شناسه خبر:63379
1401/9/14 09:51:19

سپهرغرب، گروه سیاسی: یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: برای بهینه‌سازی مصرف انرژی قوانین متعددی در کشور وجود دارد که در چرخه معیوب افزایش روز به روز میزان مصرف و تلاش برای افزایش تولید مغفول واقع شده است.

مصطفی نخعی درباره راهکارهای مدیریت ناترازی گاز در سطح کشور، بیان کرد: متاسفانه چند سالی است که کشور با ناترازی گاز مواجه شده است و میزان مصرف از تولید در فصول سرد سال پیشی گرفته است. در این شرایط هم باید میزان تولید را افزایش داد و هم میزان مصرف را کنترل کرد تا بتوانیم ناترازی را مدیریت کنیم. تمرکز مسئولان در این چند وقت بیشتر بر روی مدیریت مصرف بوده است.
امروز گفته می‌شود بخش خانگی خط قرمز ما است منتها مصرف گاز در سایر بخش‌ها محدود می‌شود، حتی به جای گاز در برخی از حوزه‌ها فرآورده نفتی می‌سوزانند.
 فرآورده نفتی که می‌تواند برای کشور ارز‌آوری داشته باشد را در نیروگاه‌ها می‌سوزانیم
وی در ادامه اظهار کرد: فرآورده نفتی که ما می‌توانیم به راحتی صادر کنیم تا عایدی اقتصادی برای کشور داشته باشد در فصل سرد سال در نیروگاه‌ها و واحدهای تولیدی می‌سوزانیم که هم درآمد ارزی را از بین می‌برد و هم آلودگی زیست محیطی برای کشور ایجاد می‌کند و هم هزاران خسارت به کشور وارد می‌شود.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: متاسفانه امروز ما با چرخه معیوب افزایش روز به روز مصرف و سرمایه گذاری برای افزایش تولید مواجه هستیم، تا کی قرار است مدام مصرف بالا برود و ما نیز به دنبال افزایش سرمایه گذاری در تولید باشیم.
نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: لازم است که بهینه‌سازی مصرف انرژی در سطح کشور جدی گرفته شود. ما برای این موضوع قانون هدفمندی یارانه ها، قانون هوای پاک، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر را داریم اما به آن‌ها عمل نمی شود. علت اصلی آن این است که بهینه سازی در سطح کشور متولی مشخصی ندارد.
بهینه سازی یک موضوع چند بخشی و بین وزارتخانه ای است. اتفاقا بخش زیادی از انرژی در واحدهای تولید کننده انرژی یعنی خود پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها به هدر می‌رود.
 پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها خود بخشی از انرژی را هدر می‌دهند
وی در ادامه تاکید کرد: خود پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها خودشان انرژی را هدر می‌دهند، راندمان خیلی از نیروگاه‌ها پایین است و با راندمان 20 الی 25 درصد در حال فعالیت هستند در حالی که نرم دنیا بالای 50 درصد است.
فکر نمی کنم که در کوتاه مدت بتوانیم این ناترازی را با افزایش تولید جبران کنیم. کار منطقی این است که ما با بهینه‌سازی میزان مصرف را کنترل کنیم. قرار نیست مصرف مدام افزایش یافته و ما نیز مدام تولید را بالا ببریم.
نخعی افزود: البته ظرفیت تولید گاز در سطح کشور بیشتر از این‌ها است و حتما باید در این حوزه سرمایه گذاری شود، حداقل باید با سرمایه‌گذاری همین سطح از تولید را حفظ کنیم.
 اگر در این بخش سرمایه‌گذاری نکنیم و با افت فشار چاه‌های گاز مواجه شویم همین تولید امروز را نیز نمی توانیم حفظ کنیم.

شناسه خبر 63379