شناسه خبر:62400
1401/8/21 01:06:49

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان با بیان اینکه تسریع در اجرای مسکن ملی هزینه تمام‌شده را کاهش می‌دهد گفت: از هشت هزار نفر متقاضی که تاکنون واریز وجه کرده‌اند 6 هزار واحد در حال ساخت است.

اسماعیل زارعی‌کوشا عصر چهارشنبه در جلسه شورای مسکن استان کردستان از روند پیشرفت پروژه مسکن ملی در استان طی چند ماه اخیر ابراز خرسندی کرد و افزود: طی ماه‌های اخیر اقدامات خوبی در اجرای مسکن ملی در استان انجام شده است.

وی تصریح کرد: از هشت هزار نفر متقاضی که تاکنون واریز وجه کرده‌اند 6 هزار واحد در حال ساخت است.

استاندار کردستان ابراز امیدواری کرد: با تلاش و همراهی همه بخش‌های متولی شاهد عملیاتی شدن بیش از 12 هزار 200 واحد دیگر تا پایان آذرماه امسال باشیم.

زارعی‌کوشا عنوان کرد: با تسریع در اقدامات تا اول دی‌ماه تعداد واحد‌های در دست احداث به 18 هزار واحد می‌رسد.

وی تسریع در تصمیم‌گیری و اجرای پروژه مسکن ملی را ضروری خواند و گفت: هر گونه کم‌کاری و قصور در اجرای مسکن ملی موجب افزایش هزینه‌ ساخت خواهد شد.

استاندار کردستان تأمین زمین با توجه به وضعیت توپوگرافی استان را ازجمله موانع اجرای طرح ملی مسکن در استان دانست و افزود: برای رفع این مشکل زمین‌های مازاد ادارات و دانشگاه‌ها باید تعیین تکلیف شود.

زارعی‌کوشا وضعیت آموزش عالی در کردستان را در حد قابل قبول دانست و گفت: کردستان در این زمینه هم در منطقه و هم کشور و جهان جایگاه مناسبی دارد.

وی تعیین تکلیف اراضی واگذار شده به دانشگاه‌ها که سال‌ها بلاتکلیف مانده است را مورد تاکید قرار داد.

استاندار کردستان گفت: در تصمیم‌گیری اجرای مسکن ملی باید شرایط و اقتضائات هر شهرستانی در نظر گرفته شود.

زارعی‌کوشا گفت: تعاونی‌های مسکن مهر نیز باید تا پایان سال‌جاری تعیین تکلیف شود.

مدیرکل بازرسی کردستان گفت: زمین‌های مازاد ادارات را احصا خواهیم کرد و باید برای تحقق اهداف مسکن ملی، در اختیار راه و شهرسازی قرار گیرد چرا که این یک تکلیف قانونی است.

عیسی هواسی نیر در این جلسه اظهار کرد: یکی از سیاست‌هایی که در بازرسی استان دنبال می‌کنیم کمک به مسئولان در راستای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در مسائل کلان است و یکی از این موضوعات مهم کمک به اجرای نهضت مسکن ملی است.

وی عنوان کرد: از آنجایی که در هشت سال گذشته در حوزه مسکن اقدام چشم‌گیری انجام نشده است، در راستای اجرای طرح اقدام ملی مسکن با هدف کمک به اقشار محروم و کم‌درآمد کمک خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: قانون جوانی جمعیت و تأثیر مسکن در افزایش نرخ ازدواج، توجه به این حوزه را دوچندان کرده است.

مدیرکل بازرسی کردستان گفت: قیمت مسکن و زمین به دلایل مختلف دارای حباب است و این شرایط کار را سخت می‌کند بنابراین باید از تمام ظرفیت‌ها برای اجرای مسکن ملی بهره گرفت.

هواسی افزود: زمین‌های مازاد ادارات را احصا خواهیم کرد و باید برای تحقق اهداف مسکن ملی، در اختیار راه و شهرسازی قرار گیرد چرا که این یک تکلیف قانونی است.

وی اضافه کرد: اگر ادارات حاضر به همراهی و همکاری نباشند اراضی به اسم راه و شهرسازی سند می‌خورد و در اختیار مسکن ملی قرار خواهد گرفت.

وی تأکید کرد: اراضی مازاد ادارات باید ظرف مدت یک ماه تعیین تکلیف شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: جدای از دقت در مکان‌یابی برای اجرای مسکن ملی، باید تلاش کرد، هزینه‌های آماده‌سازی نیز به حداقل برسد.

هواسی آخرین وضعیت ثبت‌نام و واگذاری زمین طرح مسکن ملی در شهرستان‌های مختلف استان را تشریح کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان نیزعنوان کرد: بومی‌سازی طرح مسکن ملی از اولویت‌های اداره کل راه و شهرسازی در استان است.

الیاسی خاطرنشان کرد: سهمیه کردستان در مسکن ملی برای چهار سال ساخت 36 هزار و 781 واحد در شهرها و روستاهای استان است.

وی به تفکیک و تقسیم‌بندی ساخت مسکن ملی در استان پرداخت و گفت: در بخش روستایی ساخت 16 هزار واحد، استیجاری 5 هزار و 760، بافت فرسوده 12 هزار و 227 و خودمالکی 16 هزار و 370 واحد مسکونی است.

وی ادامه داد: سهم سنندج در طرح اقدام ملی 12 هزار و 891 واحد است، که 49 هزار و 194 نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کردستان، در مجموع تعداد ثبت‌نامی‌ها در تمام شهرستان‌ها بیشتر از سهمیه ابلاغی است.

الیاسی گفت: اگر می‌خواهیم نهضت ملی مسکن در کردستان موفق باشد باید امسال و تا اواسط سال آینده ساخت عمده واحدها را شروع کرده باشیم.

وی گفت: واگذاری به گروه‌های چهار نفره دولت را از موضع پاسخگو بودن به موضع مطالبه‌گری می‌رساند، مردم اگر بدانند صاحب یک ساختمان چهار واحده می‌شوند بیشتر استقبال خواهند کرد.

وی ادامه داد: همکاری دستگاه‌های دولتی برای انتقال سریع زمین‌ها به نام سازمان ملی زمین و مسکن به نمایندگی راه و شهرسازی، همکاری سایر بانک‌های عامل به جز بانک مسکن در مضوع تسهیلات، تشویق مردم به دو گروه متقاضی وام قبل از سفت‌کاری و بعد از سفت‌کاری، کمک به تسریع تعیین تکلیف معارضان در زمین‌های دولتی واقع در طرح و تامین مالی سالانه 500 میلیارد تومان برای آماده‌سازی در این طرح در استان ضروری است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت اجرای مسکن ملی در شهرستان‌های استان، اظهار کرد: در قروه و دهگلان به دلیل نوعیت زمین دنبال الحاق هستیم تا مسئله را مرتفع کنیم.

الیاسی عنوان کرد: در کامیاران مسئله نهضت ملی و 13 تعاونی از هم تفکیک شده و در دیواندره ضمن تأمین دو هزار و 200 واحد باید جابجایی کنارگذر در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در بیجار زمین یک هزار و 200 واحد تأمین‌شده و در شهرستان سروآباد موضوع بسته شده است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی کردستان، برای مریوان در کانی دینار و برده‌رشه در حال تأمین زمین هستیم و در بانه باید با اوقاف و ارتش به توافق برسیم.

الیاسی تصریح کرد: در سنندج با زمین جهاد کشاورزی و 60 هکتار ارتش حدود چهار تا پنج هزار نفر ساماندهی می‌شوند.

شناسه خبر 62400