شناسه خبر:63168
1401/9/9 08:58:51

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه با اشاره به ساخت تعدادی از منازل در حریم و بستر رودخانه «قره‌سو» در شهرک کرناچی کرمانشاه، خواستار تعیین تکلیف این واحدهای مسکونی غیر قانونی شد و گفت: تا این موضوع حل نشود، نمی‌توانیم مشکلات این قسمت از شهرک کرناچی مانند سیستم فاضلاب آن را رفع کنیم.

«منوچهر فخری» در نشست بررسی مشکلات شهرک کرناچی کرمانشاه در استانداری افزود: همه دستگاه‌های مرتبط باید پای کار باشند و همکاری کنند و شهرداری و آب منطقه‌ای نیز باید برای تعیین تکلیف وضعیت فاضلاب کرناچی همراهی لازم را داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه حل کامل مشکل فاضلاب کرناچی منوط به تعیین تکلیف منازل حریم و بستر رودخانه «قره‌سو» است، گفت: تا تکلیف منازل غیر قانونی ساخته‌شده در بستر و حریم رودخانه که همواره در معرض خطر احتمالی سیلاب قرار دارند، روشن نشود، نمی‌توان نسبت به رفع کامل مشکل فاضلاب و سایر مسائل این محدوده اقدام کرد.
کرناچی پیش از این روستایی از توابع دهستان میان‌دربند در بخش مرکزی شهرستان کرمانشاه بود که در سال 1391 به همراه سه روستای دیگر به محدوده شهری کرمانشاه الحاق شد و به‌صورت یکی از محلات شهر کرمانشاه درآمد؛ درحال حاضر این شهرک حدود 20 هزار نفر جمعیت دارد.
 6 کیلومتر از سیستم آب و فاضلاب شهرک کرناچی باقی مانده است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز در این ارتباط گفت: از حدود 40 کیلومتر شبکه فاضلاب کرناچی، 34 کیلومتر آن انجام شده، اما با سیل سال 1398 به‌خاطر اینکه ساخت‌وسازهای این منطقه در بستر و حریم رودخانه بود و غیر قانونی بودن آن‌ها، از ادامه کار منع شدیم.
«رضا داودی» با اشاره به اینکه تعداد این منازل بیش از 300 واحد است، افزود: ما برای سامان‌دهی فاضلاب این منطقه با وجود اینکه در محدوده فعالیت ما نیست، طرح داریم؛ اما لازم است سایر دستگاه‌ها نظیر شهرداری و آب منطقه‌ای نیز همکاری لازم را به عمل آورند تا بتوانیم سامان‌دهی و توسعه شبکه فاضلاب شهرک را تسریع ببخشیم.
به گفته وی احداث یک تصفیه‌خانه محلی فاضلاب برای این منطقه با توجه به نزدیکی به شهرک صنعتی، بهترین گزینه است.
شهر کرمانشاه به‌عنوان نهمین کلان‌شهر کشور بیش از نیمی از جمعیت دو میلیون نفری استان را در خود جای داده و دارای هشت منطقه شهرداری است.
یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان سامان‌دهی فاضلاب شهر کرمانشاه است که در دستور کار دولت قرار دارد.

شناسه خبر 63168