شناسه خبر:63415
1401/9/15 01:48:51

سپهرغرب، گروه شهر: پیشرفت‌هایی که هرروزه در فناوری اتفاق می‌افتد، جنبه‌های مختلف زندگی شهری به‌ویژه معماری را به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر همین اساس، تصور می‌شود معماری در آینده، متأثر از تغییرات امروز باشد و به‌طور کلی متحول شود.

در عصر کلان داده‌ها و تغییراتی که در فرهنگ‌های مختلف سراسر جهان در حال وقوع است، معماران نیز باید رویکردهای خود را در زمینه طراحی تغییر دهند تا بیشترین سازگاری را با دنیای اطراف به‌وجود بیاورند. در واقع، هر روزه نقش معماران در طراحی در حوزه‌های مختلف، از زیرساخت‌ها گرفته تا تجهیزات مورد نیاز انسان‌ها پررنگ‌تر می‌شود و به همین دلیل، همگام‌سازی تدابیر آن‌ها با پیشرفت فناوری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. معماران از این واقعیت به‌خوبی آگاه هستند و طی چند دهه گذشته، تحولات فکری زیادی را در زمینه طراحی تجربه کرده‌اند. در ادامه به معرفی رویکردهای جدید معماری شهری پرداخته می‌شود که به پیش‌بینی بسیاری از محققان، آینده معماری جهان را دربر خواهد گرفت.

  تغییر فرآیند معماری متأثر از فناوری همه‌جانبه

فناوری همه‌جانبه، نوعی استراتژی جدید فناوری با هدف شبیه‌سازی یک محیط واقعی فیزیکی در فضای مجازی به‌شمار می‌رود. در این فناوری، اغلب از طریق به‌کارگیری سنسورهای دیجیتالی در محیط‌های مشخص، موقعیتی به‌وجود می‌آید که به شرایط واقعی بسیار شبیه است و به کاربر امکان غوطه‌ور شدن در محیط مجازی برای تجربه فعالیت‌های واقعی را می‌دهد. فناوری همه‌جانبه طی چند سال گذشته، معماری را به‌طور قابل‌توجهی تحت تأثیر قرار داده است، به‌طوری که معماران می‌توانند با بهره‌گیری از این فناوری، شرایط یک سازه را قبل از احداث کاملاً تجربه کنند و از نکات مثبت و منفی آن آگاه شوند. فناوری واقعیت مجازی تاکنون تغییرات زیادی در معماری، مهندسی و عمران به‌وجود آورده است و در پیاده‌سازی پروژه‌های شگفت‌انگیز بسیار مؤثر واقع شده است. معماران می‌توانند با استفاده از فناوری همه‌جانبه عملکرد طراحی خود را پیش از پیاده‌سازی آن ارزیابی کنند و به رفع نواقص احتمالی یا افزودن جزئیات ضروری به آن بپردازند.

پرینتر سه‌بعدی یکی از مهم‌ترین تحولاتی بوده است که به‌دنبال توسعه فناوری همه‌جانبه شکل گرفته است. بدون شک، بهره‌گیری از این فناوری در آینده می‌تواند به احداث بناهایی شگفت‌انگیز منجر شود که از تاب‌آوری کافی در مقابل رویدادهای مختلف برخوردار خواهد بود.

  تحول معماری آینده به‌دنبال طراحی هوشمند شهرهای امروز

پایداری مهم‌ترین ویژگی شهرهای هوشمند به‌شمار می‌رود که به‌واسطه بهره‌گیری از فناوری تبعاتی مانند تأمین انرژی تجدیدپذیر، رویکردهای کارآمد حمل‌ونقل، سیستم‌های مدیریت انرژی خانه‌های هوشمند، دسترسی تمام شهروندان به خدمات سلامت و تجزیه و تحلیل خدمات عمومی را به‌دنبال دارد. در واقع، شهرهای هوشمند نسبت به سایر شهرهای جهان از توانایی بیشتری برای برآورده کردن نیازهای مردم، نهادها و کمپانی‌ها برخوردار هستند و به همین دلیل، کیفیت زندگی ساکنان در آن‌ها در سطح بالایی قرار دارد.

