شناسه خبر:63464
1401/9/16 09:10:50

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از تولید سالیانه چهار هزار ملکه زنبور عسل در این شهرستان خبر داد.

منصور خزایی اظهار کرد: یک واحد صنعتی پرورش ملکه زنبور عسل با ظرفیت دو هزار قطعه در روستای فیض‌آباد دارای فعالیت بوده که تولید این واحد علاوه‌بر تأمین نیاز شهرستان، به سایر استان‌ها و شهرستان‌های متقاضی نیز ارسال می‌شود.
وی‌ زنبورداران‌ شهرهای‌ شاهرود، گرگان، ارومیه، تبریز و کردستان را ازجمله شهرهای متقاضی تولید زنبور ملکه این واحد صنعتی برشمرد و گفت: مدت پرورش ملکه زنبور بستگی به سیار یا ثابت بودن کلنی‌ها دارد؛ درصورت سیار بودن کلنی از بهمن‌ماه تا اوسط مردادماه و درصورت ثابت بودن کندوها از اردیبهشت‌ماه تا مردادماه خواهد بود.
خزایی‌ با اشاره به تولید سالیانه 60 تُن عسل در شهرستان فامنین، خاطرنشان کرد: میزان تولید سالیانه ژل رویال این شهرستان نیز سه کیلوگرم بوده که درحال حاضر هر کیلو ژل رویال در عمده‌فروشی‌ها 12 تا 13 میلیون تومان و در خُرده‌فروشی‌ها هر کیلو ژل رویال 22 میلیون تومان عرضه می‌شود و به فروش می‌رسد.
وی یادآور شد: شهرستان فامنین درحال حاضر دارای 36 زنبوردار عمده با سه هزار و 233 کلنی زنبور عسل بوده که صددرصد این کندوهای زنبور عسل شهرستان مدرن هستند.
خزایی با اشاره به اینکه عسل فامنین از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: کیفیت عسل بستگی به نوع منطقه‌ای که زنبور داخل آن قرار دارد و به‌لحاظ نوع گل و گیاه منطقه، متفاوت خواهد بود که با توجه به اقلیم شهرستان و وجود کشت‌های متنوع و مراتع سرسبز، عسل ازلحاظ کیفیت و کمیت مناسب ارزیابی شده است.
ملکه زنبور عسل با وظیفه تخمک‌گذاری خود، در تولید لاروها و به دنیا آمدن ملکه جدید نقش مؤثری ایفا می‌کند.

شناسه خبر 63464