شناسه خبر:63378
1401/9/14 09:50:08
نسخه‌های دوگانه غرب برای اعتراضات

شـــــــورش در تهران؛ سرکوب در لنـــدن

سپهرغرب، گروه سیاسی: رسانه‌های لندن‌نشین در حالی مردم ایران را به کُشتار و جنگ داخلی دعوت می‌کنند که مقامات انگلستان علنا دستور سرکوب و برخورد تجمعات را صادر کرده و معترضان خیابانی را از قدرت قانون می‌ترسانند.

خشونت‌طلبی بی‌مرز براندازان امروز ابعاد جدیدی به خود گرفته است. تلویزیون «سعودی‌اینترنشنال» که همزمان با شروع اعتراضات در ایران به مثابه یک پادگان تروریستی عمل کرده و علناً ماشین هرج و مرج طلبی را به راه انداخته، با خشونت‌ورزی عیان به صورت صریح و آشکار به مخاطبان خود «دستور حمله و کشتن پلیس و مأموران امنیتی» را می‌دهد.
کارشناس ایران‌اینترنشنال در یکی از گفتگوهای زنده این رسانه، بدون آنکه در انتخاب کلمات خود فیلتری داشته باشد و سعی کند محتوای خشونت‌زا را در لفافه بپیچد، هرگونه بی‌اخلاقی را عادی‌سازی می‌کند و می‌گوید: «درباره اعتراضات در ایران در زمان جنگ نمی‌توان به خصوصیات اخلاقی پایبند بود».
او مخاطب را اینگونه توجیه و تهییج می‌کند که: «باید بپذیریم با جمهوری اسلامی در جنگ تمام عیار هستیم و در جنگ نمی‌توانی عیسی مسیح‌وار اگر سیلی می‌زنند طرف دیگر صورتت را نشان بدهی».
به عقیده کارشناسان رسانه‌های لندن‌نشین آنچه بر سر «روح‌الله عجمیان» و «آرمان الله‌وردی» آمده، نه تنها کاری غیرانسانی نیست؛ بلکه اخلاقی است. آنها معتقدند اگر ماموری را به قتل نرسانی، اقدامی غیراخلاقی مرتکب شده‌ای و اینگونه بی‌پرده مردم عادی را به قتل و کشتار دعوت می‌کنند: «کشتن مأمور، اخلاقی است و اگر بتوانی و مأمور را نکُشی، این کاری غیراخلاقی است!»
حال همزمان با نسخه‌پیچی رسانه‌های لندنی برای جنگ‌های پارتیزانی و ترویج خشونت و قتل و ترور در خیابان‌های ایران، نخست وزیر هندی تبار انگلیس دستور برخورد با معترضان هرج‌ومرج طلب را صادر کرده است. «ریشی سوناک» درباره اعتراضات روزها اخیر در انگلستان می‌گوید: «امروز با فرماندهان پلیس جلسه داشتم تا به آنها اطمینان دهم برای سرکوب هرگونه اعتراض غیرقانونی حمایت کامل من را دارند؛ این مساله که زندگی مردم عادی توسط اقلیتی خودخواه مختل شود کاملاً غیرقابل قبول است».
اقلیتی که نخست‌وزیر انگلستان از آن سخن می‌گوید، اعضای بسیاری از سازمان‌های مردم‌نهاد و سندیکای کارگر در لندن هستند که این روزها با برگزاری تجمعاتی عاری از خشونت، علیه سیاست‌های اقتصادی و مهاجرتی دولت تظاهرات کردند. در ماه‌های اخیر تظاهرات گسترده از لندن در انگلیس تا دیگر مناطق بریتانیا در اعتراض به سیاست‌های دولت و همچنین افزایش شدید بهای قبض‌های انرژی و تورم برگزار شده است.
