثیری روی افراد داشته است؟.
وی با بیان اینکه تربیت‌شدگان فرهنگ غدیر خون شهدا را پایمال نمی‌کنند و دنبال جدایی دین از سیاست نیستند، گفت: اگر تربیت نهج البلاغه‌ای باشد، وجود فرد پُر از نور می‌شود و ضمن حرکت در مسیر درست، اطرافیان را به سوی درستی فرا می‌خواند.
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر نیز از برگزاری کارگاه‌های غدیرشناسی در استان همدان در راستای جهاد تبیین خبر داد.
حسین ظریف‌منش همدان را شهر جهاد و شهادت و پرچمدار امامت و ولایت دانست و اظهار کرد: جشنواره «راه روشن» دومین برنامه‌ای است که طی یک ماه اخیر بعد از مازندران با محتوای نهج‌البلاغه در همدان برگزار شد.
وی دغدغه همه نظام‌ها را بحث آینده عنوان کرد و گفت: بی‌تردید توجه به این مسائل انسان‌های صاحب فهم و درک، ایمان و کارآمدی می‌سازد.
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر با بیان اینکه تصاحب اصلی در میزان تربیت و آماده‌سازی کادرهای اصلی است که جنگ امروز را ساخته، افزود: اگر می‌بینیم دنیای غرب مدت‌ها است برنامه‌ریزی کرده و تلاش خود را برای تمرکز بر فضای تربیتی بر مبنای محتوای اومانیستی و لیبرال دموکراسی گذاشته، برای تصاحب آینده است.
وی با اشاره به تقابل و رویارویی دو تمدن اسلام و غرب، گفت: مبارزه و تقابل برای آینده‌سازی طبق دو محور اساسی پیش می‌رود؛ محتوا و ابزار.
ظریف‌منش با بیان اینکه در حوزه ابزار علم و هنر را داریم و نظام‌های تربیتی، تأکید کرد: هنر بهترین وسیله برای بیان مفاهیم اسلامی و انسانی است.
وی یک ارزش کار جشنواره «راه روشن» را استفاده از هنر دانست و در ادامه گفت: امروز فضای جدید دیگری نیز ایجاد شده و جنگ ما با ابزاری به‌نام رسانه‌های ارتباطی و مجازی، شکل جدیدی پیدا کرده است.
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر با اشاره به اینکه تنوع و عملکرد تعاملی از ویژگی‌های این رسانه‌ها است، بیان کرد: رسانه‌های غربی بر سبک زندگی مادی، تغییر ارزش‌ها، تبلیغ اقتصاد لیبرال دموکراسی و شکل‌گیری انگاره جدید تمرکز کرده است.
وی با بیان اینکه راه مقابله با فرهنگ غربی توجه به معنویت و رشد تربیتی است، افزود: خوشبختانه رویش‌های عظیمی را در جامعه داشتیم و جوانان پای کار بسیاری در تمدن اسلامی داریم.
ظریف‌منش با‌ بیان اینکه باید با استفاده از فضای مجازی، جوانان قوی، بانشاط و خودساخته حرف نخست را بزنیم، گفت: پیام انقلاب اسلامی به دنیا ارسال شده و آینده از آنِ اسلام است.
وی برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی را بسیار ارزشمند دانست و با بیان اینکه درخواست داریم دومین جشنواره «راه روشن» بین‌المللی برگزار شود، افزود: با توجه به جهاد تبیین کارگاه‌های غدیرشناسی در ایام میلاد نور مصادف با سالروز تولد حضرت جواد (ع) تا حضرت علی (ع) در استان برگزار شود که کار ارزشمندی است.
نماینده ولی فقیه در استان همدان نیز با بیان اینکه جامعه با نهج‌البلاغه غریبه است، گفت: این کتاب انسان‌ساز معدن عظیمی است برای رشد همه‌جانبه جامعه.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی در آیین اختتامیه جشنواره ملی «راه روشن» با محوریت «تربیت در نهج‌البلاغه» با بیان اینکه عالم آفرینش عالم رشد و تربیت است، اظهار کرد: خدای متعال در ابتدای خلقت از انسان تعهد بر ربوبیت گرفته که همین امر اهمیت تربیت را نشان می‌دهد.
