شناسه خبر:62601
1401/8/25 08:31:31
هشدار دامپزشکی کردستان:

از فروشندگان دوره گرد ماهی نخرید

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: گزارش‌هایی مبنی بر مسمومیت شهروندان پس از مصرف ماهی عرضه شده توسط فروشندگان دوره گرد در استان به ثبت رسیده است که ضرورت خرید از مراکز مجاز را تأکید و یادآوری می‌کند.

مجتبی ورمقانی روز سه‌شنبه اظهار کرد: با توجه به نقش دامپزشکی کردستان در تأمین سلامت فرآورده‌های خام دامی از جمله ماهی و آبزیان به شهروندان توصیه می‌شود تنها از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی فرآورده‌های پروتئینی را تهیه کرده و به هیچ عنوان از افراد دوره گرد و خودروهای عرضه‌کننده ماهی، خرید نکنند.
وی اضافه کرد: از آنجایی که خودروهای فروش ماهی نمی‌توانند امکانات مورد نیاز برای حمل و نگهداری آن را فراهم کنند و فاقد مجوز حمل بهداشتی از سوی اداره دامپزشکی مبدا هستند، سلامت ماهی‌های عرضه شده به هیچ عنوان مورد تأیید این اداره کل نبوده و احتمال فساد و آلودگی در این ماهی‌ها بالا است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان از شهروندان خواست هرگونه تخلف بهداشتی مربوط به تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی ازجمله ماهی را به سامانه پیغام گیر شبانه‌روزی 1512 اداره کل دامپزشکی استان کردستان اطلاع دهند.
صید ماهی توسط تعاونی‌های صیادان استان کردستان از دهه اول شهریور آغاز می‌شود و تا اسفند ادامه دارد، براساس پیش بینی انجام شده بیش از 6 هزار تن ماهی در این دوره صید خواهد شد.
در حال حاضر شیلات استان کردستان در بخش تکثیر و تولید ماهیان سردابی، صید و صیادی در منابع آبی (دریاچه‌های طبیعی و پشت سدها)، تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، تکثیر و پرورش زالو فعالیت دارد.
تولید آبزیان در این استان به دو صورت گرم آبی و سردآبی است که تولید ماهیان گرم آبی در 6 منبع آبی در قالب 6 تعاونی صیادی برای بیش از 400 نفر به طور مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

شناسه خبر 62601