شناسه خبر:62713
1401/8/28 09:27:34

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به آماده‌باش 380 نفر راننده و راهدار با 226 دستگاه ماشین‌آلات راهداری، از بهره‌برداری راهدارخانه جدید گردنه زالیان قبل از شروع طرح راهداری زمستانه خبر داد.

مهرداد جهانی چهارشنبه 25 آبان‌ماه در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود 6 هزار و 456 کیلومتر انواع آزادراه، بزرگراه و راه‌ اصلی، فرعی و روستایی در این استان، اظهار کرد: امسال برای اجرای طرح راهداری زمستانی ضمن داشتن آمادگی کامل، 35 راهدارخانه در راه‌های استان جانمایی شده است که از این تعداد 29 راهدارخانه ثابت و 6 راهدارخانه سیار هستند.
وی افزود: امسال یک دستگاه راهدارخانه جدید در گردنه زالیان احداث شده و قبل از شروع طرح راهداری زمستانی با حضور مسئولین ارشد استانی و کشوری افتتاح شد و به بهره‌برداری خواهد رسید؛ همچنین چهار راهدارخانه دیگر نیز در سطح استان بازسازی، تکمیل و تجهیز شده تا امکانات و زیرساخت‌های لازم برای راهداری زمستانی و اسکان احتمالی مسافرین درراه‌مانده فراهم شود.
به‌گفته مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی در طرح راهداری زمستانی امسال 380 نفر نیروی انسانی شامل اپراتورهای ماشین‌آلات، راهداران و نیروهای پشتیبانی و نظارتی درنظر گرفته شده تا بهترین سطح خدمات‌رسانی براساس توان لجستیکی برای کاربران جاده‌ای ارائه شود.
وی همچنین با بیان اینکه امسال 226 دستگاه ماشین‌آلات برای راهداری زمستانی آماده‌باش هستند، افزود:‌ همه این ماشین‌آلات از اواخر تابستان ضمن اجرای عملیات راهداری محوری و خدمت‌رسانی در راستای ارتقای ایمنی راه‌ها درحال تعمیر و اورهال بودند تا برای راهداری زمستانی آماده شوند.
جهانی با اشاره به اینکه عمر ماشین‌آلات راهداری در کشور بالا است، گفت: در استان مرکزی نیز متوسط عمر ماشین‌آلات راهداری 25 سال است، اما با راه‌اندازی و توسعه کارگاه نگهداری ماشین‌آلات در اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و استفاده از ظرفیت ایجادشده با صرفه‌جویی 30 درصدی در هزینه نگهداری و تعمیر ماشین‌آلات، گام بسیار مؤثر و ارزشمندی در افزایش توان ماشین‌آلات راهداری برداشته شده و تعداد 6 دستگاه ماشین‌آلات سنگین، نیمه‌سنگین و سبک تعمیر و بازسازی کامل و مجدد به چرخه فعالیت بازگردانده شده است.
   تأمین و ذخیره‌سازی بیش از 40 هزار تُن مخلوط نمک، شن و ماسه
وی همچنین از تأمین و ذخیره‌سازی بیش از 40 هزار تُن مخلوط نمک، شن و ماسه و دپوی آن‌ها در راهدارخانه‌های سراسر استان خبر داد و تصریح کرد: مصالح مورد نیاز برای برف‌روبی و نمک‌پاشی و یخ‌زدایی از سطح راه‌ها تأمین شده و درحال حاضر توسط راهداران درحال اختلاط است.
این مقام مسئول درباره چگونگی دسترسی به اطلاعات هواشناسی نیز توضیح داد: علاوه‌بر اینکه اداره هواشناسی استان گزارش‌های هواشناسی را به‌طور مداوم و مرتب در اختیار اداره‌ کل راهداری می‌گذارد، از نرم‌افزارهای هواشناسی و دوربین‌های نظارت تصویری نیز برای رصد استفاده می‌کنیم و تغییرات جوی را در لحظه به اطلاع گروه‌های مستقر در جاده‌ها می‌رسانیم.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی همچنین با اشاره به وجود 29 دوربین نظارت پایشی در جاده‌های استان، گفت: امسال نسبت به سال گذشته دو دوربین نظارت تصویری با صرف یک میلیارد ریال اعتبار به سامانه‌های هوشمند جاده‌ای در حوزه استحفاظی راه‌های شهرستان محلات اضافه شد تا در موقع بارش برف، اقدامات راهداری زمستانی با سرعت بیشتری صورت پذیرد.

شناسه خبر 62713