شناسه خبر:62295
1401/8/17 23:15:46

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: شهروندان خیر و نیکوکار استان در روزهای سرد سال برای اهدای خون مشارکت بیشتری داشته باشند.

«مریم میرزاده» روز سه‌شنبه با تأکید بر لزوم مشارکت مستمر در امر خداپسندانه اهدای خون جهت نجات جان بیماران، اظهار کرد: به‌طور معمول هرساله به‌دلیل کاهش طول روز و برودت هوا در فصول سرد سال، تعداد مراجعان اهدای خون کاهش پیدا می‌کند و این درحالی بوده که نیاز بیماران به خون همیشگی است.

وی با دعوت از مردم نیک‌اندیش و نیکوکار استان برای مراجعه به پایگاه‌های اهدای خون هم‌زمان با فرا رسیدن فصول سرد سال، افزود: اهداکنندگان خون در فصل سرد نیز همچون دیگر فصول سال به یاری سازمان انتقال خون و بیماران بیایند و با اهدای به‌موقع خون نجات‌دهنده جان بیماران باشند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه امکان نگهداری فرآورده‌های خونی برای طولانی‌مدت وجود ندارد و کیسه‌های خون به مدت 35 تا 42 روز قابلیت نگهداری دارند، اضافه کرد: تأمین خون و فرآورده‌های آن فقط از راه اهدای خون از سوی مردم امکان‌پذیر است و از سویی هم نیاز به خون همیشگی بوده؛ ازاین‌رو بهترین جا برای ذخیره خون رگ‌های اهداکنندگان است، بنابراین مردم همیشه برای اهدای خون اقدام کنند و در همه شرایط به فکر بیماران باشند.

میرزاده یادآور شد: فرآورده‌هایی مانند پلاکت نیز زمان نگهداری بسیار کوتاهی دارند و تنها سه روز می‌توان این فرآورده را نگهداری کرد.

وی افزود: درحال حاضر مشکلی در تأمین خون مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان وجود ندارد، اما پایداری این وضعیت منوط به حضور مستمر اهداکنندگان خون است.

میرزاده ادامه داد: پایگاه مرکزی انتقال خون استان کرمانشاه واقع در بلوار بنت‌الهدی روبه‌روی فرمانداری در روزهای غیر تعطیل از ساعت 8 تا 19 و در روزهای تعطیل از ساعت 8:30 تا 13:30 و مرکز اهدای خون بیمارستان معتضدی هم در روزهای غیر تعطیل از ساعت 8 تا 13 پذیرای مراجعه‌کنندگان است.

حدود 24 مرکز درمانی فعال استان کرمانشاه روزانه به 200 واحد خون و فرآورده‌های آن نیاز دارند.

شناسه خبر 62295