شناسه خبر:62958
1401/9/3 11:54:45

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بارها اعلام کردیم صدور قطعنامه یا استفاده ابزاری از قطعنامه در شورای حکام نمی‌تواند نتایجی به دنبال داشته باشد.

محمد اسلامی با تاکید بر اینکه برنامه توسعه صنعت هسته‌ای ایران در چارچوب پادمان جامع است و این حق قانونی ماست و مطابق قوانین آژانس طرح‌های توسعه‌ای خود را پیش می‌بریم، افزود: ما این برنامه را با وجود تحریم‌های بیست ساله پیش می‌بریم.

وی‌ با بیان اینکه در مذاکرات برجامی جمع‌بندی این بود که مطالعات ادعایی در قالب پی ام دی کنار گذاشته شود، گفت: در مذاکرات و اسناد نهایی نوشتند که شواهدی که نشان دهد ایران انحرافی از برنامه صلح آمیز داشته است، وجود ندارد. از این رو، طرح دوباره این مباحث جایگاهی ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: ایران می‌خواهد به این رفتار با استاندارد دوگانه پایان دهد. ما در چارچوب قانون راهبردی ظرفیت هسته‌ای مان را پیش می‌بریم و بارها هم گفتیم صدور قطعنامه یا استفاده ابزاری از قطعنامه در شورای حکام نمی‌تواند نتایجی به دنبال داشته باشد.

اسلامی تاکید کرد: هر قطعنامه‌ای حتما عکس‌العملی دارد و پیش‌تر و از آنجایی که در این قطعنامه باز به مسایلی پرداخته شده که اساسا موضوعیت ندارد و قبلا حل‌ و فصل شده، اعلام کرده بودیم اگر قطعنامه‌ای صادر شود به آن واکنش نشان می‌دهیم، از این روز با حضور بازرسان آژانس برخی اقدامات هسته‌ای انجام شد از جمله گازدهی به زنجیره‌های جدید در نطنز و شروع تولید اورانیوم 60 درصد در فردو.

وی‌ اعلام کرد که تولید اورانیوم 60 درصد در فردو برای اولین بار و با همان ماشین‌های نسل جدید (IR-6) انجام می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما همواره گفته‌ایم که با آژانس برای رفع ابهامات همکاری کرده و می‌کنیم. ما انتظار نداریم یک بخشی از آنچه در سند 2015 برجام که یک بسته جامع و ملاک عمل است به فراخور مطرح شده و کاری موازی دوباره شکل گیرد. ما همه مسایل‌مان را با آنها در سند 2015 تعیین تکلیف کردیم و اگر طرف‌های مقابل اراده لازم را داشته باشند و این منطق را بپذیرند که به سند 2015 برگردند، ما هم آماده تعامل و همکاری با آنها هستیم.

معاون رئیس جمهور درباره ادامه مذاکرات با آژانس در شرایط فعلی و موضوع سفر بازرسان به تهران گفت: ما اعلام کردیم آقای گروسی اگر می‌خواهند می‌توانند به ایران بیایند. همچنین درباره مذاکرات با آژانس گفته بودیم که به موارد ادعایی و سوالات، پاسخ داده شده است اما اینکه آژانس قانع نشده و به دنبال آن ملاحظاتی از سوی سه کشور اروپایی و آمریکا شکل گرفت تا از این مساله به عنوان اهرم فشار استفاده کنند، درست نیست. این مسایل قبلا نیز در قالب پی ام دی در 2015 مطرح شده بود که در آن زمان پاسخ لازم به آنها داده شده است.

اسلامی خاطرنشان کرد: کشورهای غربی نباید از آژانس به عنوان ابزار سیاسی استفاده کنند، باید از این شیوه‌ها برای تحت فشار قرار دادن ایران دست بردارند. ایران همواره با آژانس همکاری و حسن نیت داشته است، درحالی که این همکاری‌ها دیده نشد. آمریکا از برجام خارج شد و ایران باقی ماند، این اقدام و تصمیم ایران برای اعتمادسازی و حسن نیت بود.

وی تاکید کرد که ما نمی‌توانیم بپذیریم آنها بیایند بگویند ایران "سایت اعلام نشده" دارد. جایی که گاوداری است و آهن قراضه در آن می‌فروشند، چطور می‌تواند سایت هسته‌ای باشد؟ چرا موارد اتهامی که تولیدکننده آنها یک جریان تروریستی است و در کشور ما اقدام به ترور دانشمندان ما کرده و انفجار و خرابکاری هسته‌ای انجام داده و با صدای بلند هم می‌گوید، من این کار را کردم، اینقدر راحت می‌تواند اتهام ناروای خود را پیش ببرد؟


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 62958