شناسه خبر:62950
1401/9/3 09:35:28
تبیین روایات، اعتقاد منتظران را واکسینه می‌کند

معیار تشخیص مدعیان دروغین

سپهرغرب، گروه انتظار: حجت‌الاسلام صالحی با بیان اینکه تبیین روایات مرتبط با اوصاف امام مهدی(عج) جامعه را مقابل مدعیان دروغین واکسینه می‌کند، گفت: از شگردهای مدعیان دروغین است که این احادیث را به خوبی خوانده و یاد می‌گیرند و از آنها به نفع خود سوءاستفاده می‌کنند.

حجت الاسلام «سیدهادی صالحی» به ارائه بحث در موضوع یادشده پرداخت که در ادامه مرور می‌شود.
حجت الاسلام صالحی با اشاره به ضرورت‌های این بحث، اظهار کرد: در همه ادوار تاریخ اسلام با مدعیان دروغین در میان اهل سنت و شیعه مواجه بودیم و به نظر می‌رسد این روند ادامه خواهد داشت... البته فضای جامعه به گونه ای است که مردم فکر می‌کنند مدعیان فقط مربوط به شیعیان می‌شوند در حالی که از میان اهل سنت نیز ادعاهای مهدوی مطرح شوده و همیشه این سوءاستفاده‌ها رواج داشته است.
این استاد حوزه و دانشگاه در بررسی علل این آسیب و طرح این ادعاها، تصریح کرد: باید به اصول اعتقادی بازگردیم، اگر کسی در توحید شبهه کرد حکم به ارتداد او می‌دهیم، در نبوت نیز اگر کسی چه از شیعه و چه از اهل سنت ادعای نبودت کرد، اعدام می‌شود، در معاد و عدل هم باز به ارتداد می‌رسیم تنها جایی که می‌شود روی آن دست گذاشت، امامت است.
وی تاکید کرد: بازهم برای کسی ثمری ندارد که بگوید امیرالمومنین(ع) هستم یا با حضرت امیر(ع) ارتباط داریم، فقط مهدویت است که به دلیل حی بودن امام زمان(عج) ادعایش فواید دنیوی برای مدعیان در پی دارد!
حجت الاسلام صالحی با اشاره به سابقه سی و چندساله خود در مطالعات بهائیت، گفت: در دین باید هر امری به گونه ای ارائه شود که کامل باشد، لذا باید جایی در دین برای مقابله با مدعیان دروغین واکسن‌هایی موجود باشد.
وی در ادامه بیان کرد: سه قسم شبهه از سوی مدعیان دروغین مطرح می‌شود نخست آنهایی که می‌گویند من امام زمان(عج) هستم؛ دوم آنهایی که ادعای ارتباط با حضرت(عج) را دارند و سوم آنها که می‌گویند امام زمان(عج) ظهور کرده و الان در فلان شهر است! حال من به عنوان یک روحانی در شهر و روستایی که سکونت دارم سه وظیفه را عهده دار هستم، نخست حافظ خودم باشم و در چاه این افکار نیفتم، چون برخی مدعیان شواهد و کراماتی هم عرضه می‌کنند، ثانیاً بتوانم مردم‌ام را از این شبهات حفظ کنم و سوم آنکه اگر بتوانم، دست مدعی دروغین را رو کنم.
حجت الاسلام صالحی اضافه کرد: سراغ قرآن رفتم و بعد وارد مباحث تورات و انجیل شدم و مباحث بشارت‌ها و شرح‌های آنها را مطالعه کردم، پس از آن کتب مرتبط با آیات مهدوی را بررسی کردم و تا در حدود سال 84 85 به کتاب «منتخب الاثر» آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) رسیدم؛ همان سال‌ها پیشنهاد دادم درس تخصصی بهائیت در حوزه علمیه ایجاد شود.
این کارشناس مهدوی درباره معیارهای تشخیص مهدی واقعی از مدعیان دروغین مهدویت، ابراز کرد: برای آنکه مدعیان دروغین را شکست دهیم باید دستاویزی داشته باشیم؛ در تورات(عهد عتیق) مسئله اثنی‌عشر آمده است، که البته تحریف معنوی شده و به جای امام از آن به 12 رئیس تعبیر کرده اند! این عدد 12 از مسائلی است که اگر به آن اعتقاد داشته باشیم و نهادینه شود دیگر با خلق امام سیزدهم و چهاردهم مواجه نمی شویم!! چنان که دار و دسته احمد بصری امام چهاردهم هم دارند!!
