شناسه خبر:62496
1401/8/23 09:01:31

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: درگفت‌وگوی سپهرغرب با رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان و نیز معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهرداری همدان، مشخص شد بیان مشکل احتمالی در بتن‌ریزی پُل غدیر بازی دو سر باخت برای شورانشینان خواهد بود؛ زیرا درصورت تأیید، نشان از ناکارآمدی مدیریت شهری در سطح کلان چه در شورا و چه در شهرداری بوده و درصورت عدم تأیید، بیانگر عدم صلاحیت اعضای شورا در اظهار نظر‌های کارشناسی است.

اردیبهشت‌ماه سال 1398 بود که رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان از آغاز عملیات اجرایی فاز دوم پروژه تقاطع غیر هم‌سطح «غدیر» در همدان خبر داد و گفت: فاز دوم پروژه تقاطع غیر هم‌سطح «غدیر» بعد از انتخاب پیمانکار آغاز به کار کرده و هم‌اکنون تجهیز کارگاه آن نیز شروع شده است.
علی رحیمی‌فر با بیان اینکه تقاطع غیر هم‌سطح «غدیر» ترافیک ورودی شهر را کاهش می‌دهد، یادآور شد: قطعه دوم تقاطع در پنج فاز اجرایی می‌شود.
رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان اضافه کرد: فاز دوم این تقاطع دارای یک خط اصلی است که مسیر تهران را به غرب کشور و خط دوم آن که به‌صورت فرعی بوده نیز میدان عاشورا را به فرهنگیان وصل می‌کند.
حال با گذشت بیش از سه سال از آغاز عملیات عمرانی این پروژه و رسیدن به روزهای پایانی آن با پیشرفت 98 درصدی و با درنظر گرفتن هزینه‌کردی 100 میلیارد تومانی، اخیراً مهدی حیدری، رئیس کمیسیون عمرانی در اظهار نظری اعلام کرده که درخصوص کیفیت بتن‌ریزی این پروژه می‌بایست بررسی‌های تخصصی انجام پذیرد. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا در گفت‌وگو با وحید علی‌ضمیر، معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان و نیز مهدی حیدری، رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان، به چندوچون و چرایی این مسئله بپردازیم که در ادامه می‌خوانید:
رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه موضوع مذکور یکی از دغدغه‌های جدی ما در کمیسیون فنی‌ و عمرانی شورا از ماه‌ها قبل بوده، گفت: طی بازدید‌هایی که از عملیات بتن‌ریزی انجام دادیم، بعضاً در نقاطی متوجه شدیم که رنگ و مشخصات فیزیکی بتن با آنچه که در ویژگی‌های یک بتن‌ریزی مطلوب وجود دارد، مغایریت‌هایی دارد.
مهدی حیدری با تأکید بر اینکه در پی این مشاهدات طبعاً نتایج آزمایش را به‌صورت مکتوب از شهرداری درخواست کردیم، تشریح کرد: شهرداری در ارسال نتایج آزمایش یک تأخیر معناداری داشت؛ به‌طوری که نتایج ارسال نشد تا اینکه ما در قالب تذکر‌های 22 گانه، خواستار پاسخگویی شهرداری به این مسئله و موضوع شدیم.
وی با بیان اینکه سرانجام بعد از پیگیری‌های فراوان بخشی از نتایج و نه همه آن‌ها به شورا ارسال شد، افزود: تا نتایج کامل بررسی نشود، امکان اظهار نظر فعلاً مقدور نیست.
رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه قطعاً ما در بررسی‌ها در کنار کمیسیون فنی و عمرانی از ظرفیت نخبگان و متخصصین بهره خواهیم برد، تشریح کرد: در بررسی کیفیت بتن پروژه غدیر با کسی تعارف نخواهیم کرد، پس واقعیت را که در آن خیر و صلاح مردم قرار دارد، اعلام می‌کنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که بازدید اشاره‌شده و در پی آن تذکر مکتوب چه زمانی انجام پذیرفته و چقدر شهرداری تعلل داشته و چرا پیش‌تر این موضوع بیان نشده تا رسانه‌ها پیگیر موضوع شوند؟ خاطرنشان کرد: بازدید ما از همه پروژه‌های عمرانی بنا به مسئولیت کمیسیون به‌صورت مستمر انجام می‌پذیرد، اما درخصوص این پروژه به‌صورت اجمالی باید بگویم بازدیدی که به آن اشاره شد، مربوط به بتن‌ریزی اواسط تابستان بود و در همان زمان نیز نامه مکتوب برای ارسال آزمایش به شهرداری فرستاده شد، به‌طوری که در ارسال جواب آزمایش‌ها چیزی حدود دو تا سه ماه تأخیر را شاهد بودیم، به‌نحوی که پس از تذکر 22 گانه این مهم اتفاق افتاد.
