شناسه خبر:62175
1401/8/14 23:33:20

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: 189 دستگاه آبگرمکن خورشیدی به صورت رایگان تحویل بهره برداران محلی در مناطق جنگلی استان شده است.

بهزاد شریفی‌پور اظهار کرد: این تعداد آبگرمکن خورشیدی با هدف کاهش و قطع وابستگی جوامع محلی به استفاده از چوب و هیزم جنگلی و سوخت فسیلی و برای تامین آب گرم به بهره برداران روستاهای جنگلی شهرستان‌های مریوان، بانه، کامیاران، سروآباد و دیواندره به‌صورت رایگان واگذار شده است.

وی دیگر اهداف تحویل این آبگرمکن‌ها را تغییر الگوی مصرف سوخت به‌منظور حفظ ذخایر ژنتیکی، کاهش فشار بر جنگل‌ها، جلوگیری از قطع درختان، ترغیب روستاییان و جنگل‌نشینان به استفاده از انرژی‌های پاک و زمینه‌سازی برای کاهش بهره‌گیری از سوخت فسیلی عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: در این طرح خانوارهای روستایی که همکاری و مشارکت ویژه‌ای در جلوگیری از تخریب و تصرف و اطفای حریق و طرح‌های احیایی داشتند در اولویت قرار گرفته‌اند.

شریفی‌پور اضافه کرد: در این مدت، تعداد 201 دستگاه تنور گازی هم به همراه کپسول 11 کیلویی و متعلقات آن نیز به روستاییان، جوامع و بهره‌برداران محلی به‌صورت رایگان تحویل شده است.

وی از مردم خواست ضمن مشارکت فعال در حفاظت از منابع طبیعی، گزارش تخریب و تصرف، قطع درختان خودرو و جنگلی و آتش‌سوزی‌های احتمالی را از طریق سامانه تلفنی شبانه‌روزی 1504 اطلاع دهند.

شناسه خبر 62175