بحران افزایش بی سابقه بدهی و کسری شدید بودجه موجب شده است دولت انگلیس اجرای سیاست ریاضت اقتصادی در این کشور را تشدید کند که به گفته «اندرو بیلی» رئیس بانک مرکزی انگلیس این شرایط در کنار افزایش تورم به بالاترین میزان در 41 سال اخیر، به قشرهای کم درآمد و فقیر بیشتر آسیب می‌زند. بر اساس گزارش رسانه‌های انگلیس، هزینه‌های زندگی که در این کشور سر به فلک کشیده، مردم برخی مناطق را وادار به خوردن غذای حیوانات خانگی کرده است و برخی از افراد هم از شوفاژ برای گرم کردن غذایشان استفاده می‌کنند.
نشریه «اکونومیست» نیز فاش کرده است: «بسیاری از اتباع خارجی رؤیای زندگی در انگلیس را دارند، در حالی که بسیاری از انگلیسی‌ها خواهان مهاجرت از کشورشان هستند. هم‌چنان‌که پزشکان انگلیسی به طور گسترده در حال ترک این کشور هستند. اکونومیست تاکید کرد اگر شرایط زندگی در انگلیس بهبود پیدا نکند، شهروندان بیشتری برای مهاجرت از این کشور تلاش خواهند کرد.»
این نشریه افزود: «بر اساس معیارهای شمال اروپا، انگلیس دیگر یک کشور ثروتمند نیست و درآمد سرانه آن به کمتر از کشورهایی مانند آلمان، استرالیا و کانادا رسیده است که به طور سنتی با آن‌ها رقابت می‌کرد. پزشکان برای مهاجرت از انگلیس بیشترین شانس را دارند، به همین علت عجیب نیست که به طور گسترده این کشور را ترک کنند. تحقیقات کارشناسی نشان داد یک سوم پزشکان انگلیسی که در این کشور تحصیل کرده‌اند، آن را ترک می‌کنند.»
حال سوناک درباره برگزارکنندگان این تجمعات می‌گوید: «کسانی که قانون‌شکنی می‌کنند، باید از قدرت قانون بترسند و من مصمم هستم که این کار را انجام دهم؛ ما به پلیس اختیارات بیشتری داده‌ایم که می‌تواند با استفاده از آن با تظاهرات غیرقانونی مقابله کند».
آنچه نخست‌وزیر انگلستان از به عنوان «اغتشاش، قانون‌شکنی و تظاهرات غیرقانونی» یاد می‌کندو معتقد است زندگی مردم عادی را مختل کرده این است که معترضان در انگلستان در جریان این تجمعات، پلاکاردهایی با مضامین «کاهش قبض انرژی، افزایش حقوق»، «حزب محافظه‌کار استعفا»، «اکنون وقت انتخابات سراسری» و «خوش آمدید مهاجران» حمل کرده بودند.
نخست‌وزیر کشوری که رسانه‌های فارسی‌زبانش بی‌وقفه سرکوب اعتراضات در ایران را متهم می‌کنند، در حمایت از نیروی ضدشورش می‌گوید: «آنها حمایت کامل من برای مقابله قاطع و سریع با اغتشاش در زندگی روزمره مردم عادی را دارند؛ من این قدرت را به پلیس داده‌ام و هرجا که از آن استفاده کنند از آنها پشتیبانی می‌کنم.»
اما همین کشور به همراه بسیاری از کشورهای غربی از زمان آغاز اغتشاشات در کشورمان بارها در سخنانی مداخله‌جویانه به حمایت و خط‌دهی به برخی افراد فریب خورده پرداختند و به دلیل آنچه خود سرکوب اعتراضات مردمی در ایران می‌نامند تعدادی از مقامات امنیتی و انتظامی کشورمان را تحریم کردند. تاجایی که وزیر خارجه انگلیس در اقدامی مداخله‌جویانه در بیانیه‌ای اعلام کرده که «تحریم‌ها حاوی این پیام به مقامات ایران است که لندن آن‌ها را مسؤول سرکوب و خشونت علیه مردم می‌داند.»

شناسه خبر 63378