حیدری در پاسخ به این سؤال که به نظر شما ایراد کار کجا است؟ گفت: همان‌طور که پیش‌تر گفتم، می‌بایست آزمایش‌های انجام‌شده مورد بررسی قرار گیرد؛ از طرفی آن عدد و رقم‌ها که به دست ما رسیده، قطعاً نیازمند بررسی بیشتر است؛ بنابراین تا زمان به اتمام رسیدن این مهم، نمی‌توان به‌صورت قطعی اظهار نظر کرد.
معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان نیز در ادامه در واکنش به اظهار نظر عنوان‌شده گفت: گرچه آقای حیدری دوست و رفیق ما است، اما اینکه در مبحث کنترل کیفی پُل غدیر بخواهد تشویش اذهان عمومی کند و ذهن مردم را بابت مسائلی که جزء مقدمات اولیه هر پروژه است، درگیر کند، درست نیست.
وحید علی‌ضمیر با تأکید بر اینکه رعایت کنترل کیفی جزء خط قرمز ما است، افزود: نه‌تنها در این پروژه، بلکه در همه پروژه‌های عمرانی استانداردها، اصول و آیین‌نامه‌ها و نیز مبانی طراحی، نظارت و کنترل کیفی طی شده و هیچ دغدغه و نگرانی بابت کنترل کیفی این پروژه نداریم.
وی با اشاره به اینکه پروژه EPC بوده که به معنی مهندسی، تدارک و ساخت و یکی از انواع جدید قراردادها است که در آن شرکت پیمانکار مسئولیت مهندسی، تدارک و تأمین کلیه تجهیزات و ساخت پروژه را برعهده گرفته و انجام می‌دهد، اذعان کرد: درواقع پروژه طرح و ساخت است.
علی‌ضمیر ادامه داد: این یعنی مشارکت شرکت‌ مشاور به‌عنوان طراح و پیمانکار که وظیفه ساخت را برعهده دارد.
وی با بیان اینکه در پروژه مذکور طراحی برعهده شرکت مشاور هگزا است، افزود: پیمانکار مجموعه نیز شرکت بناسازان سپاهان اصفهان است.
معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان با بیان اینکه نظارت در همه مراحل طراحی و اجرا از سوی مهندسین شرکت هگزا علاوه‌بر مهندسان ناظر شهرداری حاضر در مجموعه انجام پذیرفته، تشریح کرد: اگر رزومه شرکت هگزا را بررسی کنید، مشخص می‌شود که معتبرترین شرکت در بحث طراحی و نظارت بر تقاطع غیر هم‌سطح و پُل‌ها در کشور است.
علی‌ضمیر با اشاره به اینکه همین شرکت ناظر مقیم بر سر پروژه دارد، گفت: این فرد بر تمام فرآیند ساخت، اجرا و طراحی پروژه جزءبه‌جزء نظارت دارد (علاوه‌بر نظارت مهندسین شهرداری مستقر).
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه گرچه ممکن است در فرآیند اجرای هر پروژه‌ای مشکلی حادث شود (همچون مشکلی که در تقاطع غیر هم‌سطح شهیدهمدانی پیش آمد) اما صراحتاً بنده اعلام می‌کنم درخصوص پروژه غدیر هیچ مشکلی تاکنون ایجاد نشده که بخواهد مقدمه‌ای برای ایجاد دغدغه و نگرانی باشد، افزود: بر این اساس اینکه کلی‌گویی کنیم و بگوییم در بحث بتن‌ریزی پُل غدیر مشکلی وجود دارد، برای من این سؤال را به ذهن تداعی می‌کند که این حرف چه معنی دارد؟
وی ادامه داد: ما در این پروژه بیش از سه هزار و حتی نزدیک به چهار هزار متر مربع بتن‌ریزی کردیم، بنابراین این عزیزان مشخص کنند در کدام بخش بتن‌ریزی مشکل وجود دارد؟ زیرا ما از 20 متر زیر زمین یعنی از شمعی که به‌کار گرفته شد تا عرشه و دیوارها را بتن کار کرده‌ایم.
