شناسه خبر:63171
1401/9/9 09:02:36

سپهرغرب، گروه خبر: فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی از تشدید عملیات گشت و کنترل یگان حفاظت محیط‌زیست در فصل بازگیری خبر داد.

عباس جودکی صبح روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه‌ساله با فرا رسیدن فصل پاییز، مهاجرت پرندگان شکاری به عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر ازجمله استان مرکزی آغاز می‌شود که برخی افراد سودجو به‌صورت غیر مجاز اقدام به زنده‌گیری، نگهداری و تجارت غیر مجاز این پرندگان شکاری می‌کنند.
وی بیان کرد: پاییز به فصل بازگیری به معنای آغاز کار شکارچیان متخلف بازهای شکاری معروف شده است، چراکه برخی بازهای شکاری نظیر بالابان و شاهین که از محبوبیت بیشتری نزد کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس برخوردار هستند به‌صورت قاچاق به کشورهای عربی و به قیمت بسیار گزاف فروخته می‌شوند که با توجه به کاهش جمعیت آن در دهه ‌های اخیر، نسل این‌گونه از پرندگان در ایران در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.
جودکی گفت: به همین منظور عملیات گشت و کنترل یگان حفاظت محیط‌زیست استان و پایش محل‌های تجمع این پرندگان برای مقابله با فعالیت غیر قانونی و زنده‌گیری آن‌ها در این فصل تشدید شده و تاکنون 6 کوخه تخریب و تورها و ادوات صید و زنده‌گیری پرندگان شکاری کشف و ضبط است.
وی اظهار کرد: جریمه زنده‌گیری یک بهله دلیجه 300 میلیون ریال و جریمه زنده‌گیری یک بهله شاهین، بحری، بالابان، لاچین و ترلان دو میلیارد ریال است که متخلفان زنده‌گیری این پرندگان علاوه‌بر پرداخت این میزان جریمه بابت ضرر و زیان وارده به محیط‌زیست، به جرائم کیفری نیز محکوم می‌شوند.
فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با اشاره به نقش مهم این پرندگان در تعادل اکوسیستم و چرخه حیات از تمامی دوست‌داران محیط‌زیست درخواست کرد هرگونه تخلف در این حوزه را به سامانه 1540 اطلاع دهند تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری آن اقدام شود.

شناسه خبر 63171