شناسه خبر:63396
1401/9/15 00:34:23

سپهرغرب، گروه خبر: تفاهم‌نامه همکاری بین اداره کل حفاظت محیط‌زیست و پارک علم و فناوری استان همدان برای توسعه فناوری‌های محیط‌زیست و تأمین نیازهای فناورانه صنایع در زمینه کاهش آلاینده‌های محیط‌زیستی با تکیه بر ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تحقق شعار سال منعقد شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان روز دوشنبه در حاشیه این آیین بیان کرد: با توجه به اصل 50 قانون اساسی و تأکید بر همگانی بودن حفاظت از محیط‌‌زیست و سیاست‌‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در این حوزه مبنی بر ضرورت و اهمیت گسترش فناوری‌های زیست‌محیطی و در راستای شعار امسال این سازمان با عنوان «محیط‌‌زیست مردم‌پایه، هوشمند و فناورانه»، تفاهم‌نامه‌ای بین این اداره کل و پارک علم و فناوری همدان منعقد شد.

سیده‌مریم محمدی افزود: موضوع این تفاهم‌نامه تقویت واحدهای صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارت‌آپ‌ها، تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های نوآورانه و فناورانه مورد نیاز در زمینه حفاظت محیط‌زیست و تکمیل و تجهیز مراکز فناورانه محیط‌زیستی است.

وی دیگر اهداف این تفاهم‌نامه را کمک به توسعه و تجاری‌سازی فناوری در شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت از راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان تخصصی در حوزه‌های محیط‌زیستی، ارتقای آگاهی و سواد محیط‌زیستی شهروندان از طریق نرم‌افزارهای محیط‌زیستی و راه‌اندازی شبکه همکاری و تعامل بین واحد‌های فناور در حوزه‌های مرتبط با حفاظت محیط‌زیست دانست.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان ادامه داد: اقدامات پارک علم و فناوری شامل کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه و دانش‌بنیان، برگزاری رویدادهای آموزشی، توانمندسازی و تجاری‌سازی، همکاری در ارتقای فرهنگ و دانش حقوق مالکیت فکری و افزایش ثبت اختراع، طرح صنعتی و علامت تجاری در صنایع خلاق و دانش‌بنیان معرفی‌شده از سوی محیط‌زیست است.

محمدی اظهار کرد: در اولویت قرار دادن نیازهای علمی و پژوهشی محیط‌زیست و ارائه راه حل‌های علمی برای چالش‌ها و موانع پیش روی توسعه بخش‌های محیط‌زیستی، همکاری در طراحی و اجرای رویدادهای کارآفرینی و پرورش و سامان‌دهی کسب‌وکارهای فناورانه در حوزه‌های محیط‌زیست، معرفی طرح‌های فناوری دانش‌بنیان به محیط‌زیست به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های فنی و مالی اداره کل در تجاری‌سازی محصولات، از دیگر مفاد این قرارداد است.

وی بیان کرد: اقدامات پیش‌بینی‌شده برای اداره کل محیط‌زیست در این تفاهم‌نامه شامل تسریع و حمایت از استقرار واحدهای دانش‌بنیان به‌ویژه در حوزه محیط‌زیست، معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان محیط‌زیستی به سازمان، در اولویت قرار دادن شرکت‌های دانش‌بنیان در واگذاری طرح‌های محیط‌زیستی و پروژه‌های پژوهشی، معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان محیط‌زیستی به صندوق ملی محیط‌زیست برای بهره‌مندی از تسهیلات صندوق است.

محمدی اظهار کرد: به‌منظور حُسن اجرای این تفاهم‌نامه، کارگروهی متشکل از نمایندگان ثابت و تام‌الاختیار طرفین تشکیل می‌شود که این کارگروه مسئولیت برنامه‌ریزی، پیگیری و نظارت بر فعالیت‌‌های مشترک و موارد مورد علاقه طرفین را برعهده دارد.

شناسه خبر 63396