شناسه خبر:62106
1401/8/12 09:53:42

سپهرغرب، گروه انتظار: میرعرب گفت: همه مسلمانان بر مهدویت اتفاق نظر دارند و علیرغم همه آشوب‌ها و جنگ‌هایی که مدعیان مهدویت به راه انداخته‌اند علمای اسلام هرگز نگفتند مهدویت باوری دروغ است! اگر این اندیشه ریشه نداشت و محکم نبود این همه ادعا، ایجاد شک می‌کرد.

اصالت مسئله یا شیء‌ یعنی برخورداری آن از نجابت و ریشه‌؛ مهدویت یعنی فکری که درباره امام مهدی(عج) سخن می‌گوید و بر موعودباوری ابتناء دارد.
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی کتابی با عنوان «اصالت مهدویت» دارد، و در بسیاری از مواضع قلبی برخورد و برداشت‌های شخصی خویش را مطرح کرده است و احساسات قلبی خویش را آورده به ویژه در بخش مهدویت و انقلاب اسلامی و تاثیر این اندیشه بر پیروزی نهضت امام و امت.
ایشان نخستین دلیل بر اصالت مهدویت را معقول بودن آن می‌داند، یعنی اگر ما به عقل خود رجوع کنیم و قواعد و اصول عقلی را بررسی کنیم این اندیشه قابل رد کردن نیست! نمی شود آن را اندیشه ای باطل دانست.
خدای متعال می‌فرماید: آیا خلقت و آفرینش و عالم بیهوده خلق شده اند؟ ... از نظر عقلی باید واسطه ای میان خالق لایتناهی و موجودات متناهی وجود داشته باشد.
دلیل دومی که آن مرحوم در اصالت مهدویت آورده این است که مهدویت بر مبانی معقول ابتناء دارد و منطقی است اگر این اندیشه در اسلام به طور گسترده مطرح شده به دلیل داشتن این مبانی منطقی است؛ با آنکه دروغگویان متعدد ادعای مهدویت کردند و کوشیدند مردم را منحرف کنند، اما کسی نگفت این حجم از دروغ ها، اصل مهدویت را زیر سوال می‌برد و انکار می‌کند. اگر ادله محکم نداشت اصل قضیه را نقد می‌کردند!
سومین دلیل آیت الله صافی در تبیین اصالت مهدویت، موافقت آن با فطرت است، فطرت آدمی می‌گوید که من به نظام هستی امیدوارم و اینطور نیست که خدا من را بی کس و بی حامی رها کرده باشد؛ منِ انسان ضعیف باید واسطه ای داشته باشم تا خدا توسط او حمایتم کند و آن واسط منجی من باشد؛ لذا ایشان اجماع فکری و قلبی ملل در منجی‌خواهی و انتظار برای آمدن او را، فطری معرفی می‌کند.
ردپای سوق دادن مردم به منجی گرایی و موعودباوری در ادیان و مکاتب نیز توسط آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) در تبیین اصالت مهدویت آورده شده است.
پنجمین دلیل ایشان برای اصالت مهدویت، وفور روایات و احادیث متواتر است و در این باره بر روایات فریقین تاکید دارد چراکه هنوز امام مهدی(عج) متولد نشده بودند که پیامبر(ص) و ائمه(ع) مردم را به این اندیشه و انتظار برای موعود آخرالزمان دعوت کرده اند.
ششمین دلیل ایشان در تبیین این اصالت، آنکه همه مسلمانان بر مهدویت اتفاق نظر دارند و علیرغم همه آشوب‌ها و جنگ‌هایی که مدعیان مهدویت به راه انداخته اند علمای اسلام هرگز نگفتند مهدویت باوری دروغ است! اگر این اندیشه ریشه نداشت و محکم نبود این همه ادعا، ایجاد شک می‌کرد.
دلیل بعدی که آن مرجع عالیقدر در اثبات اصالت باورداشت مهدویت آورده، معجزات و کرامات امام زمان(عج) است.
دلیل بعدی ابتنای مهدویت بر توحید است، یعنی اگر موحد باشیم، قبول داریم که خدا و خالق هستی یکی است و آن خالق برنامه یگانه ای برای رشد و سعادت انسان ارائه کرده، و واسطه ای برای اجرای این برنامه به سوی بشر فرستاده است نه آنکه او را رها کرده باشد.
نهمین دلیل ایشان در اثبات اصالت مهدویت، این است که مهدویت را اندیشه ای تاثیرگذار می‌داند، و از انقلاب اسلامی یاد می‌کند که با اعتقاد راسخ مردم به مهدویت شروع شد، ادامه یافت و به پیروزی رسید، امام خامنه ای هر گاه دلتنگ می‌شوند در نماز جمعه آمده و می‌گویند: یا مهدی! غریبم کمک کن چنان که در فتنه 88 چنین کردند.
و دلیل نهایی ایشان در اثبات اصالت مهدویت، ابتنای این اندیشه بر آموزه‌های قرآنی است.

شناسه خبر 62106