شناسه خبر:62694
1401/8/28 08:57:47

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره دامپزشکی رزن از ضبط و معدوم‌سازی بیش از یک‌هزار و 418 کیلوگرم گوشت غیر قابل مصرف و بدون هویت طی 6 ماه نخست امسال در این شهرستان خبر داد.

بهروز شیرزادی اظهار کرد: کارشناسان اداره نظارت بر بهداشت عمومی در 6 ماهه نخست امسال از تعداد سه هزار و 488 مورد بازدید کردند؛ با بازرسی‌های مداوم و مستمر شبانه‌روزی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، رستوران‌ها و سردخانه‌های سطح شهرستان، یک‌هزار و 418 کیلوگرم گوشت غیر قابل مصرف کشف شد و با هماهنگی دادستان شهرستان رزن و با حضور مأموران نیروی انتظامی در بیرون از شهر معدوم‌سازی صورت گرفت و از چرخه مصرف انسانی خارج شدند.
وی تأکید کرد: اداره دامپزشکی شهرستان رزن با توجه به وظیفه نظارت بهداشتی دامپزشکی بر تولید، حمل و عرضه بهداشتی فرآورده‌های خام دامی به‌منظور تأمین امنیت غذایی و پیشگیری از انتقال بیماری‌های مشترک از طریق مصرف فرآورده‌های خام دامی آلوده با همکاری مراجع ذی‌ربط با هرگونه اقدامی که سلامت مردم را به خطر بیندازد، بدون هیچ‌گونه اغماضی برخورد می‌کند.
شیرزادی در ادامه به وضعیت عرضه دارو بدون نسخه در شهرستان اشاره کرد و گفت: متأسفانه نمی‌توان این واقعیت که دارو بدون نسخه توسط برخی داروخانه‌های دامپزشکی عرضه می‌شود را کتمان کرد و این موضوع بدون همکاری دامپزشکان شاغل در داروخانه، امکان‌پذیر نیست و باید ضمن احترام به حقوق صنفی همکاران، از فروش دارو و واکسن به‌صورت سی‌سی پرهیز شود و دامداران نسبت به تهیه دارو از داروخانه‌های دامپزشکی با نسخه و تجویز دکتر دامپزشک اهتمام لازم را داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به بحث خشک‌سالی، دامداران بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت هستند که لازمه آن هماهنگی بیشتر بین درمانگاه و داروخانه خواهد بود.
شیرزادی ضمن اعلام حمایت کامل از همکاران بخش خصوصی دامپزشکی، یادآور شد: مجموعه دولتی به‌عنوان حامی و پشتیبان بخش خصوصی این آمادگی را دارد تا برای رفع موانع کسب‌وکار و مشکلات پیش روی داروخانه‌ها و درمانگاه‌های دامپزشکی اقدام کند و در کنار این موضوع نظارت‌های خود برای حفظ و حراست از حقوق بهره‌برداران را در دستور کار دارد و با متخلفان این حوزه برخورد خواهد کرد.
شیرزادی اظهار کرد: درحال حاضر در شهرستان رزن پنج داروخانه، پنج مرکز درمانی تمام‌وقت و یک مرکز واکسیناسیون مستقل درحال فعالیت هستند.
وی در ادامه از بهره‌مندی دامداران مددجوی کمیته امداد این شهرستان از کلاس‌های آموزشی در زمینه دام خبر داد و گفت: به‌منظور افزایش سطح آگاهی دامداران کلاس‌های آموزشی ادواری برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان برگزار می‌شود و مددجویان شرکت‌کننده در این دوره آموزش‌های پیشگیری، روش‌های کنترل و کاهش بیماری مشترک بیماری‌های بین انسان و حیوان و افزایش تولید دامی را دریافت می‌کنند و با برنامه‌های واکسیناسیون رایگان دام‌ها، زمان اجرای این طرح، اهمیت آن و لزوم همکاری ساکنان روستاها در اجرای موفق این طرح، آشنا می‌شوند.

شناسه خبر 62694