شناسه خبر:62096
1401/8/12 09:36:38

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده مردم شهرستان‌های ساوه و زرندیه در مجلس گفت: تشکیل صندوق ملی انار برای تأمین سرمایه و حمایت از باغداران، ایجاد پایانه صادراتی انار و توسعه صنایع تبدیلی و دانش‌بنیان از خواسته‌های شهرستان در برگزاری این جشنواره است.

حجت‌الاسلام محمد سبزی در جشنواره ملی انار اظهار کرد: این جشنواره با هدف شناساندن ظرفیت‌های مختلف شهرستان ساوه در حوزه‌های مختلف برگزار شده است تا هرچه بیشتر این شهر معرفی شود.
وی با بیان اینکه ساوه به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر صنعتی کشور با فعال بودن 600 واحد صنعتی شناخته می‌شود، افزود: در بخش کشاورزی و زراعی ساوه با توجه به دارا بودن محصولات متنوع به انبار غله معروف است و در حوزه دامداری نیز با دارا بودن بیش از 381 هزار رأس دام سبک و سنگین، از ظرفیت قابل توجهی برخوردار است.
نماینده مردم شهرستان‌های ساوه و زرندیه در مجلس بیان کرد: به‌لحاظ فرهنگی و مفاخر نیز شهرستان ساوه شخصیت‌های بزرگی چون شهیدچمران، علامه عسگری، نایب سوم امام زمان (عج)، سلمان ساوجی و غیره را در خود پرورانیده است.
سبزی با تأکید بر کیفیت بالای انار ساوه، ادامه داد: تنوع انار ساوه در جایی پیدا نمی‌شود و با توجه به سطح بالای زیر کشت این محصول در این شهرستان، باید در خلال این جشنواره بتوانیم دستاوردهای خوبی نیز برای این محصول به‌دست آوریم.
به گفته وی تشکیل صندوق ملی انار برای تأمین سرمایه و حمایت از باغداران، ایجاد پایانه صادراتی انار و توسعه صنایع تبدیلی و دانش‌بنیان از خواسته‌های شهرستان در برگزاری این جشنواره است.
به گفته سبزی از حدود 170 هزار تُن انار تولیدشده در شهرستان تنها پنج درصد آن صادر می‌شود که با توجه به ظرفیت‌های بالای ساوه در حوزه انار، لازم است درخصوص افزایش صادرات این محصول اقداماتی صورت پذیرد.
   ساوه قطب اقتصاد غیر نفتی استان مرکزی است
استاندار مرکزی نیز با قدردانی از دست‌اندرکاران اجرای این جشنواره ملی، گفت: ساوه قطب اقتصاد غیر نفتی استان مرکزی بوده و این شهرستان نقش بسزایی در ارزآوری از محل صادرات محصولات غیر نفتی دارد.
فرزاد مخلص‌الائمه اظهار کرد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی علاوه‌بر معرفی بیشتر محصول انار ساوه، کمک شایانی به حرکت ساده در مسیر اقتصاد غیر نفتی در راستای معرفی ظرفیت‌ها می‌کند که لازم است از دست‌اندرکاران اجرای این جشنواره قدردانی کنیم.
وی با بیان اینکه انار ساوه از کیفیت و تنوع خوبی برخوردار است، افزود: باغداران ساوجی نه‌تنها در تولید محصولاتشان دقت نظر دارند، بلکه با پلاک‌گذاری پنج هزار و 500 اصله درخت، محصولات این درختان را به نیازمندان کمیته امداد اهدا می‌کنند که نشان از شکرگزاری باغداران از این نعمت الهی است.
   مشکل آب شرب در استان نداریم
استاندار مرکزی در ادامه با بیان اینکه در بحث کشاورزی مشکل تأمین آب در شهرستان وجود دارد، ادامه داد: در زرندیه نگرانی‌هایی درخصوص آب شرب وجود داشت که با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) این مشکل رفع شد و درحال حاضر در استان مرکزی نگرانی درخصوص تأمین آب شرب نداریم.
مخلص‌الائمه تصریح کرد: برای رفع مشکل آب شهرستان ساوه نیز پروژه بزرگ انتقال آب از سد کوچری در دست اجرا است که در سفر رئیس‌جمهور نیز مبلغ خوبی برای انجام و به اتمام رساندن آن مصوب شد که اقدامات لازم در دست انجام است.
وی با بیان اینکه ساوه حق بزرگی بر گردن استان مرکزی دارد، گفت: استان مرکزی مطابق اسناد جمع‌آوری‌شده حدود 25 درصد مفاخر کشور را در خود جای داده است که ساوه نیز سهم قابل توجهی در مؤلفه هویتی استان مرکزی دارد.
استاندار مرکزی با بیان اینکه در بلندمدت برای اجرای سند تحول تا پایان دولت برنامه‌ریزی شده است، افزود: بخش زیادی از یک‌هزار و 23 اقدام اجرایی شمرده‌شده در این سند تحول دولت، باید تا پایان سال اجرایی شود که اهم آن‌ها در زمینه کشاورزی و تأمین آب است و در سطح استان برای انجام این سند اهتمام ویژه داریم.

شناسه خبر 62096