علی‌ضمیر با بیان اینکه بنده این اطمینان خاطر را به مردم می‌دهم که در پروژه هیچ جای نگرانی مخصوصاً در بتن‌ریزی وجود ندارد، افزود: بازهم تأکید می‌کنم این عزیزان اگر جایی مشکلی وجود دارد، به خود ما هم بگویند؛ شاید ما خبر نداریم، چراکه هنوز پروژه افتتاح نشده و همچنان امکان بررسی وجود دارد.
وی با تأکید بر اینکه شورای محترم نیز از باب کار نظارتی از ما خواسته به‌حقی داشته به‌طوری که درخواست شد اسناد و مدارک ازجمله نتایج آزمایش بتن را در اختیار آن‌ها قرار دهیم، تشریح کرد: مسئله این است که ما در همه مراحل پروژه و تجهیزات آن حتی در رابطه با میلگرد به‌کار گرفته‌شده نیز آزمایش‌های لازم را انجام داده‌ایم.
علی‌ضمیر ادامه داد: بر این اساس از تمام مراحل بتن‌ریزی نیز نمونه‌گیری گرفته شده است؛ بنابراین شیت‌های آزمایشی همه مراحل بتن‌ریزی این پروژه موجود بوده، حال آنکه ما در مقطعی با یک‌سری مباحث فنی درگیر بودیم (این مهم را نیز با شورا در میان گذاشتیم) که درست هم‌زمان با درخواست شورا برای دریافت جواب آزمایش‌ها بود؛ پس بین این درخواست و ارسال جواب آزمایش‌ها فاصله یک تا یک‌ونیم ماهه افتاد و پس از آن جواب آزمایش‌ها در اختیار شورا قرار گرفت.
وی با بیان اینکه هیچ‌گونه مبحث پنهانی در این پروژه و فرآیند اجرای آن نداریم، تصریح کرد: هر مطلبی وجود داشته باشد، به‌صورت شفاف با مردم در میان می‌گذاریم.
معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهری شهرداری همدان با بیان اینکه حتی ما درخصوص چرایی تأخیر در اجرا و تحویل پروژه نیز اعلام کردیم که یک تعداد قطعه (یعنی چیزی حدود 300 تا 400 قطعه) پیش‌ساخته را تولید کرده بودیم اما با وجود جواب مثبت آزمایش‌ها در مرحله اجرا شاهد بروز مشکلی فنی بودیم پس تمام قطعات با هزینه پیمانکاران کنار گذاشته شد و دوباره فرآیند کار را دنبال کردیم، گفت: این مهم چیزی حدود یک ماه تا چهل روز ما را در اجرای پروژه عقب انداخت؛ اما اجرای درست پروژه اولویت ما است و آبرو و حیثیت کار شهرداری و نیز پیمانکار و شرکت مشاور را در این زمینه به خطر نمی‌اندازیم.
علی‌ضمیر با تأکید بر اینکه اگر موضوع و مشکلی وجود دارد به خود ما هم بگویند زیرا بنده به معاون عمرانی این شهرداری از جریان بی‌اطلاع هستم، افزود: اینکه مسائل این‌چنینی از سوی برخی رسانه‌ای می‌شود، گرچه رسانه جای نقد و محل پاک خبرسانی است، اما به نظر پسندیده نیست.
وی در خاتمه عنوان کرد: اگر مشکلی پیش نیاید، این پروژه نهایتاً تا دو هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، بتن‌‌ریزی یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت‌وساز در هر بنایی است و نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن گذشت؛ چراکه استحکام و مقاومت هر بنا در برابر حوادث مختلف، به پی‌ریزی درست آن مربوط است. به دیگر سخن بتن‌ریزی یکی از بخش‌هایی بوده که باید با دقت و اصولی در ساختن یک سازه اجرا شود تا دغدغه‌ای از بابت ایمنی سازه نداشته باشیم، حال آنکه اجرای درست این فرآیند در ساخت سازه‌های شهری همچون تقاطع‌ها و پُل‌ها از اهمیت دوچندان برخوردار است؛ زیرا با جان و مال مردم یک شهر لحظه به لحظه بازی می‌کند. پس یقیناً عدم توجه به این مقوله و یا کم‌توجهی به این بحث، خود مسئله‌ای است که نمی‌توان از کنار آن گذشت، اما مسئله این بوده که نباید در شرایط فعلی حساس ذهن و فکر مردم را با بیان مسائلی که یقیناً نیازمند اظهار نظر کارشناسی است، مشوش کرد.

شناسه خبر 62496