وی با تاکید بر لزوم بیان این مسائل به مردم به عنوان واکسن اعتقادی، گفت: در انجیل و زبور اشاراه متعدد به دولت مهدوی شده است، از آن جمله که در زبور می‌فرماید: پایه حکومتش بر عدالت است و کمربند قسط بربسته... بشارات قرآن درباره مهدی موعود(عج) بر دو قسم است: نخست آیاتی که صراحتاً اشاره دارند مثل: «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» (105، انبیاء) و دوم آیاتی که ارتباطشان با مهدویت بواسطه روایات مشخص می‌شود.
حجت الاسلام صالحی با بیان اینکه نخستین تصریح مهدوی روایات تاکید بر همین بحث اثنی‌عشر بودن ائمه(ع) است، گفت: در این باره روایات بسیار زیادی داریم از اهل‌سنت 61 حدیث در منتخب الاثر آمده که تصریح دارد عدد ائمه(ع) 12 و آخرین آنها مهدی(عج) است. درباره نام امام زمان(عج) نیز احادیثی است و می‌دانیم همنام جدشان حضرت محمد(ص) و کنیه ایشان کنیه پیامبر(ص) است بنابراین، علی‌محمد، غلام‌احمد و غضنفر و... نیست.
وی افزود: از دیگر تصریحات روایی سال تولد حضرت مهدی(عج) است، ایشان قطعا متولد 255 هجری هستند، مرحوم دوانی در کتابی به منابع اهل سنت بر این تاریخ تولد استناد می‌کند؛ پنجم محل ولادت حضرت حجت(عج) که سامرا است، آنها که به علی‌محمد شیرازی و امثال او پیوستند و جنگیدند، اصلا درباره این ویژگی‌ها نپرسیدند!!
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه تصریح کرد: آیت‌الله العظمی صافی(ره) 54 حدیث را در منتخب الاثر آورده که مجموع این اوصاف را بیان می‌کند، از شگردهای مدعیان دروغین است که این احادیث را به خوبی خوانده و یاد می‌گیرند و از آنها به نفع خود سوءاستفاده می‌کنند.
وی با بیان اینکه با استناد به ویژگی‌های ظاهری حضرت مهدی(عج) نیز می‌توان مدعیان دروغین را کنار زد، گفت: همچنین است امامتِ حضرت حجت(عج) در کودکی و نسب و نژاد حضرت(عج)؛ درباره اینکه ایشان از نسل امیرالمومنین(ع) است 225 حدیث، از نسل حضرت زهرا(س) است 202 حدیث، ار نسل امام حسین(ع) است 208 حدیث، نهمین نفر از نسل امام حسین(ع) است 160 حدیث، هفتمین نفر از نسل امام باقر(ع) است 127 حدیث، ششمین نفر از نسل امام صادق(ع) است 112 حدیث، پنجمین نفر از نسل امام کاظم(ع) است 115 حدیث، چهارمین نسل از فرزند علی‌بن موسی(ع) است 11 حدیث، پسرِ پسرِ امام هادی(ع) است 107 حدیث، کسی است که نام پدرش حسن(ع) است، 108 حدیث و مادرش کنیز است 11 حدیث وجود دارد.
حجت الاسلام صالحی تاکید کرد: این تصریحات روایی ثابت می‌کند آنچه مدعیان دروغین همچون قادیانی و سودانی می‌گویند، دروغ محض است چون هیچ یک از این ویژه گی‌ها در آنها نیست!
وی با اشاره به تصریح روایات به خصوصیات دولت موعود، بیان کرد: درباره پر کردن زمین از عدالت توسط امام مهدی(عج) 148 حدیث، نابودی باطل 51 حدیث، فراوانی اموال 14 حدیث، عرضه گنج‌های زمین 19 حدیث، تکیل عقول مردم 10 حدیث و مسلمان شدن همه عالم 22 حدیث و بازگرداندن مردم به قرآن و سنت بیشمار حدیث از اهل بیت(ع) به یادگار مانده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: درباره محل قیام حضرت بقیه الله الاعظم(ع) 11 حدیث، تعداد 313 نفره یاران اولیه ایشان 28 حدیث، ندای آسمانی 52 حدیث، علائم حتمیه 63 حدیث، نزول عیسی(ع) 39 حدیث و اینکه امام مهدی(عج) امامِ بر عیسی خواهد بود 36 حدیث و اینکه معجزات و میراث همه انبیا را دارد، 15 حدیث وجود دارد. اگر اینها به خوبی تبیین شود مردم متوجه می‌شوند که همه اینها مختص یک شخص است که از سوی خدا تعیین شده نه آنها که ادعای دروغ کرده و عده ای بی خبر را با خود همراه می‌کنند.

شناسه خبر 62950