شناسه خبر:63494
1401/9/17 09:06:33
معاون دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان:

اسهال وبایی در استان گزارش نشده است

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان گفت: از آغاز بروز بحران آب (پنجم مردادماه تا 30 آبان‌ماه) امسال اسهال وبایی گزارش نشده است و هیچگونه بیمار بستری اسهالی در استان نداشتیم.

«فاطمه ترکمان‌اسدی» اظهار کرد: مدیریت بحران آب از مردادماه سال جاری در شهرستان همدان با بیش از 650 هزار نفر جمعیت آغاز شد.
وی افزود: با توجه به قرار داشتن در فصل تابستان و محدودیت‌های منابع آبی، بالا بودن احتمال بروز بیمار اسهالی و هم‌زمانی کمبود آب با پیاده‌روی اربعین و قرار داشتن همدان در مسیر زائران کربلا، مدیریت این بحران بسیار دشوار بود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان اضافه کرد: این دانشگاه برای مدیریت منابع آب در چند بخش و محور ورود کرد که در گام نخست بررسی کیفیت منابع آبی و چاه‌های جدید در دستور کار قرار گرفت و در این راستا همه چاه‌ها مورد سنجه‌های مختلف سلامت ازنظر آلودگی میکروبی قرار گرفتند.
وی ادامه داد: با اضافه شدن تانکرهای سیار و احتمال بروز مسائل عفونی، 150 تانکر آب‌رسانی سیار چندین مرحله در طول شبانه‌روز ازنظر سلامت آب، تانکر، راننده، سلامت شیر خروجی و پلمب آن با دو امضا تأیید و سپس اجازه خروج به تانکر آب داده می‌شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان گفت: علاوه‌بر این تأمین آب مورد نیاز همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شبانه‌روزی و خوابگاه‌های دانشجویی پیگیری شد.
ترکمان‌اسدی اظهار کرد: به دنبال تأمین آب آشامیدنی شهری، سلامت آن نیز پایش شد تا آب سالم، با کیفیت و استاندارد به دست مصرف‌کننده برسد.
وی تأکید کرد: چنانچه آب موجود در یک لوله انتقال آب آلوده می‌شد، نه‌تنها تخت‌های موجود در همه بیمارستان‌ها تکمیل، بلکه باید در کل شهر بیمارستان صحرایی برای بستری و درمان بیماران اسهالی دایر می‌شد.
این مقام مسئول گفت: از پنجم مردادماه تا 30 آبان‌ماه امسال پنج هزار و 480 نمونه از آب موجود در تانکرهای سیار و هشت هزار نمونه از شبکه شهری و درمجموع حدود 13 هزار و 500 مورد نمونه‌برداری صورت گرفت؛ امسال اسهال وبایی گزارش نشده است و هیچگونه بیمار بستری اسهالی در استان نداشتیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان اضافه کرد: با توجه به انتقال آب از سد تالوار به همدان و چالش‌های طرح‌شده، 70 نمونه از سد تالوار گرفته شد و یک گروه علمی و توانمند دانشکده بهداشت شروع به آرسنیک‌زدایی از آب تالوار کردند.

شناسه خبر 63494