توسعه شهرهای هوشمند به معماران امکان استفاده کارآمد از منابع، مصرف پایین انرژی و ایجاد شهرهایی با حداکثر خود کارآمدی را می‌دهد که در این رابطه، بهره‌گیری از کلان‌داده‌ها می‌تواند پیشرفت معماری را تقویت کند زیرا درک چگونگی جابه‌جایی مردم، استفاده از انرژی و جنبه‌های مختلف تعامل در زیرساخت‌ها را برای معماران و مدیران ممکن می‌کند.

  معماری کلی‌نگر، رویکردی برای ایجاد برابری بهبود کیفیت زندگی تمام مردم

طراحی فضاهای عمومی و خصوصی برای مردمی با سن، توانایی جسمی و روانی، قومیت، علاقه و طبقه اجتماعی- اقتصادی متفاوت از مهم‌ترین اولویت‌های اغلب معماران سراسر دنیا به‌حساب می‌آید. معماری کلی‌نگر، به معماران و طراحان شهری کمک می‌کند مشکلات تمام مردم را در سکونت یا حضور در فضاهای عمومی درک کنند و به رفع آن‌ها در طراحی فضاها یا سازه‌های جدید بپردازند. در این رویکرد، زیرساخت‌هایی به وجود می‌آید که مزایایی برای همه ساکنان شهر به‌دنبال دارد و نیازهای آن‌ها را به طور برابر رفع می‌کند.

  معماری دوستدار محیط زیست

بشر امروز با بحران‌هایی مانند تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کند، ضمن این‌که دسترسی او به منابع، نسبت به گذشته، محدود شده است. بدیهی است که دسترسی به فضاهای سبز و مزارع شهری نه‌تنها تبعات منفی این دو بحران را بر زندگی شهرنشینان به حداقل می‌رساند، بلکه مزایای بسیاری نیز برای آن‌ها به دنبال دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رفاه جسمی و روانی، تضمین غذا، رونق اقتصادی و حفظ و افزایش تنوع زیستی در حال و آینده اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین استدلال‌ها برای اثربخشی فضاهای سبز در شهرها بر بهبود کیفیت زندگی مردم، نقش آن‌ها در کاهش پسماندها و احیای فضاهای شهری است، که فضای فیزیکی و بهینه‌سازی مصرف انرژی را دربرمی‌گیرد. توجه معماران به مصالح مصرفی برای احداث زیرساخت‌ها، کارآمدی انرژی و موقعیت ایجاد آن‌ها از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که معماران باید هنگام پیاده‌سازی یک پروژه در نظر بگیرند تا به ایجاد شهرهای دوستدار محیط زیست کمک کنند و پایداری را برای شهرها و ساکنان آن‌ها به ارمغان بیاورند.

  احداث شهرهای عمودی برای رفع بحران کمبود فضا در شهرها

جمعیت ساکنان شهرهای جهان به‌طور باورنکردنی در حال افزایش است که این امر دسترسی به فضاهای شهری را برای توسعه محدود کرده است. با این حال، بسیاری از مدیران در تلاش هستند از طریق احداث آسمان‌خراش‌ها به حل این بحران بپردازند و دسترسی به مسکن مقرون‌به‌صرفه را برای مردم، به ویژه افراد کم‌درآمد ممکن کنند. ایجاد سازه‌های عمودی (سازه‌هایی با طبقات بسیار و فضاهای زمینی محدود) در مورد مراکز تجاری در آینده نیز صدق خواهد کرد و به ایجاد پاساژهایی بسیار مرتفع در آینده منجر خواهد شد.

کشاورزی عمودی از دیگر گرایش‌هایی به‌شمار می‌رود که میان معماران در حال افزایش است به این صورت، که دیوار بسیاری از سازه‌های مرتفع را مزارع یا باغ‌های بزرگ در بر می‌گیرد که این قابلیت، امکان دسترسی ساکنان به خوراک سالم را نیز فراهم می‌کند.

شناسه خبر 63415