شناسه خبر:63279
1401/9/12 09:31:29
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد؛

حمایت از تدوین و دریافت استانداردهای ملی و بین‌المللی دانش‌بنیان

سپهرغرب، گروه کاردانش: مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق و سازمان ملی استاندارد با همکاری یکدیگر از تدوین و دریافت استانداردهای ملی و بین‌المللی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنند.

مرضیه شاوردی در همایش «تبیین استانداردسازی محصولات دانش‌بنیان»، که به همت اداره کل استاندارد استان البرز برگزار شد، با تشریح خدمات صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: صندوق نوآوری خدمات خود را در چهار دسته اصلی «تسهیلات»، «ضمانت‌نامه»، «سرمایه‌گذاری» و «توانمندسازی» به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کند.
وی افزود: تسهیلات صندوق نوآوری در قالب وام‌هایی با نرخ بهره ترجیحی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود و صندوق این وام‌ها را از مراحل نمونه‌سازی و قبل از تولید صنعتی تا رسیدن شرکت دانش‌بنیان به بازار داخلی و صادراتی پرداخت می‌کند.
به گفته مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، تأمین ضمانت‌نامه‌های بانکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان با ودیعه و کارمزد کمتر از دیگر خدمات صندوق نوآوری است.
شاوردی ادامه داد: دسته سوم خدمات صندوق نوآوری، سرمایه‌گذاری است که بر این اساس صندوق در تعامل با سایر نهادهای مالی کشور ازجمله صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق‌های جسورانه بورسی و دیگر فعالان بخش خصوصی اقدام به هم‌سرمایه‌گذاری روی طرح‌های دانش‌بنیان می‌کند.
وی در ادامه افزود: دسته آخر خدمات صندوق که خدمات توانمندسازی است، به‌صورت بلاعوض به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود. هدف این دسته از خدمات صندوق تسهیل فرایند تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان است و به استانداردسازی، توسعه بازار و حفظ دارایی‌های فکری شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کند.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به خدمات مشاوره صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان در سراسر کشور می‌توانند به صورت تلفنی، آنلاین یا حضوری مسائل خود در زمینه‌های مختلف را با شبکه گسترده مشاوران کسب‌وکار در میان بگذارند و از راهنمایی‌های تخصصی آنان بهره‌مند شود.
شاوردی همچنین تأکید کرد که صندوق برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان در حفاظت از دارایی‌های فکری‌شان، علاوه بر حمایت بلاعوض در تأمین بخشی از هزینه‌های شناسایی و ثبت دارایی‌های فکری، کارگزارانی دارد که در این مسیر شرکت‌ها را همراهی می‌کنند.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری با بیان اینکه توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان به واسطه برگزاری رویدادهای مختلف در صندوق نوآوری و شکوفایی از دیگر خدمات صندوق است گفت: در این رویدادها که شامل رویدادهای «تبادل فناوری» و «یک‌شنبه‌های صادراتی» است، دو طرف عرضه و تقاضا را در کنار هم قرار می‌دهیم و به این واسطه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند ضمن ارائه توانمندی‌ها و دستاوردهای فناورانه خود، با مشتریان بالقوه داخلی و خارجی مذاکره کنند.
شاوردی همچنین تأکید کرد: در بخش خدمات استاندارد نیز، شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت استانداردهای صادراتی می‌توانند تا سقف 200 میلیون تومان از صندوق دریافت کنند. برای دریافت استانداردهای سیستمی و تخصصی تا سقف 60 میلیون تومان و برای دریافت تأییدیه‌های ملی نیز تا سقف 60 میلیون تومان حمایت بلاعوض برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه فهرست استانداردهای تحت حمایت صندوق 45 تأییدیه ملی، 21 استاندارد سیستمی و تخصصی و 9 استاندارد صادراتی است، گفت: صندوق نوآوری در کنار حمایت از دریافت و تمدید استانداردها، تا سقف 300 میلیون تومان در سال برای انجام آزمون‌های لازم روی محصولات دانش‌بنیان در آزمایشگاه‌های دارای تأییدیه 17025 حمایت می‌کند. در حوزه تدوین استاندارد نیز صندوق با همکاری معاونت علمی و فناوری و پژوهشگاه استاندارد، درصدد شناسایی و کمک به تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی متناسب با نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان است.
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان درباره عملکرد این صندوق در حمایت از دریافت و تمدید استانداردهای مختلف گفت: میزان حمایت صندوق نوآوری در حوزه دریافت استاندارد از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 98، 568 میلیون تومان، در سال 99 سه میلیارد و در سال 1400 شش میلیارد تومان بوده است. این رقم طی هشت ماهه نخست سال جاری به پنج میلیارد تومان رسیده است.

شناسه خبر 63279