وی نهج‌البلاغه را بهترین کتاب انسان‌ساز و شکوفاگر استعدادهای فردی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: نامه‌ها، حکمت‌ها و پندهای حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در نهج‌البلاغه مشتمل بر تجلی کرامت ذاتی انسان‌ها و معدن عظیمی برای رشد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه است.
نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه توصیه‌های مندرج در نهج‌البلاغه زمینه‌ای است بر تحقق استعدادهای حکومت، اضافه کرد: برگزاری جشنواره‌های این‌چنینی مقدمه‌ای برای معرفی این کتاب نورانی و رشددهنده است.
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه جامعه با نهج‌البلاغه غریبه است، تأکید کرد: با نگاهی گذرا به آسیب‌ها و مشکلات فردی و اجتماعی در کشور متوجه می‌شویم که چقدر از آموزه‌های این گوهر متعالی دور هستیم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی اظهار کرد: تعداد نفراتی که در جامعه این کتاب انسان‌ساز را کامل مطالعه کرده باشند، بسیار کم هستند؛ درصورتی که باید همراه با قرآن کریم از دستورات نهج‌البلاغه برای جامعه‌ای بهتر بهره ببریم.
استاندار همدان نیز با بیان اینکه باید اندیشه‌های ناب امام علی (ع) را در بین جوانان و نوجوانان نهادینه کنیم، گفت: با تحقق درست این اقدام، فرهنگ غربی نمی‌تواند جامعه را تحت تأثیر قرار دهد.
علیرضا قاسمی‌فرزاد افزود: رعایت حقوق دیگران، انصاف و از همه مهم‌تر اتحاد و انسجام اسلامی در آیینه سخنان امیرالمؤمنین، علی (ع) در اثر گران‌سنگ نهج‌البلاغه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
وی شهید حاج‌قاسم سلیمانی، شهید حاج‌حسین همدانی و شهید خرازی را از تربیت‌یافتگان مکتب نهج‌البلاغه دانست و گفت: تکلیف داریم که کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه را به‌عنوان یک نسخه نجات بشر تبیین کنیم.
استاندار همدان با اشاره به اینکه امروز تبلور و بروز و ظهور غرب را می‌توان در داعش پیدا و مشاهده کرد، اظهار کرد: این جشنواره مطلعی برای وحدت و انسجام نسل‌ها و پیاده کردن احکام نهج‌البلاغه است.
وی با گریزی به اتفاقات اخیر در کشور، تأکید کرد: دشمنان وطن با وحدت و انسجام مردم و تبعیت از ولایت در توطئه‌های خود شکست خوردند و بازهم کاری از پیش نخواهند برد.
دبیر جشنواره ملی «راه روشن» نیز با اشاره به شرکت 400 نفر از نوجوانان دهه هشتاد و نود، گفت: این جشنواره با محوریت «تربیت در نهج‌البلاغه» برگزار شد.
محمد رمضان‌پور با بیان اینکه جشنواره مذکور برای نخستین‌بار و با محوریت «تربیت در نهج‌‌البلاغه» برگزار شده است، اظهار کرد: میزبانی این جشنواره با همدان بود که امروز اختتامیه آن برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه میانگین سنی افراد برگزارکننده جشنواره 28 سال است، گفت: تبلیغات جشنواره در فضای مجازی بوده و 54 رسانه مجازی و اینترنتی در اطلاع‌رسانی همکاری داشتند.
دبیر جشنواره ملی روشن از برگزاری آن در پنج بخش علمی، ادبی، هنری، چندرسانه‌ای و فضای مجازی و 10 رشته شامل مقاله، شعر، داستان، خوشنویسی، نقاشی، عکاسی کلیپ، موشن‌گرافیک، پادکست و ایجاد جریان اجتماعی در فضای مجازی خبر داد.
وی با بیان اینکه یک‌هزار و 201 نفر در بخش‌های مختلف جشنواره ملی راه روشن شرکت کرده‌اند، گفت: بیشترین شرکت‌کننده‌ها از استان‌های همدان، اصفهان، تهران، قم و فارس بودند؛ ضمن اینکه 400 نفر از شرکت‌کنندگان دهه هشتادی و نودی بودند.
رمضان‌پور گفت: در آیین اختتامیه امروز از صاحبان آثار برگزیده هر 10 رشته، پیشکسوتان حوزه نهج‌البلاغه و تعدادی از رسانه‌ها تجلیل خواهد شد.

شناسه خبر 62023