شناسه خبر:63422
1401/9/15 02:00:16

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه شیوع بیماری لمپی‌اسکین در جمعیت دام سنگین، ضررهای اقتصادی فراوانی به دامداران وارد می‌کند گفت: برای پیشگیری از این خسارت‌ها طرح رایگان واکسیناسیون دام علیه این بیماری در استان آغاز شد.

مجتبی ورمقانی روز دوشنبه اظهار کرد: بیماری لمپی‌اسکین، نوعی بیماری نوپدید ویروسی بسیار عفونی در گاوها با ضررهای اقتصادی نظیر هزینه درمان بالا، کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری و کاهش کیفیت پوست است که بخش عمده آن بوسیله حشرات گزنده منتقل می‌شود.

وی مهم‌ترین راه پیشگیری از این بیماری را مایه‌کوبی دام‌های حساس با استفاده از واکسن‌های اختصاصی دانست و گفت: در همین راستا طرح مایه‌کوبی رایگان علیه بیماری لمپی‌اسکین به مدت 45 روز توسط 85 مایه‌کوب در قالب 30 تیم بخش دولتی و غیر دولتی در جمعیت دام سنگین روستایی عملیاتی و آغاز شد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: پیش‌بینی می‌شود تا ابتدای بهمن در اجرای این طرح 90 درصد جمعیت دام سنگین علیه این بیماری ایمن‌سازی شود.

ورمقانی از تمامی دامداران و روستاییان استان خواست با تیم‌های مایه‌کوبی همکاری کرده و زمینه شیوع و بروز این بیماری در بین دام‌های خود را از بین ببرند.

لمپی‌اسکین یک بیماری ویروسی واگیر دامی است که به طور عمده در دام‌های بزرگ منجر به بروز تلفات و کاهش تولید می‌شود و از طریق حشرات و یا انتقال دام‌های بیمار بروز و ظهور می‌کند.

تب بالا، آب‌ریزش چشم و بینی، مشکلات حاد تنفسی، برجستگی خاص در پوست دام، کاهش شیر، سقط جنین و عدم توانایی حرکت به‌دلیل تورم پاها در دام از جمله علائم بیماری لمپی‌اسکین در بین دام‌ها است.

بیماری پوستی لمپی‌اسکین، بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و تنها جمعیت دامی گاو و گوساله درگیر این بیماری می‌شود.

جمعیت دامی استان کردستان حدود دو میلیون و 210 هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

استان کردستان یکی از مناطق دام‌خیز و دامپرور کشور محسوب می‌شود.

شناسه خبر 63422