شناسه خبر:63031
1401/9/6 11:07:13

سپهرغرب، گروه خبر: تکمیل 15 ساختمان اداری، آموزشی و مساجد شهرستان مرزی قصر شیرین که در زلزله آبان‌ماه سال 96 دچار خسارت شد و با گذشت پنج سال از وقوع این حادثه تلخ و مرگبار هنوز نیمه‌کاره رها شده، امروز برای بازسازی و بهره‌برداری نیازمند 887 میلیارد ریال اعتبار است.

زمین‌لرزه 7.3 ریشتری مرگبار شامگاه 21 آبان‌ماه سال 96 که مناطق غرب کرمانشاه را ویران کرد، در قصر شیرین نیز خرابی‌ها و ویرانی‌های بسیاری برجای گذاشت.
این زلزله که در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه رخ داد، به 10 شهرستان و یک‌هزار و 930 روستای کرمانشاه خسارت وارد کرد که براساس آمارهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 123 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در جریان این حادثه آسیب کلی و جزئی دید.
قصر شیرین علاوه‌بر زلزله مرگبار سال 96 یک‌بار دیگر در چهارم آذرماه سال 97 اسیر قهر زمین شد و با قدرت 6.4 ریشتر لرزید که نتیجه‌اش خرابی ساختمان‌ها و آسیب دیدن زیرساخت‌های این منطقه ازجمله ادارات و مراکز آموزشی و مساجد بود.
با وجود اعطای تسهیلات به واحدهای مسکونی و تلاش و اهتمام برای سرپا شدن قد خمیده این شهرستان مرزی از زیر بار آوار زلزله، اما هنوز هم آثار زلزله در این شهرستان پیدا است.
بخش بزرگی از ساختمان‌های مسکونی تعمیر، مقاوم‌سازی و نوسازی شد، اما حکایت واحدهای اداری نیمه‌کاره و مساجدی که هنوز پس از گذشت چندین‌سال همان‌طور رها شده و مراکز آموزشی و فرهنگی، جدا است و طبق برآوردهای انجام‌شده اکنون نیازمند 887 میلیارد ریال اعتبار است تا بار دیگر بتوانند به چرخه خدمت به مردم بازگردند.
   تعطیل شدن روند ساخت واحدهای اداری با پیشرفت فیزیکی 15 تا 95 درصد
سرپرست فرمانداری قصر شیرین در این ارتباط توضیح داد: واحدهای اداری و اماکن آموزشی و فرهنگی و مساجد این شهرستان که به‌دلیل نبود اعتبار با گذشت چندین‌سال از وقوع زلزله سال‌های 96 و 97 راکد مانده و روند ساخت آن‌ها تعطیل شده است، پیشرفت فیزیکی 15 تا 95 درصدی دارند.
«محمد حیدری» افزود: برای تمام واحدهای آسیب‌دیده که شامل 15 واحد اداری، آموزشی، مساجد و فرهنگی و خدماتی هستند، 528 هزار و 200 میلیون ریال اعتبار مصوب شده که به‌دلیل نداشتن اعتبار روند ساخت آن‌ها متوقف شده است.
   ساختمان‌های اداری
وی یکی از این ساختمان‌ها را فرمانداری این شهرستان مرزی نام برد که با دو هزار و 500 متر زیربنا، با 100 هزار میلیون ریال اعتبار مصوب و تخصیص‌یافته پیشرفت فیزیکی 80 درصدی دارد که اکنون این طرح متوقف شده است و نیاز به 200 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل دارد.
سرپرست فرمانداری قصر شیرین در ادامه گفت: همچنین ساختمان اداری صنعت، معدن تجارت با 18 هزار میلیون ریال اعتبار مصوب و اختصاص‌یافته 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دیگر طرحی است که راکد مانده و برای تکمیل مراحل پایانی ساخت این طرح پنج هزار میلیون ریال جهت نصب سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی نیاز است.
حیدری اضافه کرد: ساختمان جمعیت هلال‌احمر قصر شیرین با 300 متر مربع زیربنا و 45 درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند 60 هزار میلیون ریال اعتبار و ساختمان کتابخانه دهخدا با 844 متر مربع زیربنا و 15 درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند 80 هزار میلیون ریال است.
وی گفت: همچنین ساختمان شهرداری با یک‌هزار و 254 متر مربع زیربنا و 60 درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند 50 هزار میلیون ریال اعتبار، ساختمان نیروی انتظامی با 500 متر مربع و 75 درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند 20 هزار میلیون ریال و ساختمان اداری شیلات با 300 متر مربع زیربنا و 65 درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند 40 هزار میلیون ریال اعتبار است.
وی دیگر پروژه‌ها را شامل ساختمان اداره استاندارد قصر شیرین با 560 متر مربع زیربنا نیازمند 70 هزار میلیون ریال اعتبار و ساختمان آموزشی و اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قصر شیرین با یک‌هزار و 500 متر مربع زیربنا و 20 درصد پیشرفت فیزیکی نیازمند 20 هزار میلیون ریال اعتبار بیان کرد.
   مساجد قصر شیرین
سرپرست فرمانداری قصر شیرین در ادامه گفت: مساجد جامع شهرهای قصر شیرین، خسروی و سومار و مساجد روستاهای دار بلوط، امام حسن سفلی و سیدحاتم نیز در مجموع با پیشرفت فیزیکی صفر تا 45 درصد نیازمند 62 هزار میلیون ریال اعتبار است.
حیدری اضافه کرد: در جریان زلزله 21 آبان‌ماه 96، تعداد پنج مدرسه تخریب شد که از این مدارس دو مدرسه شهری و دو مدرسه روستایی بازسازی شده و به بهره‌برداری رسیده و به چرخه آموزشی بازگشته‌اند.
وی ادامه داد: مدرسه راهنمایی قصر جدید نیز که در جریان زلزله تخریبی ارزیابی شد، با یک‌هزار و 200 متر مربع زیربنا نیازمند 100 هزار میلیون ریال اعتبار برای تکمیل است که هم‌اکنون 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شناسه خبر 63031