شناسه خبر:63175
1401/9/9 09:07:24

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: امسال 52 هزار و 220 زائر از مرز باشماق مریوان تردد کردند که این ظرفیت سال آینده تا 10 برابر قابل افزایش است.

مهدی رمضانی روز سه شنبه در همایش تجلیل از دست‌اندکاران اربعین حسینی در سنندج اظهار کرد: امسال برای نخستین‌بار تردد زائران اربعین از مرز باشماق مریوان در دستور کار دولت قرار گرفت و با وجود اینکه با تاخیر این تصمیم گرفته شد اما خدمات بسیار خوبی در این رابطه به زائران صورت گرفت.
وی با اشاره به تشکیل و فعالیت کمیته‌های 13 گانه از هشتم تا 25 شهریور برای آماده سازی مرز باشماق جهت تردد زائران اربعین، افزود: مرز باشماق ترانزیتی و تجاری است و امکانات لازم در آن حجم، برای تردد زائر وجود نداشت اما با مجاهدت همه دست‌اندرکاران و توجه ویژه ستاد مرکزی اربعین، در کمترین زمان تمهیدات مورد نیاز فراهم شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان یادآور شد: ضمن حفظ تبادلات تجاری، توانستیم پذیرای زائران بوده و با بهترین کیفیت برای اسکان زائران اقدام کنیم.
رمضانی، پذیرایی و تردد زائران اربعین از مرز باشماق را یک فرصت ویژه برای استان دانست و اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی کارگروه زیربنایی در حوزه حمل و نقل و اصلاح و تأمین زیرساخت‌ها، فعالیت ویژه‌ای داشتنند و نقش گمرک، علوم پزشکی، اوقاف و صدا و سیما هم پر رنگ بود.
وی با بیان اینکه مردم مریوان نیز در زمینه پذیرایی از زوار اربعین سنگ تمام گذاشتند و محبت خود را به اهل بیت نشان دادند، ادامه داد: علمای اهل سنت نیز استقبال و بدرقه بسیار خوبی از زائران داشتند که بسیار ارزشمند بود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان، تعداد موکب‌های پذیرایی از زائران در استان را در ایام اربعین 49 موکب عنوان کرد و گفت: در حوزه اسکان نیز 20 مکان عمومی برای زائران اختصاص یافت، ضمن اینکه 14 پارکینگ نیز با ظرفیت 20 هزار خودرو در مریوان تعبیه شد.
رمضانی با اشاره به اینکه در ایام اربعین و تردد زائران فقط یک مورد حادثه جاده‌ای روی داد که آسیب جدی نداشت، افزود: رضایت زائران از پذیرایی و زیرساخت‌ها بسیار بالا بود و در حوزه فرهنگی بهترین محتوا تهیه و تدارک دیده شد.
وی بر لزوم رفع برخی ضعف‌های زیرساختی برای تردد زائران در سال آینده تاکید کرد و ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی با هدف خدمات با کیفیت تر، باید بانک اطلاعاتی قوی‌تری داشته باشند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنانش، به پذیرایی بسیار خوب تکیه شیخ نهرو کسنزانی در سلیمانیه عراق از زائران در بحث اسکان اشاره داشت و یادآور شد: استاندار سلیمانیه نیز با سرکشی به مرز، تلاش دلسوزانه‌ای در این زمینه داشت که قابل تقدیر است.
رمضانی تأکید کرد: در حوزه حمل‌و‌نقل ایراداتی را شاهد بودیم که به آنسوی مرز اختصاص داشت و باید سال آینده تدارک خاصی دید و مذاکره مؤثری با طرف عراقی داشت.
وی اصلاح زیرساخت‌های مرز باشماق را در مدت زمان کم، از برکات اربعین دانست و اظهار کرد: قرار گیری کردستان به‌عنوان استان فرهنگی در جلوه‌گاه اربعین و نمود اخلاق و مهمان‌نوازی کردها، ادبیات و نگرش دهه 60 را تغییر داد.
تقویت مشارکت مردمی در حوزه پذیرایی از زائران، تقدیر از فعالیت جبهه جهادی مردمی و تلاش برای ایجاد ظرفیت 10 برابری زائران در سال آینده، ازجمله مواردی بود که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان بر آن تأکید کرد.
نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری هم در این آیین با بیان اینکه مسئله اربعین به محبت و ارادت مردم به اهل بیت برمی‌گردد، افزود: مردم کُرد از ابتدا به خاندان نبوت ارادت داشتند و در نامگذاری فرزندان خود از اسامی ائمه اطهار استفاده کرده‌اند.
ماموستا فایق رستمی یادآور شد: عاشورا و اربعین درس استقامت، ایستادگی، صبوری، اتحاد، برادری، شجاعت و آزادگی را به انسان می‌آموزد.
وی تأکید کرد: انتخاب باشماق به‌عنوان مرز ترددی زائران اربعین باعث شد تا ارادت ویژه مردم کردستان به ساحت خاندان نبوت، نمود و جلوه بیشتری پیدا کند.
فرماندار مریوان هم در این همایش با بیان اینکه کردستان امسال اربعین متفاوتی را شاهد بود، اظهار داشت: تردد زائران از این مرز، زمینه اعزام دراویش کسنزانی به عراق را بعد از اربعین تسهیل کرد، ضن اینکه چهار هزار نفر از دراویش به سهولت از مرز باشماق عبور کردند.
اسماعیل احمدی، تردد زوار اربعین از مرز باشماق را کمکی به تثبیت امنیت پایدار استان و مرز دانست و افزود: اربعین بستری برای تقویت وحدت بود که زیاد به آن پرداخته نشد و مردم مریوان به بهترین شکل از زوار پذیرایی کردند و کوچک‌ترین تنشی برای زائران پیش نیامد.
وی تأکید کرد: این رویکرد فرهنگی مجموعه‌ای از فرصت‌ها را پدید آورد که بخش اقتصادی آن در همه ابعاد باید قابل توجه باشد.
مریوان در 120 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان و پایانه مرزی باشماق نیز در 17 کیلومتری غرب شهر مریوان قرار گرفته است.

شناسه خبر 63175