شناسه خبر:63191
1401/9/9 09:22:43

سپهرغرب، گروه خبر: کارشناس برنامه اچ.آی.وی مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: اعتیاد تزریقی همچنان عامل اول انتقال ایدز در این شهرستان بوده، به‌گونه‌ای که 55 درصد مبتلایان به این ویروس سابقه مصرف مواد مخدر دارند.

«مریم جعفری» روز سه‌شنبه اظهار کرد: هرچند استفاده از سرنگ مشترک با شایع شدن مصرف مواد صنعتی جدید رو به کاهش بوده است، اما آمارها و بررسی مبتلایان شناسایی‌شده نشان می‌دهد که بیشترین میزان درگیری با این ویروس در معتادان تزریقی هستند.
وی اضافه کرد: اعتیاد موجب بروز رفتارهای پُرخطر شده، بنابراین این افراد جزء گروه‌های پُرخطر ازنظر ابتلا به اچ.آی.وی ایدز محسوب می‌شوند.
کارشناس برنامه اچ.آی.وی مرکز بهداشت شهرستان همدان ادامه داد: پس از اعتیاد تزریقی، 33 درصد مبتلایان به ایدز در همدان به‌علت رابطه جنسی محافظت‌نشده، سه درصد از انتقال از راه مادر به کودک و 9 درصد به دلایل نامشخص به این ویروس مبتلا شدند.
جعفری با بیان اینکه برنامه‌هایی از سال 83 تاکنون از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای جلوگیری از ابتلای معتادان به ویروس اچ.آی.وی صورت گرفته است، گفت: با راه‌اندازی مراکز کاهش آسیب (دی.آی.سی) به معتادان تزریقی خدماتی نظیر مشاوره، روانشاسی، تحویل سرنگ و سر سوزن و انجام تست اچ.آی.وی ایدز ارائه می‌شود.
وی بیان کرد: شبکه بهداشت شهرستان همه گلوگاه‌هایی که احتمال شیوع ایدز در آن پیش‌بینی می‌شود را شناسایی کرده و نسبت به انجام آزمایش در مجموعه‌هایی همچون زندان، کمپ ترک اعتیاد و دیگر مراکز مشاوره‌ای و ترک اعتیاد «ام.ام.تی» و «دی.آی.سی» اقدام می‌کنند تا شاهد کاهش آمار معتادان مبتلا به ایدز باشیم.
کارزاری با عنوان «من هم آزمایش اچ آی وی می‌دهم» از 20 آبان‌ماه تا 20 آذرماه در کشور با همکاری سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها و زیرمجموعه‌های مختلف وزارت بهداشت راه افتاده و نتایج درخشانی داشته است.

شناسه خبر 63191